Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Solcellsladare
- Trådstartare dmitrij
- Start datum
Ja alltså att ladda litium accar med solcell direkkopplad till en litium laddare går inte - utan buffert.
Solpanelens uteffekt kommer att variera hela tiden - även om du står stilla - då dör ju litiumladdaren som går till kameran - reset osv.
Man behöver buffert till solpaneler även av andra skäl en solpanel för bärbart montage ger inte mer än maximalt 500mA vid full sol och då är den stor.
Runt 100-200mA ger dom flesta i lämplig storlek vid full sol - detta räcker inte ens att driva laddaren.
Därför laddar man upp bufferten och tar därifrån med solpanelen som komplement.
Vad du har för buffert acc väljer du själv men bly och nmhi är enkelt att få att lira med en solpanel litium kräver regler elektronik.
Enklast skulle ju vara om utrustningen direkt var nmhi eller blydriven - då skulle man kunna koppla solpanelen direkt till t.ex kameran.
Det går att konvertera grejerna med enkla medel till annan batterikemi.
Det vinner man mest vikt på då man skippar ett steg.
Solpanelens uteffekt kommer att variera hela tiden - även om du står stilla - då dör ju litiumladdaren som går till kameran - reset osv.
Man behöver buffert till solpaneler även av andra skäl en solpanel för bärbart montage ger inte mer än maximalt 500mA vid full sol och då är den stor.
Runt 100-200mA ger dom flesta i lämplig storlek vid full sol - detta räcker inte ens att driva laddaren.
Därför laddar man upp bufferten och tar därifrån med solpanelen som komplement.
Vad du har för buffert acc väljer du själv men bly och nmhi är enkelt att få att lira med en solpanel litium kräver regler elektronik.
Enklast skulle ju vara om utrustningen direkt var nmhi eller blydriven - då skulle man kunna koppla solpanelen direkt till t.ex kameran.
Det går att konvertera grejerna med enkla medel till annan batterikemi.
Det vinner man mest vikt på då man skippar ett steg.
Även om du gör det så behöver laddaren ha tillgång upp till 1.5 ampere och kanske mer av 12 Volt under säkert en timme, och får den inte den strömmen (tex direktkopplat till solcellerna som bara ger 200 mA) så kan den vägra att ladda helt och sätta sig att tjura.
med andra ord krävs det bufferbatterier precis som tidigare nämnt.
Dock är det inget som hindrar dig att prova.
en R6-cell NiMh-batteri väger approx 25 gram styck - vilket ger 250gram för 10 batterier + hållare för dessa. sedan tillkommer det solpanelen och dess batteriladdare och dina laddare och adaprar. - innan du hinner blinka så ligger din sk 'strömförsörjning' säkert över ett halvskilo i vikt exklusive kameran.
---
Den som kan elektronik och hittar passande hållare för batteriet bygger sig en skräddasydd laddare med lämplig reglerkrets (titta på tex. maxim) och mata direkt från solpanelen och kanske accepterar att det tar en hel dag att ladda.
nyckelordet heter 'ladda aldrig över 4.10 Volt per LiIon-cell' - uppfyller man det med sin regulator så kan man ladda direkt på batteriets huvudpoler.
Dom flesta LiIon-batterier till kameror har också skyddskretsar i sig i batteripacket - så det går nästan inte att ladda dom till farlig nivå - dock slits väldigt hårt om man överskrider 4.2 Volt.
en R6-cell NiMh-batteri väger approx 25 gram styck - vilket ger 250gram för 10 batterier + hållare för dessa. sedan tillkommer det solpanelen och dess batteriladdare och dina laddare och adaprar. - innan du hinner blinka så ligger din sk 'strömförsörjning' säkert över ett halvskilo i vikt exklusive kameran.
---
Den som kan elektronik och hittar passande hållare för batteriet bygger sig en skräddasydd laddare med lämplig reglerkrets (titta på tex. maxim) och mata direkt från solpanelen och kanske accepterar att det tar en hel dag att ladda.
nyckelordet heter 'ladda aldrig över 4.10 Volt per LiIon-cell' - uppfyller man det med sin regulator så kan man ladda direkt på batteriets huvudpoler.
Dom flesta LiIon-batterier till kameror har också skyddskretsar i sig i batteripacket - så det går nästan inte att ladda dom till farlig nivå - dock slits väldigt hårt om man överskrider 4.2 Volt.
Även om du gör det så behöver laddaren ha tillgång upp till 1.5 ampere och kanske mer av 12 Volt under säkert en timme, och får den inte den strömmen (tex direktkopplat till solcellerna som bara ger 200 mA) så kan den vägra att ladda helt och sätta sig att tjura.
---
Hej och tack för svaret!
Jag tänkte köpa hos Kjell&C 12 stycken solceller 2V och 200mA var kopla 6 i serie och dem två serier parallelt. Jag får 12V och 400mA(?). Till detta tänkte jag kopla batteriladdare avsed för 220/12V och ladda Li-ion. Fattar inte varför jag kan kopla den till bilens batteri eller till el-uttag och får inte till solpanel med 12V
Fattar inte varför jag kan kopla den till bilens batteri eller till el-uttag och får inte till solpanel med 12V
Därför att bilens batterier och ett eluttag orkar leverera den ström som krävs. Solpanelen orkar inte leverera den strömmen.
Tänk dig en vattenslang. Strömmen är flödet i slangen. Solpenelen har en väldigt smal slang, det kommer alltså inte så mycket vatten där. Bilbatterier och eluttaget levererar vatten som en normal vattenslang och har inga problem att sätta snurr på en vattenturbin (=laddaren).
Skall man ladda batteriet själv utan användning av kamerans laddare eller köpt 12-voltsadapter så måste man kunna lite rudimentär elektronik och till och börja med en digital-multimeter som visar 3 decimaler när den visar 4.2 Volt - har du inte detta så är det inte ens lönt för dig att bygga något eget! - google är också en utmärkt sökmotor om du vill hitta laddkretsar för att ladda LiIon-batterier på olika nivåer. Jag förslår här 4.1 Volt laddspänning men i flesta fallen anges 4.2 volt - om man skall köra 4.2 volt så måste spänningen vara 4.200 Volt och ha automatisk avstängningsfunktion baserat på ström och tidbegränsat - därav 3 decimaler på multimetern. Men kör man på 4.1 Volt så har man inte kravet med tidsbegränsning för laddning till en 'kostnad' att bara ladda till ca 80% av full kapacitet.
----
Så fort man försöker ladda själv utan att använda kamerans laddkrets så måste man vara lite försiktig och vara beredd på att misslyckas inklusive förtsört batteri - men en normal köpt LiIon batteripack för kameran (ej avsedd för elmodellflyg etc. dom har inget skydd alls) så har dom alltid inbyggd skyddskrets för dom flesta - dock inte alla dumheter (tål tex inte att bli våt/dränkas i vatten!!)
Med andra ord så kan du ta dina 12 Volt från din solpanel (ofta ger dom över 16 Volt olastat) - använda dig av en regulator-krets och med fasta motstånd (ej potentimeter då dom kan ändra sig av misstag) justera så att dess utspänning är 4.10 Volt på utgången, då kan man koppla den direkt till batteriets plus och minuspoler med någon egenbyggd batterihållare (laddarens plusutgång mot batteriets plusutgång, laddarens minus utgång mot batteriets minusutgång.
Observera att batterier kan ha 1,2 och ibland 3 celler - (med polspänningen 3.7V, 7.4 V, och 10.6 Volt, laddspänningen är då 4.1V, 8,2V eller 12,3 Volt) Du måste mäta med digital multimeter vilka spänningar som batterierna har och att kontrollera din regulator fungerar och ger rätt utspänning inna dessa kopplas till några batterier.
----
Så fort man försöker ladda själv utan att använda kamerans laddkrets så måste man vara lite försiktig och vara beredd på att misslyckas inklusive förtsört batteri - men en normal köpt LiIon batteripack för kameran (ej avsedd för elmodellflyg etc. dom har inget skydd alls) så har dom alltid inbyggd skyddskrets för dom flesta - dock inte alla dumheter (tål tex inte att bli våt/dränkas i vatten!!)
Med andra ord så kan du ta dina 12 Volt från din solpanel (ofta ger dom över 16 Volt olastat) - använda dig av en regulator-krets och med fasta motstånd (ej potentimeter då dom kan ändra sig av misstag) justera så att dess utspänning är 4.10 Volt på utgången, då kan man koppla den direkt till batteriets plus och minuspoler med någon egenbyggd batterihållare (laddarens plusutgång mot batteriets plusutgång, laddarens minus utgång mot batteriets minusutgång.
Observera att batterier kan ha 1,2 och ibland 3 celler - (med polspänningen 3.7V, 7.4 V, och 10.6 Volt, laddspänningen är då 4.1V, 8,2V eller 12,3 Volt) Du måste mäta med digital multimeter vilka spänningar som batterierna har och att kontrollera din regulator fungerar och ger rätt utspänning inna dessa kopplas till några batterier.
Senast ändrad:
Tack för din omfattande inlägg!
Läs vad jag skrev:
"Om jag köper eller bygger (med Kill`s komponenter t.ex) en 12V laddare
och köper en laddare för mina Li-jon battarier som har 12v-kontakt och laddar
mina battarier så . Blir det inte risk att skada dem?"
Nu har jag köpt och löddat ihop 12 solcellspaneller från Kjell&C 2V och 200mA var, i två serie slingor som ska kopplas ihop i morgon parallelt, alltså 12V:400mA. Sedan kopplar jag till en laddare (220/12V) som köpt hos Batteriex. just för mina Li-ion (7,4V; 1400mAh).
Hör av mig om erfarenhet i juni efter återkost om inte glömmer.
Läs vad jag skrev:
"Om jag köper eller bygger (med Kill`s komponenter t.ex) en 12V laddare
och köper en laddare för mina Li-jon battarier som har 12v-kontakt och laddar
mina battarier så . Blir det inte risk att skada dem?"
Nu har jag köpt och löddat ihop 12 solcellspaneller från Kjell&C 2V och 200mA var, i två serie slingor som ska kopplas ihop i morgon parallelt, alltså 12V:400mA. Sedan kopplar jag till en laddare (220/12V) som köpt hos Batteriex. just för mina Li-ion (7,4V; 1400mAh).
Hur mycket ström kräver din laddare för att funka?
Jag skulle ta dessa 200mA per panel med väldigt mycket nypa salt innan jag provat. Jag har testat ett antal olika lösa solcellspanelser ihopkopplade med Voltmeter, Amperemeter och oscilloskop. Och ingen har här hemma i Sverige gett så mycket ström som det står i databladet. Jag har använt en analog Amperemeter och provat med olika vinklar mot solen när det varit fint sommar väder här hemma. Möjligen ska man vara vid ekvatorn för att komma upp i den ström som står i databladen.
Bottenrekordet har en solcellsladdare från Clas O. Den gav inte ens 10 % av den utlovade strömmen. Lyckligtvis försvann denna solcell rätt fort från Clas O’s sortiment.
Vis av erfarenheten skulle jag prova att det funkar innan jag åker iväg.
Per
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg