Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Min poäng var mest att det är lite läskigt och häftigt att genomföra en ensam tur 10 dar rakt genom Sarek, utan nödsändare. Psykologiskt coolt. Något som få klarar av att göra längre i vårt uppkopplade samhälle.
What? Jag vandrar i Sarek för att jag tycker att det är fantastiskt, inte att jag kan göra det utan möjlighet att kontakta hjälp. Coolt och häftigt...ja, Sarek är oerhört vackert...läskigt, njäääeee, det tycker jag inte. Tacksamheten för stillheten och friheten är stor, och att inte se en annan människa på flera dagar är ganska najs tycker jag.

Min fråga till dig är hur du får hjälp om ngt händer dig där få människor passerar?
 
Kanske inte förstöra nöjet. Men det är en annan känsla att veta att man måste klara sig själv, alltid ta rätt beslut, och inte klanta sig.

Nöjet blir eventuellt kortvarigt, om ett par år har kanske "alla" som äger vanliga 4G-lurar nödsändare i fickan i och med Starlink Direct-To-Cell... så då får dessa kasta mobilen också, för att erhålla maximal vildmarksnjutning. Får lite "Easy Rider" vibbar av tänket, scenen där huvudpersonen dumpar sin klocka på marken och sen bränner ut på landsbygden med Harleyn, fri från allt.

Nåväl, tycker ändå en lokal infrastruktur för nödanrop kunde vara på plats som sagt. Progressivt byta ut nödtelefonerna i fjällstugor, nöd/servicestugor m m mot en uppgraderad variant inkluderades en minimal 4G basstation som är påslagen totalt bara sådär tjugo minuter om dagen, korta perioder på bestämda klockslag - kan expanderas om nödkommunikation kommer under den tiden, och vips skulle det finnas en nödtelefon tillgänglig i någon mils frisikt från stugan.

Ny symbol på fjällkartan - nödtelefon med radiovåg och 4G? Och en not om klockslag påslagen, om detta inte kunde standardiseras överallt.
 
Du menar ungefär som radiotystnadsminuterna inom sjöfarten förr i tiden - för att
svaga nödsignaler verkligen skulle höras och uppmärksammas - minuter som ju
t.o.m var utmärkta på radiohyttens klocka:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Radioroom.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_silence

Din idé borde kunna fungera bra i vårt digitala tidevarv, men det lär väl snubbla
på att ingen vill bekosta införandet eftersom just det är tröskeln i införandet.
Driften av systemet över tid borde vara MYCKET mindre kostnadsintensivt.
/Odd
 
Tacka vet jag röksignaler. Eller så kan man väl ha nödraket eller en stor uppblåsbar ballong med sig med snöre om det krisar.
Ju mer analogt desto bättre.
 
Tacka vet jag röksignaler. Eller så kan man väl ha nödraket eller en stor uppblåsbar ballong med sig med snöre om det krisar.
Ju mer analogt desto bättre.
Eller så kan vi förlita oss på intuition, då blir det riktigt coolt. Som båtföraren i Rinim sa på frågan hur jag gör för att meddela mig om jag kommer från andra sidan av Sijddoädno: "Nej du kan inte ringa innan, jag tar inga förbokningar. Jag känner av förändringar i landskapet. Jag märker om det är någon där."
 
Du menar ungefär som radiotystnadsminuterna inom sjöfarten förr i tiden - för att
svaga nödsignaler verkligen skulle höras och uppmärksammas - minuter som ju
t.o.m var utmärkta på radiohyttens klocka:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Radioroom.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_silence

Din idé borde kunna fungera bra i vårt digitala tidevarv, men det lär väl snubbla
på att ingen vill bekosta införandet eftersom just det är tröskeln i införandet.
Driften av systemet över tid borde vara MYCKET mindre kostnadsintensivt.
/Odd

Intressant läsning, det här hade jag ingen aning om. En väldigt bra idé att ha tysta minuter för att släppa igenom sann nödkommunikation.

4G/LTE infrastruktur är lämplig numera då den inte ens kräver konstant kontakt med något huvudnät. Kostnaden för mikroceller som troligen skulle passa för ändamålet har gått ner kraftigt. Handlar om några medelmåttiga månadslöner per cell. Sen ska ju nån ingenjör implementera det hela också. Kanske kunde vara ett examensarbete för en högskole elektro/data ingenjör, att ta fram en grundläggande prototyp.

Anledningen till att man bara ska ha igång basstationen en kort tid om dagen bestämda tidpunkter är att spara på batteri så att den kan drivas med en liten solcells/vindmatad anläggning, precis som nödtelefonerna idag. Sen skyfflas nödmeddelandena vidare via punkt-till-punkt kortvåg eller satellitlänk. Ingen vill som sagt söla ner Sarek med infrastruktur i form av kablar i luft eller markkanaler, det ska vara ungefär lika litet ingrepp i naturen som idag annars får det vara.
 
Läs tidigare kommentarer, och tänk på alla coola personer som vandrade där innan det fanns nödsändare !
Har läst dina kommentarer och kan inte se hu du får hjälp om något händer. Det du dock skriver är att du går på kända platser där människor passerar. Frekvensen på passerande är högst på leder.

Personligen anser jag att det som är finast med Sarek är att gå obanat, och därför tycker jag att jag en kommunikationsenhet är bra. Helst vill jag inte stöta på en kotte på min vandring, men uppskattar även ett kort samtal ibland.

Jag hoppas att det blir fina turer i Sarek framöver, oavsett var och hur vi går. Jag älskar verkligen Sarek...
 
Om detta vore sant så skulle underhållet kosta mer än helikoptern redan vid 200-400 flygtimmar.
Är det rimligt tycker du?
Varför köper man inte en ny helikopter var och varannan vecka i så fall??
Utan att lägga mig i diskussionen om faktiskt pris.
Driftskostnaden kvarstår naturligtvis om du köper en ny helikopter. Byter till ny helikopter gör man naturligtvis när den befintliga är så pass gammal och skruttig att driftskostnaden börjar skjuta i höjden jättemycket.
 

Gå vilse i Sarek är ganska anmärkningsvärt, undrar vad de gjorde där överhuvudtaget? Även tvingas kalla på fjällräddningen för höga vattenflöden i jokkar efter nederbörd känns också onödigt. Stigande jokkar ihop med regn är närmast normaltillstånd i fjällen och kräver en plan B eller tid att vänta tills vattennivåerna sjunker tillbaka igen.
 
Utan att lägga mig i diskussionen om faktiskt pris.
Driftskostnaden kvarstår naturligtvis om du köper en ny helikopter. Byter till ny helikopter gör man naturligtvis när den befintliga är så pass gammal och skruttig att driftskostnaden börjar skjuta i höjden jättemycket.
Driftkostnaden är väl samma typ...du menar kanske underhållskostnaden. #gammalingenjör
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32

Liknande trådar