Ja det kanske är dags att tänka om lite. Gasen tar ju överlägset störst plats av allt som ingår i köket, så om man plockar ur den ur ekvationen så blir det ju betydligt mer plats "över" och enklare att förpacka. Lätt att snöa in på "så här har jag alltid gjort". Får nog ta en allvarlig funderare på gasens vara eller icke vara i"köksförpackningen" 🤔...Toaksgrytan är väl bra, men Trangian är billigare, lättare och mångsidigare, så jag sålde min Toaks och fick bra betalat för den tack vara hypen på facebook och liknande.
Och själva tanken att få plats med även gasen i grytan fallerar oftast, då iaf jag har mer köksgrejer med mig än vad som får plats. Om gasen ska däri kan jag glömma både kaffekopp och tamoj
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Soto Windmaster och 230g gasbehållare
- Trådstartare FalconBayerskt
- Start datum
Samtidigt ska ju hela ekipaget komma överens med resten av utrustningen.
Ibland kanske det är smidigast med gasen i grytan, ibland inte.
Min köksutrustning ser ut såhär.
Kåsan har jag normalt sett inte i grytan, utan lös i meshfickan. Skeden ligger lös i plastpåsen som grytan och allt ligger i.
Det är en trangia 27 HA-gryta, grytmysare, vindskyddsfolie, soto windmaster, trangia mini tamoj, liten trasa, liten slickepott, kåsa och sked.
Grytan är rätt skrymmande, speciellt med grytmysaren, men så pass lätt att jag har det i meshfickan utanpå säcken.
Gasen brukar jag lägga i meshfickan också, eller överst i ryggsäcken om jag vill ha en bättre viktfördelning i ryggsäcken.
Ibland kanske det är smidigast med gasen i grytan, ibland inte.
Min köksutrustning ser ut såhär.
Kåsan har jag normalt sett inte i grytan, utan lös i meshfickan. Skeden ligger lös i plastpåsen som grytan och allt ligger i.
Det är en trangia 27 HA-gryta, grytmysare, vindskyddsfolie, soto windmaster, trangia mini tamoj, liten trasa, liten slickepott, kåsa och sked.
Grytan är rätt skrymmande, speciellt med grytmysaren, men så pass lätt att jag har det i meshfickan utanpå säcken.
Gasen brukar jag lägga i meshfickan också, eller överst i ryggsäcken om jag vill ha en bättre viktfördelning i ryggsäcken.
Bilagor
Det där locket du har till Trangia-grytan, är det bara vanlig aluminiumfolie som du vikt i flera lager eller har du klätt in något i aluminiumfolie? Samma sak avseende det vindskyddet du nämner? Har ju två (!) Trangia-kök, varav det ena är en "lätt"-variant (det är betydligt lättare än mitt andra "original"-Trangia), så man kanske skulle bygga om och satsa på det istället. Med gasen separat då. Trangia-grytan är ju strax över litern i storlek och med bred botten vilket jag tror är gynnsamt när man skall värma upp vatten.Samtidigt ska ju hela ekipaget komma överens med resten av utrustningen.
Ibland kanske det är smidigast med gasen i grytan, ibland inte.
Min köksutrustning ser ut såhär.
Kåsan har jag normalt sett inte i grytan, utan lös i meshfickan. Skeden ligger lös i plastpåsen som grytan och allt ligger i.
Det är en trangia 27 HA-gryta, grytmysare, vindskyddsfolie, soto windmaster, trangia mini tamoj, liten trasa, liten slickepott, kåsa och sked.
Grytan är rätt skrymmande, speciellt med grytmysaren, men så pass lätt att jag har det i meshfickan utanpå säcken.
Gasen brukar jag lägga i meshfickan också, eller överst i ryggsäcken om jag vill ha en bättre viktfördelning i ryggsäcken.
Det där locket du har till Trangia-grytan, är det bara vanlig aluminiumfolie som du vikt i flera lager eller har du klätt in något i aluminiumfolie? Samma sak avseende det vindskyddet du nämner? Har ju två (!) Trangia-kök, varav det ena är en "lätt"-variant (det är betydligt lättare än mitt andra "original"-Trangia), så man kanske skulle bygga om och satsa på det istället. Med gasen separat då. Trangia-grytan är ju strax över litern i storlek och med bred botten vilket jag tror är gynnsamt när man skall värma upp vatten.
Locket är en tillklippt pajform. Sådana där du köper 10 st för 15 kr på valfri mataffär. De är tjockare än vanlig folie.
Vindskyddet är en bit perforerad tjock folie, 21x30 cm. Biltemas benämning är "grillbricka", om du handlar där. Jag tycker de funkar bättre än hel folie. Blir mindre turbulens om lite utav vinden kan komma igenom.
Grytmysaren är hemmagjord utav 6 mm cellplast-liggunderlag, 3M dubbelhäftande tejp och tråd. Grytmysarens lock har ett lager vanlig aluminiumfolie, så att jag slipper en massa kondensvatten direkt mot cellplasten.
Kåsan är behållaren från en Knorr Snack-pot.
Jag föredrar som sagt bredbottnade låga grytor framför smala och höga.
Lättare att äta ur, lättare att diska, och tar bättre tillvara på värmen från brännaren.
Bilagor
Intressant DIY-lösning, tack för att du delar med dig med bilder också 👍! Perforerad folie visste jag inte om att det fanns ens 😄. Eftersom jag har nästan allt som behövs så kanske man får ta och bygga ihop ett kit och testa. Har inte fått hem min Windmaster ännu, men den lär ju få plats i Trangia-grytan.Locket är en tillklippt pajform. Sådana där du köper 10 st för 15 kr på valfri mataffär. De är tjockare än vanlig folie.
Vindskyddet är en bit perforerad tjock folie, 21x30 cm. Biltemas benämning är "grillbricka", om du handlar där. Jag tycker de funkar bättre än hel folie. Blir mindre turbulens om lite utav vinden kan komma igenom.
Grytmysaren är hemmagjord utav 6 mm cellplast-liggunderlag, 3M dubbelhäftande tejp och tråd. Grytmysarens lock har ett lager vanlig aluminiumfolie, så att jag slipper en massa kondensvatten direkt mot cellplasten.
Kåsan är behållaren från en Knorr Snack-pot.
Jag föredrar som sagt bredbottnade låga grytor framför smala och höga.
Lättare att äta ur, lättare att diska, och tar bättre tillvara på värmen från brännaren.
Och visst är det så att Trangias lättvariant är i aluminium? Samt att aluminium
leder värme bättre än titan? Spelar egentligen inte så stor roll, men ändå kul å veta hur det ligger till.
Och apropå det, är det nån beläggning som man behöver ta hänsyn till eller kan man lägga brännaren rakt upp och ner i grytan utan risk för att den repar kärlet (och eventuellt förstör nån beläggning) och på så vis påverkar kärlets egenskaper negativt (oaktat aluminium, titan eller vad kärlet nu är gjort av)?
Jösses vad frågor det blev nu 😲
Jag har prövat på många olika varianter, men trangiagrytan är svårslagen. Vill man att det ska vara lätt får man bygga lite själv =)Intressant DIY-lösning, tack för att du delar med dig med bilder också 👍! Perforerad folie visste jag inte om att det fanns ens 😄. Eftersom jag har nästan allt som behövs så kanske man får ta och bygga ihop ett kit och testa. Har inte fått hem min Windmaster ännu, men den lär ju få plats i Trangia-grytan.
Och visst är det så att Trangias lättvariant är i aluminium? Samt att aluminium
leder värme bättre än titan? Spelar egentligen inte så stor roll, men ändå kul å veta hur det ligger till.
Och apropå det, är det nån beläggning som man behöver ta hänsyn till eller kan man lägga brännaren rakt upp och ner i grytan utan risk för att den repar kärlet (och eventuellt förstör nån beläggning) och på så vis påverkar kärlets egenskaper negativt (oaktat aluminium, titan eller vad kärlet nu är gjort av)?
Jösses vad frågor det blev nu 😲
Vill du se ännu mer DIY får du pinga Joanna här på forumet. Hon har inspirerat många på köksfronten, däribland mig =)
Windmastern får plats. Det är den brännaren på mina bilder.
Trangia har ett antal modeller.
Nonstick, duossal, hårdanodiserad (HA, den är svart/mörkgrå till färgen) samt vanlig obehandlad aluminium. Trangia har enbart aluminiumgrytor. Undantaget är duossal som är ett stål/aluminium-laminat, och möjligtvis någon större lägergryta i stål.
Personligen tycker jag HA är den bästa kompromissen. Nästan nonstick, reptåligt och lättdiskat. Nonstick är ännu enklare att diska, men repas lätt. Duossal repas inte alls, men väger mer.
En 27-gryta i aluminium väger 80-85 g.
Så länge som du inte har nonstick behöver du inte oroa dig över att repa grytan. Det blir på sin höjd kosmetiska skador.
Jag brukar ändå ha brännaren i sin påse, för att minska risken för skräp i munstycket.
Aluminium leder värme mycket bättre än titan, men hur stor betydelse det har för uppvärmningen vet jag inte.
Tack för infon! Då känns det som att jag har lite mer koll på läget. Då borde det vara HA-varianten jag har då den är mörkare i färgen. Får se om man kan hitta lite "grillbricka" på Biltema och testa lite. Tusen tack för hjälpen! Hittills 😏Jag har prövat på många olika varianter, men trangiagrytan är svårslagen =)
Vill du se ännu mer DIY får du pinga Joanna här på forumet =)
Windmastern får plats. Det är den brännaren på mina bilder.
Trangia har ett antal modeller.
Nonstick, duossal, hårdanodiserad (HA, den är svart/mörkgrå till färgen) samt vanlig obehandlad aluminium. Trangia har enbart aluminiumgrytor. Undantaget är duossal som är ett stål/aluminium-laminat, och möjligtvis någon större lägergryta i stål.
Personligen tycker jag HA är den bästa kompromissen. Nästan nonstick, reptåligt och lättdiskat. Nonstick är ännu enklare att diska, men repas lätt. Duossal repas inte alls, men väger mer.
En 27-gryta i aluminium väger 80-85 g.
Så länge som du inte har nonstick behöver du inte oroa dig över att repa grytan. Det blir på sin höjd kosmetiska skador.
Jag brukar ändå ha brännaren i sin påse, för att minska risken för skräp i munstycket.
Aluminium leder värme mycket bättre än titan, men hur stor betydelse det har för uppvärmningen vet jag inte.
En till grej som talar till Trangia 27s fördelr att bredbottnade kastruller minskar gasförbrukningen jmf med smalbottnade. Har inte gjort noggrann undersökning men det är min känsla när jag använt båda iaf.
Och lägg de extra 25 grammen på att ta med en riktig tamoj. Trangias mini tamoj har vikit sig för mig ngn gång med full kastrull (Trangia 25 visserligen, men ändå), man vill ju inte att den gör det full med kokande vatten direkt....
Och lägg de extra 25 grammen på att ta med en riktig tamoj. Trangias mini tamoj har vikit sig för mig ngn gång med full kastrull (Trangia 25 visserligen, men ändå), man vill ju inte att den gör det full med kokande vatten direkt....
hur bra klarar denna brännare soto windm vinden?
Såg på när någon med en mindre soto blåste ut på löpande band när jag hade Trangia med Primus trangia brännare med dubbla vindskydd
och vilken diameter är det på grytstöden har en bytta med värmeväxlare som ej passar till Primus mimer utan armarna får plats inne i värmeväxlaren
Har provat med MF brännare som får plats under nedre vindskyddet och denna kastrull ovan
Såg på när någon med en mindre soto blåste ut på löpande band när jag hade Trangia med Primus trangia brännare med dubbla vindskydd
och vilken diameter är det på grytstöden har en bytta med värmeväxlare som ej passar till Primus mimer utan armarna får plats inne i värmeväxlaren
Har provat med MF brännare som får plats under nedre vindskyddet och denna kastrull ovan
Och lägg de extra 25 grammen på att ta med en riktig tamoj. Trangias mini tamoj har vikit sig för mig ngn gång med full kastrull (Trangia 25 visserligen, men ändå), man vill ju inte att den gör det full med kokande vatten direkt....
Jag har personligen aldrig känns mig otrygg med minitamojen och en full 27-gryta. Möjligen kan man, i teorin, få den att vicka bakåt över handen, men med en sådan manöver får man vatten på sig oaktat om tamojen tappar greppet eller inte.
Men jag har samtidigt hört flera som tycker att minitamojen är obehaglig.
Kan det vara frågan om olika årsmodeller eller kombinationer av grytor och tamojer som inte passar riktigt med varandra?
hur bra klarar denna brännare soto windm vinden?
Såg på när någon med en mindre soto blåste ut på löpande band när jag hade Trangia med Primus trangia brännare med dubbla vindskydd
och vilken diameter är det på grytstöden har en bytta med värmeväxlare som ej passar till Primus mimer utan armarna får plats inne i värmeväxlaren
Har provat med MF brännare som får plats under nedre vindskyddet och denna kastrull ovan
Den tar vinden bättre än "normala/klassiska" toppmonterade brännare. Det är en kant överst som ska skydda mot vinden (brännarytan är nedsänkt). MSR har en liknande (nästan exakt lika).
Men om man ska envisas med att koka vatten mitt i vindögat ska man nog välja en MSR Reactor eller liknande.
Vatten kokar man effektivast i lä.
Kärlstödet på Windmaster är format som ett "kryss". Bredden är 145 mm.
Man kan montera av kärlstödet och ersätta med ett som är mindre.
Fördelen med att ha gasen separat är, för mig, att själva köket och köksutrustning brukar vara ganska konstant men storleken på gasen kan variera. Skulle jag skaffa nya (de förra blev stulet ink brännare) kärl avsett för brännare och flaska så blir inriktningen 100 g för dagturerna. Eftersom jag gått upp en storlek i brännare blir det ganska lagom.
Fast på dagturerna gör inte vikt- eller volymkillnaden någon större skillnad så jag tvivlar på att det blir av.
Fast på dagturerna gör inte vikt- eller volymkillnaden någon större skillnad så jag tvivlar på att det blir av.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Soto Windmaster stove | Kök och brännare | 37 | ||
Soto Muka oanvändbart under -20?? | Kök och brännare | 16 | ||
Soto Muka rengöring? | Kök och brännare | 59 | ||
SOTO-brännare | Kök och brännare | 13 | ||
Soto Muka Stove | Kök och brännare | 26 | ||
MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? | Kök och brännare | 3 | ||
Primus Power Gas 230g | Kök och brännare | 14 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg