Softshell?

1:
Ju större utbud, bâde pà varumärken samt funktionaliteter, material etc. desto större möjlighet för var man att hitta just det han anser vara bäst just för honom.

2:
Man vill väl hoppas att aktiva människor (bâde förstânds- och frilufts-mässigt aktiva) har kriterie nog att bland detta utbud hitta just det som just han behöver för att utöva sin aktivitet, och samtidigt för att särskilja vad som som är enbart mode och vad som är tekniska framsteg.

Eller?

MVH

Mats
 
Malindo och softshell

Hej Mats! Jag håller med dig på punkten om att finna ett bra/optimalt plagg för den/de aktiviteter är till syvende og sidst köparens ansvar/dilemma. Utgångspunkten för denna debatt var huruvida Utemagasinet bör vara mer konsumenttillvända och granska "materialframstegen" mer kritiskt: Att det i Ute´s återgivning inte fanns några funderingar överhuvudtaget. Alla som har deltagit i debatten har i någon mån tyckt, även du, att det är överväganden som man MÅSTE göra vid köp av utrustning. Märkligt att friluftssveriges största tidning inte gör det.Mvh.Jan.
 
hej jan:

Malindo och Softschell: lâter som ett bra namn pà en roman (barnbok?)!

OK, sà vi är vál i princip överrens!

MVH /Mats
 
Onödigt?

Det finns två saker som gör mig betänksam när det gäller softshell:
1 De klarar en lätt skur, men släpper igenom kraftigare regn. När det blir ett kraftigt regn, inser man det i tid eller när understället är blött? På stugturer är detta inget problem, men när man sover i tält föredrar jag torra kläder.
2 En av tjusningarna med friluftsliv är att inte ta med sig så många prylar.
 
Re: Vikt kontra skydd

lowe; sa:
Softshell-plaggens egenskaper är i första hand en fråga om bekvämlighet jämfört med hardshells, men var det inte därför som de bekväma windstopperplaggen i fleece kom till? Vad tycker du?

Jag själv är emot vindstopperfleece då jag inte fattar vad man skall ha det till, ett förstärkningsplagg som man inte kan ha under en regnjacka/GTX ställ är ju kass. Det blir aldeles för tätt. Sen fleece på utsidan är ju ingen höjdare på vintern, snön fastnar osv. Sen är ju inte vindstopperfleecen speciellt varm heller

Jag har min vindstopperfleece på väg till afterskin/på väg till jobbet men aldrig på fjället!

Kör själv med en MEC jacka i shöller dynamic som favvo standardjacka hemmavid. Samt en Marmot DriClime Windshirt (om det nu är en softshell vet jag inte den är ju soft i alla fall;-)

DriClime jackan kombinerar jag med en GTX jacka om jag skall på fjället, eller skogen!

Ang lätt skur/regn, är det varmt ute så innebär en lätt skur (duggregn) och man rör sig softshell på, dvs man skulle ha blivit blötare innifrån med GTX/regnjacka. Den lilla fuktigheten machar man snabbt torr. Står man stilla så är det GTX som gäller direkt...
[Ändrat av fafner 2002-09-14 kl 22:58]
 
Peter o softshell

Hej Peter! Kroppens mikroklimat och utrustningspreferenser går att diskutera i oändlighet - personligen är jag av den uppfattningen att många outdoor-aktiva fokuserar lite för mycket på hur utrustningen inverkar på aktiviteten/upplevelsen. Jag upplever ibland att man tror att klädvalet verkligen ökar resp. minskar prestationsnivån på ett markant sätt, och det är väl här som många meningar går isär. Jag brukar lite skämtsamt hävda att det enda skalplagg jag någonsin behövt är ett tio år gammalt Haglöfs Delta-ställ i Bretex - och då betraktar jag mig själv som någon som tycker om naturens mer extrema sidor. Givetvis har jag bättrat på min ute-garderob och jag äger mer tekniska skal och förstärkningsplagg, men om sanningen ska fram så räcker Deltaplagget långt i fråga om skydd och behagligt kroppsklimat. Måhända är det på det viset att jag svettas mindre eller håller värme bättre eller något annat bio-personligt, under alla omständigheter är det oklart för väldigt många vad som är ett tekniskt framsteg och vad som är personliga förmågor. För egen del har jag stora våndor som rör den "perfekta lösningen" för min underkropp under långa och kalla men svettiga skridskoturer - jag är osäker på om det finns någon lösning, har testat det mesta i materialväg...
 
Läste själv artikeln häromdagen. Hyfsat vindtätt och står emot lite regn, det låter som den annorak jag köpte för 300 spänn på JC... Tycker inte att det låter som att softshell är någon särskilt ny uppfinning. Ok, jag är inte så påläst, upplys mig gärna om jag har fel!
/H
 
Rån?

Engagerande disskusionsämne, tydligen. Läste artikeln/testet i "BRANT" och -ja, det är ju kul med "innovationer" och "treskiktsprincipen e ute" och liknande, men va f-n, -Patagonia har tydligen en modell i denna nya nisch, för endast 3.899 kr! -För ett mellanplagg?!
Jag vet inte vad jag vill säga med detta, men är inte liknande priser nära på rån...?
 
Softshell

Som sagt produktutveeckling går ibland runt i cirklar... Mode och friluftsindustrin oxå! Så någon nyhet tror jag ingen har påstått att det är, men att det har blivit populärt igen med kläder utan membran. (Hardshell/Hårdskal låter brutalt)

Vadmal är ganska nära softshell (lite tyngre kanske och torkar långsammare) och det har väl funnits i 10 000 år eller nått.

På höstvandringar brukar jag köra vadmalsskjortan eller vadmalstunikan (naturligtvis hemagjorda) men de är tyvärr för tunga för fjälläventyren. Men mysighetsfaktorn är rejäl, de tål eld, smuts och luktar nästan alldrig illa (okej, de luktar gammalt får när de blir fuktiga, men inte illa).

Skall man laga mat på öppen eld så slår de vinstopperfleecen med hästlängder...
 
Henning o softshell

Hej Henning! Jag har fått använda mycket fler ord än du, då jag startade upp den här debatten och fått ett flertal perspektiv till svar, men du landar i min andemening. Som jag skrev i mitt första inlägg så är vi säkert snart tillbaka på bomullsplaggen igen, där de kan benämnas som behagliga, hyggligt vindtäta, står emot en del regn etc (I Norge är bomull fortfarande ett alternativ till alla nya material). Sen är det ju upp till var och en att tycka att de nya plaggen tillför kvalitativa framsteg... Nåväl, debatten blev, hm, intressant. Mvh.Jan V.
 
Peter o softshell

Hej igen Peter! Vadmal och bomull kan komma att kallas för "retroshells" eller "natureshells"! I Norge verkar man åtminstone inte vilja avskaffa bomullen som bästa alternativ vid kalla och torra temperaturer - bomullen anses fortfarande vara material för expeditionsbruk... Mvh.Jan V.
 
Liknande trådar

Liknande trådar