sovsäck i sovsäck - en myt?

Jag hade med mig en The North Face Propel, ultralätt syntetsäck på 500 g, storlek large, med en komforttemp på ca 10 grader

har också propel, den vita utan dragkedja. tror extrem temp är 4 grader, men är osäker. Vad tycker du är extremtemp för den säcken?

Extremtempen är 4 grader (40 F). Min också utan dragkedja. Har överlevt i -2, men med underställ och jacka som täcke, som sagt: överlevt.
Min dotter på 8 år kan använda den i -2 utan att frysa. Med microfleece underställ. Har inte testat i lägre temp. Ska testa systemet med dun innanför syntet nu när det blir kallare. Jag kan återknyta om intresse finns. Det vore kul om andra har prövat och delar med sig. Jag bor i ett område där temperaturen sjunker till -35 varje vinter så jag behöver ingen frys att lägga mig i, även om jag inte tror sovsystemet klarar -35 :)

ok, det är rimligt. det vore konstigt om en 540 grams syntetsäck skulle klara -4 ext, bara dom bästa dun säckarna fixar det till den vikten. som sommar-höst säck är propel ok , grymt liten och väldigt lätt.

Jo, det lär bli en ny sovsäck snart, om jag nu ska vandra ngt i höst/vinter.

Så om man har ett cellplast och en luftmadrass, då hade ni lagt cellplasten överst,
för att den isolerar bättre (pga icke-cirkulerande luft), om man är ute efter värmen.

Fast vill man skydda en thermarest/exped, då borde det ligga under.

Klurigt... :)

Får sikta på att köpa en någorlunda hållbar variant av neoair...

trevlig helg på er! / alex

Och förresten, det där med kläder på i säcken.
Någonstans för länge sedan (kan det varit scouterna?) så hörde jag flera gånger
att man absolut inte skulle ha kläder på sig i säcken.
Jag tänkte inte så mycket på det då, men nu antar jag att man med det menade "vanliga"
kläder, dvs jeans och tshirts i bomull tex.

För ull, fleece och andra funktionsmaterial borde väl vara ok?

/ alex

Även i fuktig tropisk djungel har man sovställ som torrt och rent dels skall skydda sovsäcken, ge dagsstället en chans att torka, det brukar bli sisådär. Materialvalet är nog inte det viktigaste. Snarare torrt och rent för att förhoppningsvis ge lite sovkvalitet,
go tur

Kläder i sovsäcken är ok om man inte har så mycket så dom komprimerar loftet.
Bomullskläder som jeans och så och i kombination fuktigt är dock dåligt i alla lägen.

Så fluffiga kläder i syntet m.m är bra , tänk dock på att om man skall använda kläder som sovsäcksbooster så skall dom vara heltäckande.

Underställ,mellanlager,balacklava och yllesockar t.ex.

Att sova i en underdimensiorad säck är samma som att sova naken i ett kallt rum , sovsäckens primära uppgift och dess komfort temp är att hålla det såpass armt runt dig att du trivs.

Man kan trimma detta med kläder om dom är rätt valda , jag har ett system med underställ,mellanlager och en Nato/Us Goretexoverall med balacklava och yllesockor sover jag som en prins i -25 med en -7 sovsäck.
Systemet har fördelen att en del av "sovsäcken" använder man som isolerlager i samband med stilla stående aktiviteter

Desutom ger detta system fördel när man skall upp - man hoppar inte ur i -25 i ett tunt underställ utan har redan lite varma kläder på sig.
Med sovsäck som pallar -25 så klarar man antagligen av -60 med denna kombo

I fjol fick jag en hel del bra svar i den här tråden. Sovsäck i sovsäck är absolut ingen myt och fungerar bra, förutsatt att du adderar dem utan att de inkräktar på varandra som folk här redan var inne på.
Kläder i säcken är samma sak. De hjälper till så länge de inte stjäl för mycket av den luften du har i säcken (vilket är det som håller dig isolerad). Enkla säckar går även att extraisolera för småpengar och någon meter tråd, se länken ovan.

En helt ny värld öppnade sig för mig när jag ändrade tankesätt från vad som "värmer mig" till "vad som isolerar mig". Så vill du ha hål på en myt, så slå hål på myten att en tröja värmer :)
Allt handlar om att behålla kroppsvärmen, och då är det också naturligt att se till att man har en rimlig kroppstemperatur att börja med. Ett tips från tråden som jag kör stenhårt på är en lätt promenad innan säcken. Mätt, lagom uppvätskad och nypromenerad är ett bra recept på en god natts sömn.

Samma tankesätt ger även rutiner som att man tar på sig kläder INNAN man fryser. Ökad medvetenhet med andra ord.

Inatt sov jag enbart i den tjockare sovsäcken som jag tidigare tyckt blev kall
vid 8grader, fast jag lade en cellplast ovanpå luftmadrassen. Stor skillnad!
Det gick ner mot 6gr under natten och jag vaknade först med solen.

Inatt ska det festas så antingen blir det sängen, eller så fryser jag ihjäl på
balkongen i någon misslyckad optimering.

Men om jag överlever så fortsätter jag experimenterandet sen.

Nästa test blir att se hur stor skillnaden blir med ett underställ och en tunn ull-mössa.

trevlig helg! / alex

Glöm inte att en luftmadrass som du blåser upp isolerar sämre än en man pumpar upp (eller självuppblåsande). Man blåser in vatten i madrassen genom fukten i utandningsluften (relativ luftfuktighet på 95% i utandningsluften). Som ånga kyler den ner all luft i madrassen för att senare kondenseras och bilda små pölar i madrassen som fortsätter att kyla ner luften och tyget på madrassen. Vatten kyler ett annat material ca 23 gånger snabbare än luft.
Man andas ut ca 40 g vatten per timme, i genomsnitt per dygn, så det beror väl på aktiviteten man håller på med. Ett vanligt andetag är på 3-6 dl luft och en madrass rymmer några liter, så man kanske blåser in 2-4 msk vatten i en madrass. Uppskattningsvis. (Har ingen lust att sitta och räkna exakt).
Eller nåt :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg