Sony Xperia V - äntligen en vettig friluftsnalle?

Hm, Titanium... Får testa det. Det är ju lite meckigt ibland när man installerar om en telefon. Jag brukar flytta över data från shared_prefs, men det kräver ju root det med...
Tack för tipset!
 
Tja, den kommer nog inte att kännas helt ny, men den kommer iaf inte att vara helt utdaterad på det tekniska området. Videoinspelning i VGA hade de flesta telefoner för 3 år sedan (jag tog i lite, Sony Ericsson presenterade VGA februari 2009).

Sony släpper Xperia V redan nu och den börjar säljas inom några veckor här i Sverige, 3 säger tre veckor och Telia 5:e december. GSM Arena har uppdaterat artikeln oxå, det gäller bara Frankrike. Så det kan vara att den operatören har valt att inte släppa den med ICS utan väntar på JB.

Nu får du nog läsa igen - primärkameran har följande spec enligt gsmarena: 13 MP, 4128x3096 pixels, autofocus, LED flash. Geo-tagging, touch focus, face and smile detection, 3D sweep panorama, image stabilization.
Video: Yes, 1080p@30fps, continuous autofocus, video light, video stabilizer

Sekundärkameran är VGA- det är väl helt OK med VGA-kvalitet för videosamtal som jag antar att sekundärkameran är till för.

13 MP och 1080@30fps kamera tycker jag känns om inte 2012 så i alla fall helt OK hjighend-mobil 2011.

/Patrik, hoppas inte V blir sen i Sverige
 
Nu får du nog läsa igen - primärkameran har följande spec enligt gsmarena: 13 MP, 4128x3096 pixels, autofocus, LED flash. Geo-tagging, touch focus, face and smile detection, 3D sweep panorama, image stabilization.
Video: Yes, 1080p@30fps, continuous autofocus, video light, video stabilizer

Sekundärkameran är VGA- det är väl helt OK med VGA-kvalitet för videosamtal som jag antar att sekundärkameran är till för.

13 MP och 1080@30fps kamera tycker jag känns om inte 2012 så i alla fall helt OK hjighend-mobil 2011.

/Patrik, hoppas inte V blir sen i Sverige

Haha, oops. Ibland läser man lite väl fort...
Då tar jag tillbaka allt om 2008 och skäms lite i min ensamhet

Jag har inte hört något om att V ska bli sen till Sverige. Jag sitter iofs inte på en position som får reda på det på en gång...
 
Menar ni att ni använder kameran i mobilen för annat än snapshots av något man inte ska glömma hur det satt innan det skruvas bort?
 
Det finns mycket som är vettigare i Xperia V än i Defy+. Kameran är en sak, videoinspelning i VGA? Kom igen, det känns lite 2008 över det tycker jag. Xperia V kör 1080p-inspelning. Defy+ har en single core 1GHz mot Dual core 1,5 GHz i Xperia V. Defy+ har 512 MB ramminne och ett flashminne på 2 GB, i Xperia V sitter det 1 GB ramminne och 8 GB flash (se tidigare i tråden för betydelse). Xperia V har LTE, Defy+ vet inte ens vad det är.

Skillnaden mellan IP57 och IP67 är att 67 är helt dammtät, men 57 inte är helt tät, men mängden damm som ska komma in får inte påverka funktionaliteten. Vattentätheten är densamma.

Motorola Defy+ är en budgetlur med bra tålighet mot damm och vatten. Men i övrig prestanda kan den inte mäta sig med Xperia V på någon punkt.
__
Fredrik

PS. Jag är som sagt lite partisk

Ja, det var ju fint. Men det innebär ju inte att den är en bättre FRILUFTSmobil. Man kanske inte har behov för 1080p-inspelning. Single core på 1GHz täcker mina behov. Om man kollar på prestanda så finns det ju andra som skulle vara bättre. Vad telefonen ska klarar av och ha för funktionalitet är ju en smaksak och behov. Behöver man 12 Mpixel kamera är det klart att den är ett vettigt alternativ. (Till iPhone kan man köpa lösa objektiv. Kan man det till Xperian?) Behöver man inte det och den övriga prestanda som du nämner finns det ju andra alternativ som är väl så prisvärda.

Många använder ju bara sina mobiler till att ringa och sms'a med. De behöver ju inte ens en smartphone. Så att säga att det innan nu aldrig har funnits någon vettig friluftnalle är ju direkt fel. Det kan vara så att det inte fanns det för dina behov.

Xperia är ju begränsad till 1 + 8 Gb. I Motorolan kan du sätta i 32 Gb plus att du kan ha med så många extra 32 Gb kort som du orkar bära.
 
Många använder ju bara sina mobiler till att ringa och sms'a med. De behöver ju inte ens en smartphone. Så att säga att det innan nu aldrig har funnits någon vettig friluftnalle är ju direkt fel. Det kan vara så att det inte fanns det för dina behov.

Nu var det ju inte Fredrik/omnes utan jag som startarde tråden, så du får hugga på mig om du tycker rubriken är tokig. Om det gick att byta så kunde jag ändrat till "Xperia V - äntligen en vettig friluftssmartphone?". Vilka funktioner man sedan är beroende av och vill se i en smartphone varierar naturligtvis från användare till användare, men just mitt "äntligen" tror jag att jag motiverade någorlunda i första inlägget., det handlar alltså om att jag vill ha en smartphone som både är 'fältmässig' och som kan ersätta bl.a. en kompaktkamera och en handgps under normalt friluftsliv. Om du sedan länge hittat en telefon som fyller alla dina behov och önskemål så är det bara att grattulera.

Per

(ps - Xperia V har också minneskortplats)
 
JXperia är ju begränsad till 1 + 8 Gb. I Motorolan kan du sätta i 32 Gb plus att du kan ha med så många extra 32 Gb kort som du orkar bära.

(ps - Xperia V har också minneskortplats)

Du hann före, fson...

Och grejen med Xperia V är väl just det som fson skriver, att den har både och. Den är både vattentät, smutstålig och har allt det vanliga som en kompetent smartphone har. Det enda som den saknar är väl möjligtvis att vara rejält stöttålig. Min personliga uppfattning är att det är en grymt bra telefon, både på kontoret och i skogen.
 
Halaj!

Är det bara jag som har handlat den här luren?
Jag stod och hängde på låset den 5:e på Teliabutiken.

Jag har mest fipplat med appar och sånt, men idag provade jag GPS:en hemma på köksbordet.
Jag slog på GPS:en och kollade hur lång tid det tog för den att hitta. Ett par sekunder bara!
Det här verkar för bra tänkte jag. Jag stängde av och lät den ”kallna” en halvtimme.
Så hämtade jag min Garmin 60 Cx, och startade båda samtidigt. Samma igen, xperian hittade på ett par sekunder, medan Garminen tuggade och tuggade. Efter 5 min (jag tog tid) gav den upp och sa: hittar inte, vill du köra offline?
Jag är grymt imponerad!

Jag är också impad av skärpan i bilderna den tar.

//T
 
Jag har mest fipplat med appar och sånt, men idag provade jag GPS:en hemma på köksbordet.
Jag slog på GPS:en och kollade hur lång tid det tog för den att hitta. Ett par sekunder bara!
Det här verkar för bra tänkte jag. Jag stängde av och lät den ”kallna” en halvtimme.
Så hämtade jag min Garmin 60 Cx, och startade båda samtidigt. Samma igen, xperian hittade på ett par sekunder, medan Garminen tuggade och tuggade. Efter 5 min (jag tog tid) gav den upp och sa: hittar inte, vill du köra offline?
//T

Hmmm.. är du säker på att telefonen verkligen använde gpsen? Med tanke på att du sa att du satt vid köksbordet + att din garmin inte hittar satteliter så låter det inte som om telefonen använder "riktiga" gpsen. Telefonen använde nog bara mobilnätet för positionering men lurar dig med en fin gps-symbol. Testa att sätt telefonen i flygläge och slå sedan igång gps manuellt.
Har själv aldrig upplevt en telefon som är i närheten av lika snabb som en garmin när det gäller att hitta riktiga satteliter.
Är dock mycket nyfiken på att se telefonen i verkliga livet:)
 
De flesta mobiltelefoner använder precis samma GPS-chip som i dedikerade GPS:er, det som kan skilja är möjligen antennen och den brukar inte påverka hur snabbt man får fix.

Mobiler använder A-GPS också, som ger en grovposition som gör att de får fix snabbare (eftersom vet man ungefär var man är så kan man begränsa sökandet till enbart de satelliter som borde vara synliga). Det är ju samma princip med en fristående GPS, slår du på den på samma plats du slog av den får du fixa snabbare eftersom den vet ungefär var den är. Men slår du på den långt ifrån där du sist slog av den så dröjer fixen längre.
 
Halaj!

Sonyns navigeringsprestanda verkar vara för bra för att vara sann, jag vet. Och jag vet att jag behöver använda den mycket mer och vid många olika tillfällen, och vid olika platser, för att bygga upp en uppfattning för hur bra den egentligen är.
Men mitt test gällde vid en viss tidpunkt, på en viss plats och just där, just då fick jag det resultatet jag fick. Sony bättre.
Kollade nu igen, och fotade också. Båda har stått på 10-15 min vid fototagning.
Sony:
In view: 24 satelliter
In use: 11 satelliter
Accuracy: 36 fot
Garmin söker fortfarande…
In view: 10-12 satelliter
In use: 2 satelliter

Förutom att lite diffust hänvisa till allmän teknisk utveckling (min 60 Cx har minst 5 år på nacken) för skillnaden, har jag för mig att Sonyn använder inte bara det amerikanska systemet, utan också det ryska GLONASS, medan Garmin bara använder det amerikanska?

//T
 

Bilagor

  • fix.jpg
    fix.jpg
    82.4 KB · Visningar: 595
Halaj!

Nu har jag provat GPS:en i bil ett par gånger. Tid till fix från kallt? Ingen. Zilch. Nada.
Jag använder appen som syns i bild i mitt förra inlägg: GPS test. När jag slår på den kommer pelarna för satellitkontakt upp direkt. Säger direkt.
Jag funderar på om appen ljuger för mig. Så jag går ur direkt och går in i google maps. Och visst, där sitter den blå triangeln på kartan precis där jag befinner mig.
Jag har också funderat på om den verkligen stänger av sig när jag stänger GPSfunktionen? Den kanske är på hela tiden?
Men nej, nu när jag sitter i sovrummet beter den sig precis som garminen gör när det är problem att få fix: börjar på 1300 fot accuracy som sakta, över flera minuter kryper ner till ca 35 fot.
Jag börjar misstänka att det går att få fix med den här luren om man så sitter i Hitlers bunker.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg