Solcellsladare

Det funkade!

Alltså 12 st från Kjell&C på 2V och 200mA var koplade i två parallela
serier på 6st laddade en 1400mA (7,4V)Li-ion akku till HV30 på 6 timmar i Umeå
under solen den13/4.
Därefter satt jag kamera på stativ och filmade i 50min (HDV25P) med diodbelysning och
tog ca 50 bilder med blixt innan indikator för låg energinivå började lysa.

Analoginstrument

Jag glömde att skriva att jag köpt min analoga Amperemeter på Kjell & company (analoginstrument är inte längre så vanliga, att de längre finns överallt).

Nu kan man inte länka direkt till Amperemetern på Kjell & company http://www.kjell.com/ men dom kallar Amperemetern för Panelinstrument.

Den som jag tror är bäst för dig heter 48124.
0-500 mA DC. Beställningsvara i alla butiker.
Har man läst lite kretsteori kan man köpa en annan Amperemetern och skala om instrumentet med shuntmotstånd.

Med ett analoginstrument kan man lätt se i vilken riktning mot solen får max ström

Lycka till
Per

Det funkade!

Alltså 12 st från Kjell&C på 2V och 200mA var koplade i två parallela
serier på 6st laddade en 1400mA (7,4V)Li-ion akku till HV30 på 6 timmar i Umeå
under solen den13/4.
Därefter satt jag kamera på stativ och filmade i 50min (HDV25P) med diodbelysning och
tog ca 50 bilder med blixt innan indikator för låg energinivå började lysa.

Jag antar att din laddare var smart och visste att den hade tillgång till den möjliga strömmen
och körde därefter.

I verkligheten är man kanske inte stationär dagtid och måste ha solpanelen i ryggsäcken medans man går som vid en fjällvandring - man vilar ju ofta på natten och rikta in den mot månen då lär inte ge nån effekt.....

Under verkliga förhållanden gäller helt andra vilkor.

Du går och panelen sitter på ryggen med mycket varierande effekt - inse nu att du inte kan ha
panelen lutande mot en fjällbjörk hela dagen i perfekt vinkel.

En solpanel dör helt i om en viss del skuggas - ofta får den mycket dålig kapacitet om en del skuggas (celler).

Solpanel - buffert - laddare

Är det som gäller.

Direktladda litium celler utan reglering är inte att rekomendera - då fårt man sitta som
en idiot och glo på den medhavda multimetern och offra all annan verksamhet.

Vem vågar fiska om man vet att ett litium acc ligger i ryggsäcken redo att brinna

Nää! Vanlig 12V laddare från Batteriexperten!
Köpt som tillbehör till Li-ion passande till HV30.

Solpanel-laddare-batteri så funkade det i mitt fall.

Ska dra pulka i fyra veckor och hänger då panelen på solsida mot snö
eller rätt ovanpå om solen är i zenit. Var säker att det räcker med ljuset!!!
Är det riktigt oväder flera dygn då har man inget att filma heller.

Hade alldrig tänkt att vandra (skog/sten) med panelen.

I skogen

gick Contras med solcellsladdare stora som en utvecklad tabloid, de hade blyaccar till sina PRC och PC. E U fungerade det utom under rök och regn. Det här var för nära 20 år sen men laddning går fortfarande till på samma sätt. Min lilla batteriladdare är stor som en smörgåslåda och laddar 4 AA,
Li celler vill jag inte riskera men Pb och Ni fungerar om det är minst soldis ute. I Saudi gick det att ladda på en fm eller em, här krävs det lite längre tid....
Billig accarna till min DVkamera är stoppade med Pb.

Pb är bäst iaf om man vill ha en batterikemi som tål misshandel,den har låg självurladdning och kan direktsupportas av fordon laddningsmässigt.

Sen att batteriet nästan eller rättare sagt nästan kan tillverkas eller renoveras i befintlig miljö
gör det inte sämre.

Litiumceller kräver en industri - en blyacc kan en skabbig bysmed fixa.

Vikten är ju en nackdel mot nmhi , ännu större mot litium - men den har felsäkerhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg