Sommar kök

2004-06-16; sa:
Hej alla galada.
Kan man gör en undersökning vad ni har för kök under sommarvandringen ?

Själv har jag Trangia 27 med t-sprit.
Vad använder ni ?

Helgturer = spritkök, minitrangia eller Optimus88 beroende på typ av mat. Tyst, idiotsäkert och enkelt.

Nytt och testat för året: längre fjällturer sommartid = litet gaskök som skruvas på flaskan (enbart pga låg vikt). Mat lagar jag bara på morgonen och på kvällen, så bristen på vindskydd kan kompenseras genom uppställning i absiden.

Jag gillar inte att laga mat på denna typ av kök eftersom större kastruller blir rangliga och måste hanteras med största försiktighet...små kastruller går bättre, men att försöka klämma ner en ordentlig portion mat i någon mikrokastrull är svårt, att röra om är ännu svårare...dessa kök verkar vara bäst lämpade för små trista påsar typ nudlar...det minskar användningsområdet ordentligt åtminstone för mig...

T-sprit på långtur går bort pga vikten på bränslet...

Jag är van vid fotogenkök på långtur och gillar den lösningen...stabiliteten gör att man kan använda stor bytta och även enkelt röra om och växla mellan byttor utan att köket står och svajar... F*n vet om gasköket inte kommer att förpassas till högen sällan använd utrustning just av det skälet...

Men lätt är det förstås...

//J
[Ändrat av joru 2006-09-03 kl 15:09]

Gas.

Gas,ett Primus Micron i mitt fall,mest använder jag det till frukostkaffet och eventuellt vid rast.Till middagen och Chokladen till kvällsmackan använder jag i möjligaste mån elden.Tycker att det ger en extra dimension på friluftslivet.

peter

2004-06-16; sa:
../Kan man gör en undersökning vad ni har för kök under sommarvandringen ?/ ...
Beror på vart jag vandrar? Vandringen i stadsskogen eller i granskapet föranlder inget kök. Vid en fiskeresa vid älven så går det bra med eld. Fjällvandring MS Whisperlite International BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN .. där fick du Putte .. Men jag måste erkänna att jag kolla lite på MSR WindPro fast halvfulla gasbehållare är inte så roliga :-|

Trangia 27 (ibland 25) med metanol. Absolut sotfritt.
Tid har jag i regel gott om när jag vandrar, så snabbheten med gas är inget argument för mig.
Men har i alla fall funderat på gas för att reducera vikten en aning. Har ännu inte "kommit till skott".
/ Bertil

Sommartid:
-MSR pocketrocket
-gastub, ställ till tuben (3-fot)
-2 kastruller från trangia 27
-ev tamojen (eller vantarna beroende på latfaktorn)
-pajform som lock

Totalvikten det intressanta

Något som ibland kommer bort i "köksdiskussionerna" är totalvikten av brännare, kastrull och framförallt bränsle.

Med våra matvanor har jag räknat fram att viktbesparningen för två personer under en vecka är knappt 100g med ett miinigaskök jämfört med bensinkök.

Men är man ensam eller gör en kortare tur blior givetvis kökets egenvikt mer betydelsefull.

Uffe

Lite beroende på så använder jag

Trangia 27 med gas brännare för normal hushållning både sommar som vinter.

Mini trangia med spritbrännaren om jag bara skall komma loss en liten stund efter jobbet och värma vatten för att göra the eller hälla i en frystorkat påse. Där värderar jag tystheten den korta chansen jag har att vara ute.

Köpte ett jetboil i sommras men jag har inte riktigt hittat hur jag vill använda den ännu, så nu används den mest till att göra thevatten med.

Jag har aldrig några problem med att inte göra slut på hela gas kartuschen utan kör slut på den både vintern och sommaren.
Använder dessutom gas till en primus lanterna.

/Torbjörn

Gas på sommaren, bensin på vintern. Primus micro eller alpine beroende på antal personer.
Om det förväntas bli blåsigt blir det MSR Whisperlight I. spindelben monterade på en primusgasbrännare för trangia och ett portabelt vindskydd. MSR Whisperlight och alkylatbensin på vintern.

OBD; sa:
Trangia 27 (ibland 25) med metanol. Absolut sotfritt.
Tid har jag i regel gott om när jag vandrar, så snabbheten med gas är inget argument för mig.
Men har i alla fall funderat på gas för att reducera vikten en aning. Har ännu inte "kommit till skott".
/ Bertil

Vilka är dina erfarenheter av att använda metanol som bränsle i Trangia?

- Kör du med 100% metanol?

Re: Totalvikten det intressanta

Schneeberger; sa:
Något som ibland kommer bort i "köksdiskussionerna" är totalvikten av brännare, kastrull och framförallt bränsle.

Med våra matvanor har jag räknat fram att viktbesparningen för två personer under en vecka är knappt 100g med ett miinigaskök jämfört med bensinkök.

Men är man ensam eller gör en kortare tur blior givetvis kökets egenvikt mer betydelsefull.

Uffe

>>>>
Detta skulle jag vilja få en akademisk utredning om.

T-sprit, gas, fotogen, bensin....

För något eller några år sedan diskuterades hembyggda minikök med metatabletter som bränsle vill jag minnas. Är det inte någon som använder sådant?

Mvh
Peter P.

joru; sa:
.....
Jag är van vid fotogenkök på långtur och gillar den lösningen...stabiliteten gör att man kan använda stor bytta och även enkelt röra om och växla mellan byttor utan att köket står och svajar... F*n vet om gasköket inte kommer att förpassas till högen sällan använd utrustning just av det skälet...

Men lätt är det förstås...

//J
[Ändrat av joru 2006-09-03 kl 15:09]
Det är anledningen till att vi använder Primus Easyfuel när vi vandrar två stycken. Händer att jag tar det när jag går ensam också. Det är ett spindelkök, dvs. det finns alltså lika stabila gaskök som bensin/fotogenkök.

Men, du har väl ett Omnifuel? Duger inte det med gas?

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg