Tack alla för värdefull och intressant input. Jag ska ge mig på ett försök att sammanfatta. Varför är det suboptimalt att sova i dunkläder (jacka, byxor, sockar):
* En sovsäck är mer komfortabel (det är skönare att klä av sig och krypa ner under täcket än att sova i kläderna).
* Dunkläder är kallare eftersom extremiteter (fötter, händer) är isolerade från varandra.
* Dunkläder innehåller mer tyg och har större yta vilket gör dem kallare per viktenhet.
* Risken finns att dunkläder som används under dagen blir fuktiga och därmed dåliga att sova i.
* Om man använder dunkläderna natt och dag, när ska de hinna torka?
Lustigt nog så har Roman på Roberts.pl i en pågående e-postdiskussion om en specialbeställd sovsäck ganska nyligen förordat dunbyxealternativet. Han skriver:
... here is what I suggest: You attach to the downmatt a properly spacious, but very thin sleeping bag. You enter the bag dressed according to the temperature. When it is warm, you wear just an underwear. When it is cold, in thin down trousers and thin down jacket with the hood. The trousers and the jacket are used also outside, in the frosty days and especially during evenings and mornings.
I sleep in the Neutron jacket and Rambler trousers and with down boots. During summer without a sleeping bag at all, while when temperatures are going down I lie with them into a thin or thicker sleeping bag, depends on temperature.
Diskussionen gällde en rymlig sovsäck som endast hade isolering/dun på översidan och som spänns fast på exempelvis en Downmat. Mitt mål var att få ökad komfort till lägre vikt. Kanske lite naivt att tro att just jag skulle hitta denna heliga graal, med en så enkel idé... En idé som han alltså sågade när han istället föreslog detta.
Det Roman förordar är alltså att förstärka en vid men tunn och lätt sovsäck med dunkläder (eller underställ) beroende på väder, vilket "luktafotogen" och "Tornado" också föreslog.
Lite vid sidan av ämnet, men ifall någon är intresserad: Roman angav flera anledningar till att min idé med en "enkelsidig" sovsäck med ficka eller remmar för att spänna fast på liggunderlaget, var bra "endast på pappret". Bland annat:
* Lightweight are only sleeping bags fitted to figure, widened sleeping bags are always heavier
* A sleeping bag attached to the mat as you drew, is comfortable for sleeping only on the paper or for somebody who is inhumanly flat and is lying only on a back ...
* Obviously, if we make a sleeping bag wide enough, so you could sleep on the side (as you drew) than you will have the expected comfort, but along with the raised weight. The down taken from the bottom side will be used for widened top side.
* Lastly, there is also an issue of a hood and your head. During sleep on the side your head lies on the side too and the hood does not match to this head position. The consequence is that the warm air from the sleeping bag's interior can easily escape to the outside