2004-06-16; sa:Hej alla galada.
Kan man gör en undersökning vad ni har för kök under sommarvandringen ?
Själv har jag Trangia 27 med t-sprit.
Vad använder ni ?
Helgturer = spritkök, minitrangia eller Optimus88 beroende på typ av mat. Tyst, idiotsäkert och enkelt.
Nytt och testat för året: längre fjällturer sommartid = litet gaskök som skruvas på flaskan (enbart pga låg vikt). Mat lagar jag bara på morgonen och på kvällen, så bristen på vindskydd kan kompenseras genom uppställning i absiden.
Jag gillar inte att laga mat på denna typ av kök eftersom större kastruller blir rangliga och måste hanteras med största försiktighet...små kastruller går bättre, men att försöka klämma ner en ordentlig portion mat i någon mikrokastrull är svårt, att röra om är ännu svårare...dessa kök verkar vara bäst lämpade för små trista påsar typ nudlar...det minskar användningsområdet ordentligt åtminstone för mig...
T-sprit på långtur går bort pga vikten på bränslet...
Jag är van vid fotogenkök på långtur och gillar den lösningen...stabiliteten gör att man kan använda stor bytta och även enkelt röra om och växla mellan byttor utan att köket står och svajar... F*n vet om gasköket inte kommer att förpassas till högen sällan använd utrustning just av det skälet...
Men lätt är det förstås...
//J
[Ändrat av joru 2006-09-03 kl 15:09]