Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Vilket är helt orimliga siffror av anledningar jag nämnt här ovan.
Varför överdrivs detta med helikoptrar hela tiden?

Den som sökte de två i Sarek kostade 25 000kr/tim varav 21 000kr/tim i underhåll... :)
Vilket ju såklart är ren lögn.

Om detta vore sant så skulle underhållet kosta mer än helikoptern redan vid 200-400 flygtimmar.
Är det rimligt tycker du?
Varför köper man inte en ny helikopter var och varannan vecka i så fall??

Otrolig bullshit alltihopa. En ren bluff såklart. Frågan är varför?
Har du några andra favoritkonspirationsteorier?
 
När de säger 25t i timmen för att skicka upp en helikopter så räknar de antagligen in alla kostnader för insatsen, med personal i helikoptern, samordning från marken, utrustning, bränsle mm. Det är givetvis en jätteapparat.

Nej!
25 000kr/tim var BARA för helikoptern. Personal tillkommer.


Flygbränsle för 1 tim kostar ca 4000kr.
kvar är alltså 21 000kr/tim i kostnader bara för helikoptern.

Läs tråden tack. Jag har redan förklarat detta.

Att påstå att över 21 000kr/tim då är nån sorts underhållskostnader är ju bara trams och bullshit. Det förstår vem som helst med tanke på de matematiska ekvationerna jag gjort här ovan.

Varför ljuger man om kostnader för just helikopter?
Varför är det viktigt?
 
Har du några andra favoritkonspirationsteorier?

Att påstå att en Helikopter kostar 25 000kr/tim är en konspirationsteori utan dess like. Absolut.

Det är ju just därför jag lyfter frågan.
Varför är det så viktigt att ljuga om dessa kostnader för en Helikopter som ju är helt orimliga. Vilket jag tydligt påpekar här ovan.
 
Att påstå att en Helikopter kostar 25 000kr/tim är en konspirationsteori utan dess like. Absolut.

Det är ju just därför jag lyfter frågan.
Varför är det så viktigt att ljuga om dessa kostnader för en Helikopter som ju är helt orimliga. Vilket jag tydligt påpekar här ovan.
Be nån journalist granska så rätt blir rätt då.

Det går ju som nån sorts drev just nu kring Sarek, så bra läge att lyckas få någon att utreda saken.

NÄR har det någonsin blivit Expressennyheter av att det blåser 20 s/m i Sarek liksom, just nu är det värsta förstasidesstoffet. 🤣 🤣 🤣
 
Be nån journalist granska så rätt blir rätt då.

Det går ju som nån sorts drev just nu kring Sarek, så bra läge att lyckas få någon att utreda saken.

NÄR har det någonsin blivit Expressennyheter av att det blåser 20 s/m i Sarek liksom, just nu är det värsta förstasidesstoffet. 🤣 🤣 🤣
Dramatik med vildmarkstoner, dessutom i Sverige, ger många klick och därmed annonsintäckter antar jag.
Det är det enda blaskornas algoritmer går på.
 
Att påstå att en Helikopter kostar 25 000kr/tim är en konspirationsteori utan dess like. Absolut.

Det är ju just därför jag lyfter frågan.
Varför är det så viktigt att ljuga om dessa kostnader för en Helikopter som ju är helt orimliga. Vilket jag tydligt påpekar här ovan.
Det är väl marknaden som bestämmer priset. Behöver inte innebära att det finns kostnader som ska täckas för hela summan.

Jag känner folk som fått 8000kr/h för att rycka in och och ploga snö med sin bil på natten i Stockholmsområdet. Det var 10-15 år sen, och nu betalar de kanske ännu mer när det krisar.
 
Min poäng var mest att det är lite läskigt och häftigt att genomföra en ensam tur 10 dar rakt genom Sarek, utan nödsändare. Psykologiskt coolt. Något som få klarar av att göra längre i vårt uppkopplade samhälle.

Utan mobiltäckning kan ingen höra dig skrika......bra upplägg för en skräckfilm av vår tid. :ROFLMAO:
 
Bara att Googla.
Kostnadsspannet är rätt stort, från ett par tusen i timman för en enkel hobbyhelikopter upp till över 100000 eller mera för en avancerad Militärhelikopter.

Helikoptrar kräver relativt mycket underhåll sett per flygtimme.

Tror inte 20-25 lök i timmen är en helt orimlig siffra för en medelstor.

Här är tex prislistan på en Ambulanshelikopter för att ge en hint.
(Inkl personal)

Uppdrag <1 timme debiteras med 94 471 kr (minimiavgift) 126 kr/km 132 kr/km Uppdrag >1 timme debiteras med 94 471 + 9 447 kr per påbörjad period om 6 minuter. Taxan debiteras; vid transport av utomlänspatient till sjukvårdsinrättning eller mellan sjukvårdsinrättningar, då helikopterpersonal behandlar patient på plats och avtransport sker på annat sätt än med helikoptern, t ex med markambulans. Ovanstående innebär att debitering enligt fastställd taxa sker vid alla påbörjade uppdrag med patientomhändertagande.

 
Senast ändrad:
Loggning ingår inte i abonnemangsnivå "Safety". Där kostar varje spårpunkt 1,10
Ja, det var just därför jag nämnde/rekommenderade Recreation-abonnemanget!
(Och noga undvek att ens nämna Safety...)
/Odd
"Logging" ("Log Interval"), alltså att inReach-enheten sparar en spårpunkt i enhetens egna minne för att i efterhand kunna se hur man har gått är helt gratis i alla abonnemang, även på sekundnivå.
"Tracking" ("Send Interval"), alltså att en spårpunkt skickas via satellit till din MapShare-sida kostar pengar med Safety-abonnemanget.
När jag t.ex. är ute och motionspaddlar så brukar jag ha min inReach MINI med mig med påslagen Logging varje sekund men avstängd Tracking. Det kostar mig inget (utöver kostnaden för Safety-abonnemanget).
 
Tråden har spårat ur.
Jag har en kommunikationsenhet för att skicka nödmeddelande om ngt händer. Det är för min skull.
Sedan kan jag skicka korta meddelanden till nära och kära. Det är för deras skull.
Plusvärde är att jag kan ta emot väderprognos...om jag vill.

Min InReach kanske kan fler saker, men det lockar inte mig.

Har inget mer att säga om kommunikationsenheten.

Vad saker kostar...ja, det har jag ingen aning om. Jag vet vad jag betalar för att kunna skicka efter hjälp. Resten får försäkringsbolaget hantera.

Jag gillar min InReach, och kommer ha med den framöver. Vill gärna få hjälp om jag råkar illa ut.

Jag tar inte fler risker för att jag har en kommunikationsenhet...vet inte var det kom i från i tråden. Jag tänker inte ens på att jag har en sådan enhet med mig...den bara är med om ngt händer...jag uppdaterar vädret på kvällen för kommande dag...that´s it...

Tack å bock...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32

Liknande trådar