Solcellsladdare Iphone

Inte för att vara den som är den, men varför stöka med solcellsladdare till en mobil (typ Galaxy SII) som det går att byta batteri på i fält?

Mobilen vill jag kunna ladda mestadels för användning på hemmaplan på grill/fisketurer bl a, när jag använder den som musikspelare. Men det skadar ju inte att kunna ladda den på fjällturer om man behöver gps, samt kunna titta på film och surfa på dit och hem resan.
Det är bara filmkameran och systemkameran som jag tänkt ladda på fält. :)

Denna är större än en A5-ark i yta med sina 24.5x17 cm i yta (motsvar ca 2/3-dels A4 ungefär) och är egentligen hela förklaringen till att den presterar bättre än sina konkurrenten vid laddning under sol - dock hade den fått gärna haft betydligt större batterier då ca 50% av dess mAh försvinner när man överför energin till en telefon om man gör det på kvällen - dvs. är den på 1000 mAh så kanske du kan ladda 500 mAh på telefonens batteri. Vilket gör att du kan inte nyttja solen under dagen fullt ut då batteriet i solplattan blir snabbt fulladdat redan efter några timmar för att sedan ta slut lite för fort när man laddar grejorna på kvällen...

Då kanske man skall komplettera med någon av dom powerbank som jag länkade till i förra inlägget och låta den laddas av solplattan under dagen man vandrar.

Komplettering är ju aldrig fel. Får se om det kommer behövas!

Inte för att vara den som är den, men varför stöka med solcellsladdare till en mobil (typ Galaxy SII) som det går att byta batteri på i fält?

Ja det är ju också en lösning, själv har jag dock fler saker som jag gärna laddar. Systemkameran, mobilen (GPSen) och eventuellt laddningsbara batterier till pannlampan.
Det enda jag ser som negativt med solcellsladdaren är att det är det enda i min ryggsäck som är ömtåligt. Helst hade jag velat ha robusta grejer som tåls att sitta på eller tappas i vatten. Nu ligger den dock skapligt skyddad inlindat i mitt liggunderlag.

Har provkört nödladdaren från Clas Ohlson nu.

Fungerar riktigt bra. Klarar nästan att fylla mitt 1400mAh-batteri på min Samsung Galaxy S. Har inte hårdkört den ännu, men från ca 20% till 90% klarar den, om jag stoppar i 2000mAh NiMH-batterier.

Körde en analys i laddaren och det fanns kring 40mAh kvar i batterierna efteråt. Utnyttjar batterierna till max alltså, utan att tömma dem till skadliga nivåer.

Tyvärr fungerar inte lysdioderna i mitt exemplar. Får bli ett byte.

Smidigt att ha denna pryl liggandes med fulladdade LSD-celler. Bara att slänga ner i ryggsäcken när man ska ut på äventyr =)

Jag är helt inkompetent på att räkna ampere , watt osv , men jag har använt en 12 V solpanel från Silva ett antal år nu för att försörja systemkamera , GPS och ljudinspelare ( de sistnämnda går på AA-batterier ) - ända ner till tusen meters höjd. Med 12 V kan man ladda allt utom datorer , 5 V (USB) klarar inte att ladda systemkameror.

http://vistet.blogspot.se/2007/09/manning-tabo.html

Panelen väger cirka 300 gram , och ansluter till en universalladdare som går att köra på väggen , mot panelen eller billuttag. Det finns något lättare , nyare versioner men det här funkar bra för mej. Förmodligen overkill för svenska fjällturer. Litet mera detaljer & knep :

http://vistet.wordpress.com/2012/02...to-charging-cameras-gadgets-in-the-himalayas/

Har du säker sol där du skall vistas och bruka ev solcellsladdare?
Om där föreligger risk för regn och gråväder, behöver du en solcellsladdare som klarar av det vid de aktuella väderförhålladena.
Tankningsbatteri förefaller vida enklare och säkrare, billigare oxså.
Är din nalle ett absolut måste?
go tur

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg