Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Skönt att de är återfunna!
Kan dock inte undvika att tänka "hur var det förr". Hur många gånger var inte den legendariske kirunafotografen Borg-Mesch dödförklarad för att han inte kom hem på utsatt tid?
Själv har jag alltid varit noga med utskriven karta och förväntade tältplatser men även meddelat att "du vet ju hur jag är - det kan bli nåt helt annat, men start-stopp är detsamma".
Peaken var nog när jag hade ett mobilsvar från svärmor och ringde upp och fick frågan "Jaha, du drar väl benen efter dig som vanligt?" och fick förklara att vi meddelat nio dagar för sulitelmaorbiteringen men faktiskt bara var på dag sju.
Jag har väl egentligen varit stenhårt "Har du mobiltäckning är du inte till fjälls" till att mer luta åt "man måste kunna kommicera"tiden hade varit svårt, nu är jag mest kring Ammarnäs och där finns den magiska "155-masten".
Det finns alltid nån som passar på den kanalen och det är faktiskt magiskt.
Liv har räddats.
 
Kan nämna att SPOT inte funkar tillfredställande i norra Sverige då det systemet använder geostationära satteliter som står för lågt över horizonten så långt norrut och lätt kan skymmas av berg.

Jag har inte haft SPOTen på gång på några år men då jag körde den har jag varit uppe och vandrat/skidor utan problem... jag skickade automatiskt utan problem vilket säkert är en bättre taktik än att skicka enbart kväll. Jag var även stugvärd i Pieskehaure en vinter och även där fungerade den....

Tror dock att man inte skall ha för stora förväntningar på tekniken och som sagt mottagarna av informationen är viktig...

-----
en till intervju SVT
1724359137931.png
 
Skulle aldrig falla mig in att ta med nödsändare. Snacka om att förstöra nöjet med att va ensam i vildmarken. Mobilen har jag, men endast för att det finns ett par tågresor inblandade också.
 
Kan nämna att SPOT inte funkar tillfredställande i norra Sverige då det systemet använder geostationära satteliter som står för lågt över horizonten så långt norrut och lätt kan skymmas av berg. Jag talade med en en kvinna som vandrade Kungsleden i Saltoluokta för ett antal år sedan. Hon hade lovat sina anhöriga att meddela sig varje kväll via sin SPOT att allt var OK. Hon gjorde det men tydligen kom ex inte meddelandet hon skickade från Aktse fram och hennes familj kontaktade omedelbart polisen som började ringa runt och eftersöka henne med stugvärdarna. Ett helt onödigt sök om man satt sig in i de tekniska förutsättningarna och inte förlitade sig bara på tekniken.

Globalstar är inte ett geostationärt system, det är LEO precis som iridium dock på dubbla höjden ungefär. Men banorna ligger mycket riktigt så att polregionerna inte täcks väl, och ingen bör förlita sig på det hela som är påtagligt norr om Gävle.
 
Hur mycket sökinsats var igång?

Svår avvägning när polisen och fjällräddningen initierar sök på oklara uppgifter om färdplan och planerad tidpunkt för kontakt med anhöriga.

Thure
 
Skönt att de är återfunna!
Kan dock inte undvika att tänka "hur var det förr". Hur många gånger var inte den legendariske kirunafotografen Borg-Mesch dödförklarad för att han inte kom hem på utsatt tid?
Själv har jag alltid varit noga med utskriven karta och förväntade tältplatser men även meddelat att "du vet ju hur jag är - det kan bli nåt helt annat, men start-stopp är detsamma".
Peaken var nog när jag hade ett mobilsvar från svärmor och ringde upp och fick frågan "Jaha, du drar väl benen efter dig som vanligt?" och fick förklara att vi meddelat nio dagar för sulitelmaorbiteringen men faktiskt bara var på dag sju.
Jag har väl egentligen varit stenhårt "Har du mobiltäckning är du inte till fjälls" till att mer luta åt "man måste kunna kommicera"tiden hade varit svårt, nu är jag mest kring Ammarnäs och där finns den magiska "155-masten".
Det finns alltid nån som passar på den kanalen och det är faktiskt magiskt.
Liv har räddats.
Vad är 155-masten för någonting?
 
Jag tror lärdomen i denna tråd är att man ska meddela anhöriga vart man ska och när, samt när man förväntas höra av sig som senast.
Det gjorde de väl också?

Som jag förstod det meddelade vandrarna i förväg att de skulle höra av sig allra senast vid ett avsett datum. När de anhöriga inte hört något på angiven dag så larmade de räddningstjänsten. Det som är lite förvånande för mig är att vandrarna inte verkar ha reflekterat över att de passerat sin "deadline", inte ens när de såg en helikopter (enligt intervjun). Kanske blev det något missförstånd med de hemmavarande om vilka datum som gällde.

Hur som helst, hellre larma en gång för mycket än en gång för lite. Bra att det hela fick en lycklig upplösning!
 
Jag tror att allt detta resonemang kommer fram till att (för närvarande) är det bara Iridium
och Starlink som varaktigt och stabilt erbjuder kontaktlänkningsmöjligheter överallt på
norra skandinaviska halvön - eftersom satelliterna går i nära polära banor, inte bara geo-
stationärt nere över ekvatorn. Kostnadseffektivast är sannolikt Garmins InReach-system
med ett Recreation-abonnemang - som bara hålls aktivt den/de månader innehavaren/
bäraren verkligen är på resande fot. Ingen risk att man blir rapporterad som saknad då.

Med lilla Messenger eller Mini2 kan två-vägs SMS sändas från vilken smartfån som helst.
När- och var-som helst... Och alla sända meddelanden innehåller aktuell WGS84-koordinat,
normalt med en osäkerhet på/inom 10 meter - vilket duger för ALLA normala undsättnings-
uppdrag.

En kul bifunktion med de nutida Garmin InReach-apparaterna är att (om man slår på
loggningen) de loggar din position/framdrift var tionde minut - något som är helt gratis
och ingår i abonnemanget. [2-minutersloggningen kostar extra.]

Jag/Vi har provat loggningen både med fotpromenad, skidturande i vinterfjäll, kajak-
paddlande i sommarskärgård - och under bilfärd. Riktigt bra upplösning faktiskt, man
kunde se på punkttätheten om förflyttningen var (på skidor med stighudar) uppför
eller (utan stighudarna!) nedför på andra sidan berget!
Med bil så blev punkttätheten ibland så gles att punkterna inte riktigt följde kartans
väg (= jag körde så fort att 10-minutersloggningen nog borde varit en 2-minuters-
loggning för att bli helt korrekt) men det var kul att efter den ~320-mila bilresan runt
de norra ⅔ av Sverige kunna se exakt hur jag åkt. Hm, även när jag körde fel...
Där det var motorväg var punkterna glesa och där det var mer potthål än väg [RV99
uppe i norra Tornedalen] låg punkterna mycket tätare...

Jag tänker ha min Messenger igång hela resan kommande månader - när jag bil- och
tåg-luffar mig runt Nordamerika. Blir kul att se hur det ser ut, och här hemma kommer
de att kunna följa framdriften i realtid. Om jag lyckas tänker jag prova att logga även
flygresorna dit och hem - då blir punkterna sannolikt väldigt glesa...

Nu med Messengern så saknar jag inte den 67i som brorsonen fick. Det var han som
loggade både fjällturande och kajakpaddlande.

Att ge sig ut i mobildött område utan en tvåvägs satellitkommunikationsenhet anser
jag vara bara dumt. (OBS, Numera! Jag har ändrat mig!) De har blivit så billiga att
alternativets samhällsomkostnader inte är försvarbara! IMHO och YMMV
/Odd
Loggning ingår inte i abonnemangsnivå "Safety". Där kostar varje spårpunkt 1,10
 
Jag brukar ha GPS med och i princip aldrig behövt använda den mer än som spårning.
Ett abonnemang på en satelitsändare vore trevligt men ännu lite för dyrt så ska det vara något satelit blir det den typen som bara kan larma. Men denna tråden visar behovet tvåvägs men det svider i plånboken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32

Liknande trådar