Softshelljacka

Jag har spanat på softshelljackor ett tag nu. Var ursprungligen ute efter en jacka med huva men har fått släppa det eftersom sådana är rätt sällsynta ute i butikerna.

Har nu kommit ned till tre alternativ:

Lundhags Baloo (eller Kaa)
Arc'Teryx Epsilon
TNF Apex Elixir Jacket

Jackan ska användas mest för vandring under sommarhalvåret. Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Använder Lundhags baloo och tycker den är klockren för mina behov. Avskalad, tillräkligt med skydd och bra pris...dessutom snygg :)

Varför släppa tanken på huva, det är en enorm fördel och jag skulle inte vilja vara utan huvan på min softshell jacka (förutom när jag använder den i civillisationen då ibland, men då är det ju bra att den är avtagbar!).

Jo, huva verkar bra men det verkar finnas en smärre konspiration bland utelivsbutiker som går ut på att inte ta in softshell med huva... Och ska jag ha en huva vill jag vara säker på att den inte slutar strax bakom öronen, alltså vill jag kunna prova den. Då återstår i praktiken bara jackor utan huva, tyvärr.

Baloo verkar bra men har ersatts av Kaa som det ser ut. Verkar vara samma jacka med färre fickor och 100 g lägre vikt.

Per Ö; sa:
Jo, huva verkar bra men det verkar finnas en smärre konspiration bland utelivsbutiker som går ut på att inte ta in softshell med huva... Och ska jag ha en huva vill jag vara säker på att den inte slutar strax bakom öronen, alltså vill jag kunna prova den. Då återstår i praktiken bara jackor utan huva, tyvärr.

Baloo verkar bra men har ersatts av Kaa som det ser ut. Verkar vara samma jacka med färre fickor och 100 g lägre vikt.

Itab softshell advanced.
(om du finns i sthlm och vill klämma och känna kan mitt exx ev vara tillgängligt, stl smal)

Tack för erbjudandet, tyvärr är jag inte så ofta i huvudstaden och har själv storlek L.

Ska kika lite på ITAB:s jacka på nätet dock.

Annars har Apex gått bort p.g.a. för kort i ryggslutet. Baloo har jag inte lyckats hitta i fysisk form, är den lika kort som Apex?

Annars lutar det åt Arc'Teryxen f.n. Naturkompaniet har den dock bara i rött. Någon som vet var man kan få tag på den i andra färger förutom i Stockholm (inklusive postorder)?

Från ingenstans seglade Haglöfs Demon Jacket upp (eftersom jag är skeptisk mot en vinröd Arc'Teryx). Någon som testat den?

arcteryx gamma mx hoody

Arcteryx gamma mx hoody har en rymlig huva, får plats med hjälm utan problem. Jackan är suverän, prova! Nackdelen är att den är dyr.

Re: arcteryx gamma mx hoody

karlssonhenrik; sa:
Arcteryx gamma mx hoody har en rymlig huva, får plats med hjälm utan problem. Jackan är suverän, prova! Nackdelen är att den är dyr.

Håller med, en superfin jacka som funkar till det mesta...Enda minuset som gjorde att jag sålde min, var
ganska små fickor, har man minsta tendens till lite mage eller bak...då går den bort direkt, känns då tait och obekväm.
Men testa den, innan du köper något annat!! Min absoluta favorit är Klättermusens Mitriltröja som bara är bäst, helt enkelt!!
Mats
[Ändrat av 69-hard 2007-05-10 kl 11:00]

BJK; sa:
Någon som har koll på hur NorthFace XCR softshell är i kvalitet och övrigt?

He he, du var en hårsmån ifrån att bli rapporterad för ditt inlägg tack vare min fumlighet...

XCR Softshell? Aldrig hört talats om? Var har du sett den?

Arc'teryx är tyvärr sällsynta i Skåne och Naturkompaniet har som nämnts bara Epsilon (i rött). Behöver dessutom jackan nu så jag kände inte för att vänta tills nästa Stockholmsbesök. Slog därför till på en Haglöfs Demon Jacket på lunchen.

Men tack för alla tips!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Softshelljacka, ej vattentät med bra huva sökes Kläder 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg