Tierra Gore Softshell
mankan83; sa:
Har länge tänkt skaffa mig en softshelljacka, förhoppningsvis så tillåter ekonomin det snart åxå. Frågan nu är vilken jacka jag ska sikta in mig på. Jag har en skaljacka och fleece och lite andra grejer som är gjorda av Tierra, vilka jag är väldigt nöjda med. Så det blev naturligt att jag började med att kolla deras utbud.
Är ute efter ett vindtät, smidig och snygg shell. Sedan måsta andningsförmågan vara på topp eftersom jag väldigt lätt blir varm och svettas som en tok.
Tierras WS Stretch Jacka verkar vara som deras vanliga fleece fast med WS dvs, är skillnaden stor mellan denna och deras Chalten Jacka. Motiverar det en extra femhjundring i pris? och ska man lägga på ännu ett par för att kunna husera runt i deras SOFTSHELL GORE?
Skulle hemskt gärna vilja höra synpunkter på dessa plagg och få tips om andra märken!
Jag har precis köpt en Tierra Softshell Gore och tror att jag kommer bli nöjd med den. Jag har tänkt använda den för skidåkning, även när det är lite töigt eller fuktigt. Den har varit i min ägo i två veckor och är alltså inte testa ordentligt, men jag har redan en del synpunkter:
Fördelar:
+ Tight men plats för ordentligt värmelager (jag är smal)
+ Två sorters tyg, ett ostretchigt på framsida och axlar och ett stretchigt på övriga ställen. Genomtänkt.
+ Mycket behaglig insida. (En av mina anledningar att köpa softshell).
+ Snygg förutom en onödig söm på framsidan.
+ Mycket bra vattenavstötning (förutom loggorna). Vet inte något om hållbarheten på impregneringen.
+ Rimligt pris, fast rätt så dyr.
Nackdelar:
- Tierraloggan och Goreloggan suger åt sig och transporterar in vatten. Sömmarna tar också in vatten men inte i närheten av broderierna. Jackan är ju inte vattentät, men när den ändå har vattentäta blixtlås tycker jag att man kunde fixat loggorna på annat sätt eftersom jackan är ganska bra i kortare regn annars. Jag kommer tejpa insidan där loggorna sitter.
- Gillar inte de 2 nedre fickornas placering. De täcks av ryggsäckens höftremmar. Ger dessutom en onödig söm på framsidan. Skulle velat haft två stora bröstfickor istället och armhåleventilation.
- Ingen armhåleventilation. Fickorna har mesh och dubblar som ventilation men det tror jag bara funkar lagom bra.
- Hakan touchar kragen hela tiden när luvan är nere. Inte så farligt men skulle vilja ha lite störe huva och något högre krage som når strax ovanför hakspetsen. Tyvär är kragen vid hakan också ett av de få ställen där jackan inte är så mjuk eftersom flera sömmar + blixtlås möts vid hackan.
- Huvan i minsta laget med mössa på.
- Svart. De flesta skidbyxor är svarta och då är det trist med en svart jacka. Däremot är den snygg till jeans
Den sitter väldigt bra på kroppen och är mycket skön. Förutom det jag nämnt ovan så skulle jag kunna tänka mig en avtagbar huva. Då skulle kragen kunna göras bättre och jackan skulle funka bättre för sommarbruk (i kombination med ett lätt regnställ, jag är inte så förtjust i normal Gortexjacka på sommaren) men många andra tycker säkert precis tvärtom.
Den bilden på Tierras hemsida är missvisande eftersom det är en prototyp (tyvärr). På den sitter sidofickorna högre och bröstfickan är större. Dessutom saknas den extra sömmen. Loggorna finns inte med på bilden. Den nedersta sömmen på framsidan sitter längre ner i verkligheten. Jag hade velat haft prototypen
I övrigt så kan du ju någon gång kika in på Stadium där Everest har en Softshell jacka (2000 SEK) som verkar OK beroende på användningsområde. Har du pengar så tror jag Arcteryx Softshells är oslagbara. Mountain Equipment har även de något som iaf ser OK ut.
Lycka till