Sova i dunkläder istället för sovsäck?

Det går åt mer material för att göra ärmar och ben. Det vill säga vikten ökar vid samma prestanda.
Men det stora problemet med samma natt som dagplagg är när skall kroppsfukten och regnfukten kunna torkas bort och ur?
På 60 och 70 talen hade jag en kreation från Nya Zeeland, som tyvärr stals i ett torkrum, som fungerade väl, en expeditionsdunparka som gick till mitt på låren. En tillhörande dubbel elefantfot som gick till grenen ungefär som regnbyxor M90. Et utmärkt rast plagg och rymligt nog att dra in ärmarna då man sov men ändå kunde fixa frukost i dunet.
Får väl fråga Roberts om en kostbar födelsedagspresent, lusten stiger ju.;)
 
Lyckegard, det borde ju funka om man har något sorts överlapp så dragkedjan inte blir en oisolerad punkt.

Det borde ju tveklöst vara en mindre effektiv lösning med armar och/eller ben. Frågan är ju mycket mindre effektivt det blir, och i slutänden hur mycket mer vikt du måste bära på.

Jag sover alltid på sidan och tror att det skulle kunna vara bekvämt med byxor + jacka så man kan röra sig fritt. Kan tänka mig att böta 2-300 gram.

För att inte tala om hur mysigt kunna hålla i boken på kvällen samtidigt som man är varm. Sen bara lägga sig ner och somna utan att kränga av sig jackan.

På Amerikanska brädor så verkar dessa byxor vara populära att sova i, men jag blir inte riktigt klok på i vilka temperaturer:
http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Down-Garments&cat=Pants
 
Har hänt några gånger att jag tagit med mig skoteroverallen istället för sovsäck. När vikten inte spelar så stor roll (t.ex kajakpaddling) och man planerar att sitta ute länge och slappa, elda etc. Funkar ok ner till nollan eller en bit till om det kniper.

Förr när jag var mera självplågare hade jag en RAB top bag plus diverse annat som dunvästar etc även för mildare vintertältning.

Fast jag köpte en Feathered Friends Winter Wren -säck för nåt år sedan så då har jag ett varmt lägerplagg ändå i samma.

Väldigt praktisk sovsäck faktiskt. Min favorit mellan +5 & -10 . (Min har lite extra dun)

http://img02.naturum.ne.jp/usr/fuusora/DSC00029sk1k.JPG
http://cache.backpackinglight.com/b.../feathered_friends_winter_wren_bag_220_gg.jpg
 
Finns ju...

...koncept från Exped och feathered friends som är sovpåsar med möjlighet att gå omkring och sköta div göromål i lägret. Ffs variant heter rock wren om jag inte tar fel.

Men som sagt, vad sover en i om rastplagget blir fuktigt..? För de med separat sovpåse är livet enklare om än lite tyngre...

//J
 
Kära friluftslivsexperter! Med risk för att göra mig till allmänt åtlöje vill jag drista mig till att ställa en lite vågad fråga: Varför använder man sovsäck vid friluftsliv istället för att helt enkelt sova i ett par dunbyxor och dunsockar tillsammans med den dunjacka som man ändå tar med sig?

Tänkt förutsättning: Vandring i Skandinaviska fjäll eller motsvarande miljö. Sen höst. Några få plus- eller minusgrader på natten. Ett lätt men kvalitativt tält som håller vind, snö och eventuellt regn ute samt ett från markkyla isolerande uppblåsbart liggunderlag (t.ex. Downmat).

Tänkta fördelar: Genom att bära på ett par lätta dunbyxor och dunsockar borde man kunna halvera vikten jämfört med en sovsäck som ju måste täcka hela kroppen. Dessutom får man fullständig rörelsefrihet och kan i sömnen spreta med armar och ben hur man vill och slipper den smått klaustrofobiska kokongkänslan som man får i en sovsäck. Med hjälp av ventileringsblixtlås på byxor och jacka skulle man kunna skräddarsy sin sovkomfort temperaturmässigt. En sovsäck brukar i normalfallet endast kunna ventileras längst ner eller längst upp vilket åtminstone för mitt vidkommande motsvarar de områden på kroppen som jag absolut måste hålla varma när jag sover.

Jag har säkert missat något fundamentalt som gör detta till en så dålig idé att jag aldrig ens hört talas om konceptet tidigare, men kan tyvärr inte på egen hand komma på vad den uppenbara nackdelen är.

Det finns många existerande alternativ som bygger på den ideen, har dock aldrig sett någon säljas i Sverige eller Norge där det nästan verkar vare straffbart att bära lätt. ;-)
Här kommer länkar till några alternativ:

http://www.jacksrbetter.com/shop/sierra-stealth/

http://www.nunatakusa.com/site07/arc_products/arc_at.htm

http://www.musucbag.com/en/public/classic.html

http://www.nunatakusa.com/site07/other_bags/raku.htm

Det är ju inte exakt vad du tänkt, men som det sagt tidigare i tråden blir byxor som är varma nog ganska otympliga och inte speciellt lätta. (Se mucusbag, inte så lätt alternativ.)
Sierra-serien från Jacks r better passar nog ditt behov bäst, med dunmössan som kan köpas på samma sida och en quilt-säck blir du varm och kan fortsatt röra dig ganska fritt och lufta där du vill.
Ärmar finns också som extra tillval om det känns angeläget.

Det finns säkert många fler alternativ också om du tar dig lite tid att googla.
Lycka till.
 
Senast ändrad:
Tack alla för värdefull och intressant input. Jag ska ge mig på ett försök att sammanfatta. Varför är det suboptimalt att sova i dunkläder (jacka, byxor, sockar):

* En sovsäck är mer komfortabel (det är skönare att klä av sig och krypa ner under täcket än att sova i kläderna).
* Dunkläder är kallare eftersom extremiteter (fötter, händer) är isolerade från varandra.
* Dunkläder innehåller mer tyg och har större yta vilket gör dem kallare per viktenhet.
* Risken finns att dunkläder som används under dagen blir fuktiga och därmed dåliga att sova i.
* Om man använder dunkläderna natt och dag, när ska de hinna torka?

Lustigt nog så har Roman på Roberts.pl i en pågående e-postdiskussion om en specialbeställd sovsäck ganska nyligen förordat dunbyxealternativet. Han skriver:

... here is what I suggest: You attach to the downmatt a properly spacious, but very thin sleeping bag. You enter the bag dressed according to the temperature. When it is warm, you wear just an underwear. When it is cold, in thin down trousers and thin down jacket with the hood. The trousers and the jacket are used also outside, in the frosty days and especially during evenings and mornings.

I sleep in the Neutron jacket and Rambler trousers and with down boots. During summer without a sleeping bag at all, while when temperatures are going down I lie with them into a thin or thicker sleeping bag, depends on temperature.
Diskussionen gällde en rymlig sovsäck som endast hade isolering/dun på översidan och som spänns fast på exempelvis en Downmat. Mitt mål var att få ökad komfort till lägre vikt. Kanske lite naivt att tro att just jag skulle hitta denna heliga graal, med en så enkel idé... En idé som han alltså sågade när han istället föreslog detta.

Det Roman förordar är alltså att förstärka en vid men tunn och lätt sovsäck med dunkläder (eller underställ) beroende på väder, vilket "luktafotogen" och "Tornado" också föreslog.

Lite vid sidan av ämnet, men ifall någon är intresserad: Roman angav flera anledningar till att min idé med en "enkelsidig" sovsäck med ficka eller remmar för att spänna fast på liggunderlaget, var bra "endast på pappret". Bland annat:

* Lightweight are only sleeping bags fitted to figure, widened sleeping bags are always heavier
* A sleeping bag attached to the mat as you drew, is comfortable for sleeping only on the paper or for somebody who is inhumanly flat and is lying only on a back ...
* Obviously, if we make a sleeping bag wide enough, so you could sleep on the side (as you drew) than you will have the expected comfort, but along with the raised weight. The down taken from the bottom side will be used for widened top side.
* Lastly, there is also an issue of a hood and your head. During sleep on the side your head lies on the side too and the hood does not match to this head position. The consequence is that the warm air from the sleeping bag's interior can easily escape to the outside

 

avslutad210712

Gäst
....tillsammans med den dunjacka som man ändå tar med sig?

Jag har säkert missat något fundamentalt som gör detta till en så dålig idé att jag aldrig ens hört talas om konceptet tidigare, men kan tyvärr inte på egen hand komma på vad den uppenbara nackdelen är.

Det fundementala är kanske att dunjackan tar man inte med sig på sommaren och då faller det redan där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Sova under bar himmel Bo och sova 0
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
rois Duntäcke istället för sovsäck Bo och sova 7
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
såg Vad tror ni om detta istället för tält Bo och sova 9
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
avslutatmedlemskap1004 Täcke istället för sovsäck Bo och sova 27
PerPerPer Liggunderlag istället för madrass? Bo och sova 8

Liknande trådar