Vadmal -Från Runa Mattsson i Vuollerim
Ska du ha nåt verkligt bra i snökläder för hårda fjällvintrar så är Vadmal det enda som går - ute i snöstormar som -30...och som klarar lätt av att andas och hålla regnskur också borta.
Kom bara ihåg att det ska vara dubbla lager vadmal:
Axlar
Bröst-del
Ärmar
Med 'plastkläder' fås en kondens som med frostkölden, fryser inne då porerna tillsluts av frosten. Man får då en 'plastpås-effekt' liknande ett växthus men som verkar extremt farligt nedkylande.. Det går överhuvudtaget inte att stanna längre stund i såna kläder vintertid.
Finns nu i flera färger från vitt, rött, grönt, blått, grått, svart m.fl..
Och jag har själv en helvit vadmal-jaktanorak som specialsytts av Runa, samt en storväst, och en lättanorak i grått.
Den vita jaktanoraken används först från -10 C.. är suverän i fjällstormar...rena aircondition då, fläktar så varmt skönt under armarna..man är torr !
Och kan sova i den om det kniper, på snön..
Har en huva med vit fjällrävsbräm, som ger dragskydd för nacke och stormskydd..
Kostade i handsys, 3000 :-
och då fick jag den som jag ville ha..
Runa Mattsson, är fd. Algots-anställd och finns i februari på Jokkmokks-vintermarknad, bor i Vuollerim.
Storvästarna är bra förstärkning utanpå en tröja. Och snygga vilda..
Ska du ha nåt verkligt bra i snökläder för hårda fjällvintrar så är Vadmal det enda som går - ute i snöstormar som -30...och som klarar lätt av att andas och hålla regnskur också borta.
Kom bara ihåg att det ska vara dubbla lager vadmal:
Axlar
Bröst-del
Ärmar
Med 'plastkläder' fås en kondens som med frostkölden, fryser inne då porerna tillsluts av frosten. Man får då en 'plastpås-effekt' liknande ett växthus men som verkar extremt farligt nedkylande.. Det går överhuvudtaget inte att stanna längre stund i såna kläder vintertid.
Finns nu i flera färger från vitt, rött, grönt, blått, grått, svart m.fl..
Och jag har själv en helvit vadmal-jaktanorak som specialsytts av Runa, samt en storväst, och en lättanorak i grått.
Den vita jaktanoraken används först från -10 C.. är suverän i fjällstormar...rena aircondition då, fläktar så varmt skönt under armarna..man är torr !
Och kan sova i den om det kniper, på snön..
Har en huva med vit fjällrävsbräm, som ger dragskydd för nacke och stormskydd..
Kostade i handsys, 3000 :-
och då fick jag den som jag ville ha..
Runa Mattsson, är fd. Algots-anställd och finns i februari på Jokkmokks-vintermarknad, bor i Vuollerim.
Storvästarna är bra förstärkning utanpå en tröja. Och snygga vilda..