När det ändå talas om soloklättring...
Jag har själv endast kört med grigrin och tycker att den funkar bra. Även om man bortser ifrån det här med brända rep med reverson så ser jag ingen fördel med reversosystemet framför grigrin (utom vikt och pris).
Att grigrin är mer statisk när den låser? Visst, men blir det mer belastning på säkringen om man är 20 meter upp och faller med grigrin än om man faller efter 2 meter med reverson? Lägg säkringar man kan lita på och undvik så gott det går att testa dem.
Man kan klättra med dubbelrep? Repdrag slipper man när man leder solo, så fördelen med två rep vid klippklätttring är endast för firning. Man slipper inte släpa upp extra repet bara för att man har reverson. Ha kvar rephög nr 2 vid ankaret under o ta med den upp andra gången. Vill man ha med den upp till nästa ankare första gången upp så kan man altid knyta in den i selen.
Jag har läst på lite ang sololedklättring med grigrin och ofta ser man ett förslag att såga av / fila ned den lilla flärpen för att underlätta repmatningen, och på samma sida kan man även se tips om hur man gör för att förhindra att repet glider genom grigrin av tyngden. Hallå? Här har man altså sågat av flärpen för att få lättare matning och sen får göra extra moment för att förhindra för lätt matning!? Låt bli flärpen! De (få) gånger jag klättrat ledsolo så har jag aldrig haft något problem med verken matning eller att repet glider genom av tyngden.
Det här med att göra loopar i selen förstår jag mig inte riktigt på. Varför vill man klättra med jobbiga loopar nedanför en som kan fastna i saker, svaja i vind osv? Jag har haft repet i ryggsäcken och tycker att det funkar kanon. Vill man ha backup knutar så göra en knut med karbin o släng ned det i säcken. Använder man en säck men bra öppning så blir inte detta ett problem.