Det som är bristfälligt i en ismaskin - förutom att de måste matas med 230 Volt och drar ganska exakt 100 Watt i ström (både på märkplåten och uppmätt med energimätare) och att det kan vara problematisk att starta med för små växelriktar (hög startström) - är att dess kylyta är på tok för liten för att kunna byggas om till en camping-kylbox - temperaturområdet är rätt (ca -10 grader C under gång) - men åter igen sakna yta och man behöver ha den typen av pressade sling-evaporatorer i plåt som är vanliga i 'äldre' kyl och på CDF18 så motsvarar den ytan mer än 3 A4-ark stor som är omsvept hela varvet runt invändigt och det kommer vara lager med frost/is hela tiden utan att smälta på hela den ytan fast man har enstaka grader varmt i boxen (varorna fryser inte).
Ytan behövs då det annars kommer vara väldigt olika temperatur i boxen
Nu är det tekniskt sett inte omöjligt att bygga om en sådan ismaskin till en box med behållamde av kompressor, kondensor och kapillär-rör - köldmedlet är Isobutan (R600a även kallat) och mängden ungefär som tanken på en större cigarettändare - ni som har fyllt återfyllbara cigarettändare, små brännare, gaslödpennor med cigarettändargas etc. inser ganska snabbt att det är inte speciellt dramatisk typ av köldmedel. - man skall dock inte ha låga eller tänd cigarett i munnen under jobbet även om butan/propan inte tänds av glöd utan det måste vara låga eller gnista och man halltid en bords eller golvfläkt blåsande på arbetsplatsen om man håller på med gas (för att eventuella läckor skall spädas ut till obrännbar nivå snabbt)
Det som är stötesteenen för de flesta är vakumpumpen och att skaffa erforderliga kopplingar - skyddgas under lödning görs med grejor som kan hitta på Jula (argon - MIG-svetsgas på småflaska och passande tryckreduceringsregulator ) eller kolsyra från sodastream-flaskan via tryckreducering (finns att köpa hos dem som håller på med bryggeriprylar)
Kylmaskiner som dessa är utformade som standard med serviceledningen först klämt med kultång och sedan igenlött i ändan med fosforkoppar för att vara helt tät, alternativt hårt krimpad ändhylsa - så det fins inga 'bekväma' inkopplingar.
Det fina med Isobutanfyllda system är att det är inte speciellt höga arbetstryck under drift - 6 Bar tryck på kondensorsidan vid 50 grader C kondensationsvärme och vid atmosfärtryck på sugsidan vid -10 grader C - det är betydligt mer tryck på en ring till en landsvägs-cykel i det avseendet.
Det andra är att fylla lagom mycket och där är det fingertoppskänsla och kunna 'läsa' systemet för att kunna bedöma när det är lagom mycket - ändrar man på evaporatorn så blir det andra fyllningsmängder och det som kan behållas förutom kompressorn är kondensorn och kapillärröret
Skall man kunna göra något vettigt så bör man också kunna hårdlöda då att bryta och bräcka på befintligt rörsystem så kommer det att bli sprickor och gå av i böjarna när det rätas upp igen och en del av det kan också vara gjord i stålrör (på kondensorsidan främst) - och har det får lite tid på sig har kopparen hårdnat (vätehärda sig av vätet i luften främst) även om det vid tillverkning var glödgat och därmed mjuk och smidigt just då.
---
En sådan ismaskin är utmärk övningsobjekt om man vill lära sig lite kylteknik - inte speciellt kostsam att misslyckas heller - men samtidgt skall man komma ihåg att man aldrig låter en sådan maskin suga fri luft så att det blir tryck på utloppet när kompressorn är igång (oljedimma i tillräcklig grad och komprimerad luft kan bli explosivt - till skinnad från luftkompressore, även oljesmorda man köper så ger dessa kylkompressore rätt mycket oljedimma ur sig på högtrycksidan).
Ytan behövs då det annars kommer vara väldigt olika temperatur i boxen
Nu är det tekniskt sett inte omöjligt att bygga om en sådan ismaskin till en box med behållamde av kompressor, kondensor och kapillär-rör - köldmedlet är Isobutan (R600a även kallat) och mängden ungefär som tanken på en större cigarettändare - ni som har fyllt återfyllbara cigarettändare, små brännare, gaslödpennor med cigarettändargas etc. inser ganska snabbt att det är inte speciellt dramatisk typ av köldmedel. - man skall dock inte ha låga eller tänd cigarett i munnen under jobbet även om butan/propan inte tänds av glöd utan det måste vara låga eller gnista och man halltid en bords eller golvfläkt blåsande på arbetsplatsen om man håller på med gas (för att eventuella läckor skall spädas ut till obrännbar nivå snabbt)
Det som är stötesteenen för de flesta är vakumpumpen och att skaffa erforderliga kopplingar - skyddgas under lödning görs med grejor som kan hitta på Jula (argon - MIG-svetsgas på småflaska och passande tryckreduceringsregulator ) eller kolsyra från sodastream-flaskan via tryckreducering (finns att köpa hos dem som håller på med bryggeriprylar)
Kylmaskiner som dessa är utformade som standard med serviceledningen först klämt med kultång och sedan igenlött i ändan med fosforkoppar för att vara helt tät, alternativt hårt krimpad ändhylsa - så det fins inga 'bekväma' inkopplingar.
Det fina med Isobutanfyllda system är att det är inte speciellt höga arbetstryck under drift - 6 Bar tryck på kondensorsidan vid 50 grader C kondensationsvärme och vid atmosfärtryck på sugsidan vid -10 grader C - det är betydligt mer tryck på en ring till en landsvägs-cykel i det avseendet.
Det andra är att fylla lagom mycket och där är det fingertoppskänsla och kunna 'läsa' systemet för att kunna bedöma när det är lagom mycket - ändrar man på evaporatorn så blir det andra fyllningsmängder och det som kan behållas förutom kompressorn är kondensorn och kapillärröret
Skall man kunna göra något vettigt så bör man också kunna hårdlöda då att bryta och bräcka på befintligt rörsystem så kommer det att bli sprickor och gå av i böjarna när det rätas upp igen och en del av det kan också vara gjord i stålrör (på kondensorsidan främst) - och har det får lite tid på sig har kopparen hårdnat (vätehärda sig av vätet i luften främst) även om det vid tillverkning var glödgat och därmed mjuk och smidigt just då.
---
En sådan ismaskin är utmärk övningsobjekt om man vill lära sig lite kylteknik - inte speciellt kostsam att misslyckas heller - men samtidgt skall man komma ihåg att man aldrig låter en sådan maskin suga fri luft så att det blir tryck på utloppet när kompressorn är igång (oljedimma i tillräcklig grad och komprimerad luft kan bli explosivt - till skinnad från luftkompressore, även oljesmorda man köper så ger dessa kylkompressore rätt mycket oljedimma ur sig på högtrycksidan).