Soloklättring

När det ändå talas om soloklättring...

Jag har själv endast kört med grigrin och tycker att den funkar bra. Även om man bortser ifrån det här med brända rep med reverson så ser jag ingen fördel med reversosystemet framför grigrin (utom vikt och pris).

.

Ja, självklart att grigri har ett företräde vid klippklättring ( vid sommarsklättring-fint vädret, en torkad klippa osv) jämför med reversino, men vid vintersklättring/bergsklättring( isklättring och bigwall/nordväggar) är reversino bättre än grigri och jag vet av min erfarenhet det.

men vid vintersklättring/bergsklättring( isklättring och bigwall/nordväggar) är reversino bättre än grigri och jag vet av min erfarenhet det.
Du får gärna berätta vad som är bättre... Jag vill gärna veta motiveringen av någon som prövat, inte bara att du vet av eget erfarenhet. Jag måste lägga till att jag frågar inte för att jag vill motbevisa någonting, jag vill bara höra motivering och blir tacksam för svar.
Vikt och eventuelt plats på selen är det ända jag kan komma på av egen erfarenhet. Är grigrin dålig på att låsa med frusna rep? Jag har inte testat lead solo på is men det kanske blir av det med. Vore då bra att veta om grigrin inte låser nå vidare på isiga rep. Dubbelrep vid själva klättringen på lead solo ser jag ingen störra fördel med. Säkrare med två rep? Jo... kanske. Vad jag vet så har det testats hur lätt/svårt det är att hugga sönder ett rep med yxor och stegjärn. De har inte lyckats hugga av repet helt och heller inte skadat större delen av kärnan. Hmm... jag har ju ett kasserat klätterrep... Jag ska nog testa själv. Jag klättrar mest på singelrep vid lead på is nuförtiden, tycker att det är lättare att undvika hugga/sparka på ett rep än två, så på lead solo ser jag ännu ingen anledning att välja två.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg