Softshell?

Till Kim

Hej Kim! Jo, det är ett rån om du ser till Hennings och Peters inlägg. Med deras perspektiv blir hela modefenomenet än värre... Jan V.
 
Det är väl på tiden...

Jag personligen har adrig förstått varför man på en helt vanlig fjällvandring i Aug skall springa omkring i ett G-tex ställ gjort för att klättra i Himalya....Äntligen börjar folk att använda plagg som är dimensionerade för deras användningsområde. Varför skall man under fjällvandring har något oerhört hårt och slittåligt då slitaget är minimalt??

Självklart kommer specialicerade plagg att finnas för att ge bästa skydd för ex. Isklättring men 95 % av alla friluftsmänniskor behöver ju inte dessa..

Nästa steg är väl att ta bort alla klätterryggsäckar som bara ett fåtal använder till sin rätta användning. Hur många ser man inte gå en stugtur på Jämtlandstriangeln med såväl isyxhållare och ett sinrikt system för att fästa skidorna...Jag vet knappt om jag kan hålla mig för skratt för dessa..
 
cjonsson o softshell

Hej! Det är också något som sällan redovisas av producenter och produktkritiker, det faktum att väldigt många uteprodukter i första hand är "specialverktyg" vid särskilda aktiviteter, men att producenterna gärna uppgraderar sin produkt att vara cross-over. Samtidigt tror jag att det är cross-overfunktionen som borde tilltala den allmänintresserade ute-aktören, bl a för att vara ekonomisk. Men det som händer, och händer inom alla kapitalintensiva sektorer är, att när ett segment eller produkt fått tillräcklig lång tid på marknaden så börjar priserna att falla pga. god tillgång exempelvis. En begagnadmarknad, som den här på Utsidan, är ett problem - alltså, flöda marknaden med en ny produkt som har liknande förlopp som ex.vis G-Tex. Den stora skillnaden i den här jämförelsen är väl att G-Tex faktiskt hade egenskaper som var kvalitativt bättre än andra inom segmentet. Frågan här är väl om softshells går att kvalitativt särskilja från andra, och betydligt billigare, alternativ. Jan V.
 
Utveckling är bra

Den som inte vill behöver inte köpa allt nytt. Bomull fanns kvar i affärerna sist jag kollade...

Utvecklingen av de mest extrema plaggen / utrustningen höjer också de enklare kategoriernas funktion. Idag ka man ju köpa en bra skaljacka med någon form av ventilerande membran för några hundra...

Cristoffer: Kan du inte hålla dig för skratt när du ser avancerad utrustning i fjällen? Jag är nöjd med de grejer jag isklättrar med i aplerna eller bivackerar med i Himalaya. Ursäkta att jag inte har råd eller möjligheter att ta med vadmalskostymen eller Kånkenryggsäcken till Fältjägarstugan...

Inställningen till tidningar och tidsskrifter bör, likt inställningen till material och medmänniskor, präglas av ödmjukhet och frihetstänkande. Gillar Jan inte Utemag. så köp den inte. Gillar du inte folk i fjällen, gå inte dit. Gillar du inte fleece, använd bommul.

Lev och låt leva

/föhl
 
Re: Utveckling är bra

föhl; sa:
Cristoffer: Kan du inte hålla dig för skratt när du ser avancerad utrustning i fjällen? Jag är nöjd med de grejer jag isklättrar med i aplerna eller bivackerar med i Himalaya. Ursäkta att jag inte har råd eller möjligheter att ta med vadmalskostymen eller Kånkenryggsäcken till Fältjägarstugan...

/föhl

Självklart var jag lite överdriven i mina åsikter men jag står fast vid att alltför många köper allt för avancerade saker för de aktiviteter de utför (och lägger där ner dyra slantar..). Givetvis skall de produkter man använder ha ett brett användningsområde, och även jag använder Goretex även då jag fjällvandrar. Att du använder dina saker både till isklättring och vandring är väl ganska självklart (så gör jag oxå...) men visst måste du hålla med om att man har träffat många som enbart bedriver ett mer "skyddat" friluftsliv men som har kläder mm. anpassade för någoting mycket tuffare

Angående softshell så tycker jag personligen att dessa produkter är kanon! Äger själv en shoeller Dryskin tröja och anser att den har många fördelar framför taditionella fleece/windstopper tröjor. Regnplagg är det absolut inte! Det jag uppskattar framför allt är torkförmågan. Om man går regn/blötsnö med tröjan och blöter ner sig ordentligt så kommer tröjan att snabbt torka under Gtex jackan då man sätter på sig den.

Angående bomull.. Klart att bomull är ett bra material för friluftsliv (om det görs på korrekt sätt). Detta visas inte minst i att klättermusen snart har en tredjedel av sin kollektion i Bomull.
 
Jo..

visst ser jag också Canadian Goose på Stureplan och expedition parkas i Sälen (om bilen går sönder i de trakterna på väg norrut alltså).

Vi får glädjas åt att en större marknad köper dessa produkter och på så sätt hjälper till att bekosta utveckling till oss som behöver den.

Folk dog verkligen som flugor på bergen förr. Materialet ger oss vanliga "dödliga" större marginaler när vi rör oss utanför de rösade lederna.

Mvh
/föhl
 
Oscar o softshell

Ytterligare en uppskakad person som verkar leva med den barnsliga uppfattningen att antingen är man "för" eller "emot" - Det finns fortfarande de som vågar tänka själv och ha ett flertal perspektiv, och som inte tror att en upplevelse styrs av utrustningen, och som framförallt anser att Ute inte är någon bibel med den enda saliggörande vägen: Du verkar vara rädd för att ta egna beslut! Med den uppfattningen du har, så behöver inte du Utemagasinet, det räcker med att du sväljer allt som står i producenternas kataloger och fortsätter att se ner på de som inte ser ut att vara utrustade för en Everest-expedition! Tyvärr är det så, att materia många gånger får ersätta personlig mognad.
 
Re: Oscar o softshell

lowe; sa:
Ytterligare en uppskakad person som verkar leva med den barnsliga uppfattningen att antingen är man "för" eller "emot" - Det finns fortfarande de som vågar tänka själv och ha ett flertal perspektiv, och som inte tror att en upplevelse styrs av utrustningen, och som framförallt anser att Ute inte är någon bibel med den enda saliggörande vägen: Du verkar vara rädd för att ta egna beslut! Med den uppfattningen du har, så behöver inte du Utemagasinet, det räcker med att du sväljer allt som står i producenternas kataloger och fortsätter att se ner på de som inte ser ut att vara utrustade för en Everest-expedition! Tyvärr är det så, att materia många gånger får ersätta personlig mognad.

För det första skall vi nog hålla oss ifrån personangrepp på denna sida.

Om du vill fördjupa dig mer i denna diskussion hänvisar jag till en ledarartikel i Utemagasinet för några år sedan då den dåvarande chefredaktören Jörgen Viktröm kritiserade en artikel i tidsskriften friluftsliv. (Återkommer om jag hittar i vilket nummer det var.

Den artikeln tog upp två fingerade utrustningar för olika peningar en "dyr som attan" och en "mammas garderob". Artiklförfattaren gjorde en mycket kritisk analys av de nya materialens pris och kvalite och kom i sin slutsats fram till att det visst gick lika bra att använda det man hittar på myrorna än att köpa top-off-the-line produkter.

Jörgen Vikström skrev då i Utemagasinet... Går det verkligen lika bra med denna utrustning?? NEJ!! Produktutvecklingen har besvisligen medfört bättre produkter. Det är en sanning att vi idag finner betydligt bättre produkter för friluftsliv än vad som fanns för 20 år sedan. Jackorna idag är lättare, regntåligare, bättre andasfunktioner. Ryggsäckarna är bekvämare och tåligare. Tälten skall vi inte tala om en oerhörd förbättring. Gasköken har medfört stora vinster för enklare friluftsliv......osv

De nya softshellmaterialen anser jag vara ytterligare ett steg i produktutvecklingen. Du kan aldrig intala mig att en gammal hederlig vadmalssjorta är lika bra som min Klättermusen mitrhril tröja!! Däremot kan man diskutera om softshellen är prisvärd.

Sedan hävdar jag sedan tidigare att många personer använder topp produkter helt i onödan mot de friluftsliv de bedriver och plöjer på så sätt ner pengar i produkter helt i onödan. vilket ite minst du har påpekat tidigare. Därför finner jag en vinst med att utemagsinet tar fram ett test om regnplagg i kombination med softshell. Däremot anser jag att Rubriken på utemagasinets artikel är dålig (Mjuka skalplagg) för mig handlar softshell om "hårda mellanlager" och då kommer dikussionen om regntålighet i en annan dager.
[Ändrat av cjonsson 2002-09-27 kl 12:12]
 
cjonsson o softshell

Först som sist ang. personangrepp: Som man ropar får man svar... Jo, jag håller till fullo med dig, den större delen av materialutvecklingen är ett plus för brukaren, jag är ju själv en sådan. Men, du för in ett perspektiv som verkligen förstärker min frågeställning kring Ute: Är detta softshell-segment ett yttre skal och hur många besitter en sån know-how att de omedelbart kan se produkten i sin användning? Som du beskriver det är det ett mellanlager... Nog är det så, det är iallafall min erfarenhet, att fler än de som full koll på utvecklingen läser Ute, och även de borde få en realistisk beskrivning av plaggets praktiska egenskaper. Under alla omständigheter så är det så, att även erfaret natur och fjällfolk faktiskt väljer bort en del "framsteg" till förmån för det beprövade, och åtminstone där känns det orimligt att betrakta dem som okunniga eller reaktionära. Min uppfattning är fortfarande att genomsnitts-friluftaren klara sig långt utan att behöva följa utvecklingen alltför noggrant - Sälen-syndromet med Sveriges Gore Tex-tätaste after-ski visar att något gått snett, annars är det bara en mode och prestigefråga: Vad säger min utrustning om mig? Janne.
 
softshell

Jag tycker att just softshell plaggen är en revolution inom friluftslivet.
Och det är en bättre uppfinning än gtx.
Jag grundar mitt tycke efter praktisk användning av Mithril och av mitt nya plagg Granite.
:de är inte helt vindtäta
:passformen
:slitstarka
:tål smuts
:TORKAR FORT
:ventilerar bra
:är snygga
:lätta

Jag menar att det finns inget bättre plagg för aktiviteter ute.
/Bosse.
 
Re: Oscar o softshell

lowe; sa:
Ytterligare en uppskakad person som verkar leva med den barnsliga uppfattningen att antingen är man "för" eller "emot" - Det finns fortfarande de som vågar tänka själv och ha ett flertal perspektiv, och som inte tror att en upplevelse styrs av utrustningen, och som framförallt anser att Ute inte är någon bibel med den enda saliggörande vägen: Du verkar vara rädd för att ta egna beslut! Med den uppfattningen du har, så behöver inte du Utemagasinet, det räcker med att du sväljer allt som står i producenternas kataloger och fortsätter att se ner på de som inte ser ut att vara utrustade för en Everest-expedition! Tyvärr är det så, att materia många gånger får ersätta personlig mognad.

Ja, jag är för eller emot. Mycket.

Ja, mycket av mina upplevelser är beroende av utrustning. Att gå blöt i fjällen, frysa på 7000 meter eller svettas i -30 med efterföljande frossa förhöjer inte upplevelsen.

Jodå, jag tar egna beslut. Lär mig själv om materialen och väljer det jag tror passar mig bäst. Baserat på all tillgängllig information.

Nej, jag läser aldrig eller sällan Utemagasinet.

Nej, jag ser inte ner på andra så har avancerad eller enkel utrustning.

Ja, i detta forum ersätter diskussioner om material diskussioner om personlig mognad.

Hejhopp

/föhl
 
Liknande trådar

Liknande trådar