Några axplock.
inga öronproppar... då hör man inte heller yxmördaren som nämndes i tråden.
Appojauremorden. Behöver jag skriva mer? Farmor var orolig varje gång vi skulle ut och tälta efter -84. Fast det händer förstås inte så farligt ofta.
Att stänga ute syn- och hörselintryck när man sover ute är åtminstone för mig en stor förlust - då kan jag ju lika gärna sova hemma
Och varför skulle inte Yxmördaren kunna dyka upp?!!
Vi är många dårar (även här på utsidan ) som springer omkring i natten med både mördaryxor och jättestora mördarknivar, så det så.
Var inte så säker.......
Öronproppar och hypnotisk substans efter smak och tycke. Dosen är lagom när man inte längre vaknar av en björn som slickar en i ansiktet.
Första gången man blir överfallen av Bjärven och uppäten är värst, men sen vänjer man sig vid det också.
Kommer ni inte ihåg Appojauremorden!!?? Det kan vara livsfarligt att sova i tält ute i naturen!
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=3563002
Sov gott!
Djur är jag inte ett dugg orolig för men andra människor,,,,,,,,,,,,,
För att inte skrämma skiten ur trådstartaren så finns det ett sätt att undvika att nåt tråkigt händer och det är att vara medveten om att kan inte en potentiell förövare hitta tältet med ett fordon så lär tältet förbli oupptäckt, ge alltså f*n i att tälta nära allmänna vägar.
TS skrev själv: "Och ja, klart jag förstår att ni försöker lugna mig, "the lost cyclist" Men allt prat om människor gör ju bara att jag får en ny rädsla!"
Så... ska vi hjälpa eller stjälpa? Rent logiskt kan säkert TS förstå att det är ofarligt att övernatta i naturen, men när det gäller olika typer av rädslor har det sällan något med logik att göra. Alltså gäller det först och främst att skapa en
känsla av trygghet.
Så ställ dig bland annat dessa frågor:
Känner jag mig tryggast om jag hör alla ljud eller om jag stänger dem ute? (öronproppar, mp3, rinnande bäck etc)
Känner jag mig tryggast om jag har 4 tältväggar runt mig (eftersom det ger en känsla av att sova "inomhus") eller känns det bättre om jag har möjlighet att titta ut från öppningen på ett vindskydd/tarp?
Känner jag mig tryggast om jag sover nära en väg (där jag kanske har min bil parkerad) eller känns det bättre att sova så långt från civilisationen som möjligt?
Känner jag mig tryggare om jag övernattar på en plats som jag känner väl till?
Finns det någon jag kan ha telefonkontakt med om det ökar min trygghet?
Mår jag bäst av att ha ett förutbestämt "schema" att följa (först gör jag det och sedan...) eller mår du bättre att ta saker som de kommer?
Blir jag tryggare om jag ser lite mer? Hjälper det att ta med en fotogenlampa/gaslampa att hänga en bit utanför tältet/vindskyddet?
Lycka till! Jag hoppas verkligen att du kommer ut. Precis som många antytt så går rädslor över med vanan. terkom gärna och berätta om hur det gick.
HåkanF
PS Karlinas tips om att ta med sig en ung person som man måste "ta hand om" låter som en kanon-idé. Likaså de som föreslår hund.