Jag kan inte svara för hur andra tillverkare gör, men jag kan iaf beskriva lite hur det fungerar i Sonys mobiltelefoner.
Vi har två eller tre olika lagringsplatser, beroende på om telefonen har möjlighet för ett externt kort eller inte. Om du inte har något externt minneskort så sitter båda givetvis i telefonen
Det ena är till för systemet och installation av appar. Här kräver Google att en viss mängd minne ska vara fritt från början till appar, storleken på det är beroende på vilken version av Android du har. Det andra, utbyggda minnet, är en plast för foton, musik och allt annat du vill lagra i telefonen. Där går det även att lagra appar som har stöd för att installeras på sd-kortet. Det här är även den lösning som Google använder i sina Nexus-lurar.
Har du tillgång till ett externt minneskort så kallas det för ext_card i Sonys nallar. Då det, mig veterligen, inte finns någon standard för vad det externa kortet ska kallas så blir det alltså upp till varje tillverkare. Därför känner de flesta appar inte till att det finns över huvud taget. Att kameran, album osv känner till det är ju självklart då det är Sonys egna appar.
När det gäller lagring av data i apparna så finns det flera olika möjligheter. De flesta använder antingen shared_prefs-katalogen, eller att lagra det i databaser, beroende på vad som ska lagras. Större filer kan även läggas på annat håll, och då handlar det oftast om större filer som kartor eller liknande, och de brukar då läggas på sdcard, dvs det utökade minnet.
Hoppas att det här förklarar lite mer hur det hela är uppbyggt.