Att man inte skall lämna mat(rester) kring/efter sig handlar mer om långsiktigt förutseende än din individuella säkerhet. Vi vill nog inte att det skall bli som i Tatra, där de fredade brunbjörnarna på bara ett par generationer lärt sig att det både är ofarligt och lönsamt att spana efter mat i människans närhet. Det råder väldigt stränga regler inom nationalparksgränserna, bl a totalt förbud att campa, elda och (med undantag för klättrare) gå utanför markerade leder, men det har räckt med att tanklösa vandrare slängt bananskal, äppelskruttar etc i föreställningen att det ju är "naturligt" avfall.
När jag var ung hade ingen hört talas om problemet, men numera tar jag inte fram några mellanmål om jag råkar hamna nedanför trädgränsen i skymningen. Det har gått så långt att smartare björnmammor tar med sina ungar till fjällstationerna för att helt ogenerat lära dem leta mat i soptunnor. En av dem tittade in i köket...
Trots detta har ingen nalle någonsin försökt äta upp en människa.
När jag var ung hade ingen hört talas om problemet, men numera tar jag inte fram några mellanmål om jag råkar hamna nedanför trädgränsen i skymningen. Det har gått så långt att smartare björnmammor tar med sina ungar till fjällstationerna för att helt ogenerat lära dem leta mat i soptunnor. En av dem tittade in i köket...
Trots detta har ingen nalle någonsin försökt äta upp en människa.