Jag undrar om det inte snart kommer dyka upp kompressorboxar i lite mer rimlig prisklass, nu går det nämligen att köpa ismaskin för 1-2 tusenlappar (jag köpte på Jula när de hade extrapris nyligen, ordinarie på den är 1800-1900, men Netonnet har en där ordinarie pris är en tusenlapp).
Den jag har använder sig av 9 "tappar" i ett litet vattentråg. Tapparna fryser vattnet, när de är lagom frysta (vet inte om den går på timer, tryck eller temperatur) öppnas tråget, tapparna värms och isbitarna runt tapparna trillar ner. Tråget fälls upp och fylls på nytt med vatten. Det tar ungefär 10 minuter att göra 9 isbitar. Den kan köras i princip kontinuerlig, bara tömma ut isbitar och fylla på med vatten.
Det är ingen ny produkt, hittar recensioner på Youtube som är minst 3 år gamla, men jag gissar att de var dyrare förut.
Här är en video som visar principen
Det borde ju inte vara helt omöjligt att bygga om en sån till en kylbox (utan att behöva gör ingrepp i kylkretsen), men styrningen får man nog lov att byta ut. Kanske går att montera tapparna i en behållare med vatten (eller nån lösning med fryspunkt under 0 C?) för att så att säga låta den ladda en stor kylklamp och inte behöva gå så ofta. (Vi hade en som fungerade så i mina föräldrars gamla segelbåt, en stor kylklamp som frystes mha en kompressor som satt på motorn, så den frystes varje gång man körde motorn.)