Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Jag håller nog med Nils att det inte är självklart att man ska ha nödsändare med sig i Sarek, men det är knepigt. En vän till mig gjorde en ensamtur för några veckor sedan. Han är mycket erfaren och hade lagt ut sin färdplan i detalj. Vädret på plats gjorde att han ändrade sina planer radikalt, en väg som avvek från den planerade. Den här gången hade han med sig en nödsändare (InReach) där han kunde meddela var han befann sig och att allt var väl varje dag. Så den som går ensam kanske ska ha med sig en nödsändare. Själv har jag aldrig gått ensam i Sarek, det har varit min ”lösning”.
 
Jag vandrade ensam genom Sarek flera gånger, ganska längesen nu, och då fanns inga Satphones som Inreach. Valde dom vanliga färdvägarna, där det kommer andra vandrare ibland, ingenting extra svårt såklart. Allt funkade perfekt, och en suverän upplevelse !
 
Jag vandrade ensam genom Sarek flera gånger, ganska längesen nu, och då fanns inga Satphones som Inreach. Valde dom vanliga färdvägarna, där det kommer andra vandrare ibland, ingenting extra svårt såklart. Allt funkade perfekt, och en suverän upplevelse !
Så bra att du klarade dig bra. Vad vill du egentligen säga?
 
En extremt sur kommentar från dig igen. Skärp dig.
Tack. Jag har också vandrat själv i Sarek. Föredrar att kunna meddela mig till när och kära. Därför har jag en InReach.

Så skönt att de är oskadda och att det troligen handlade om att vandringen tog längre tid än planerat.

Jag tror lärdomen i denna tråd är att man ska meddela anhöriga vart man ska och när, samt när man förväntas höra av sig som senast.
 
Jag tror lärdomen i denna tråd är att man ska meddela anhöriga vart man ska och när, samt när man förväntas höra av sig som senast.

Jag tror man skall fundera över att den personen man meddelar har lite erfarenhet av friluftliv och inte tror att en Sarek vandring alltid är enkel att planera och kanske även själv kan se att nu är vädret tuffare och dom kanske ligger och trycker utan att drabbas av panik.... när jag gjorde en lite längre paddling själv hade jag med mig en satellitsändare Spot och man kunde följa mitt spår plus den person jag hade kontakt med hade lite koll på väder och vind....
 
Tycker denna saken visar tydligt att det kan bli stressande både för de inblandade, anhöriga och räddningspersonal om man inte kan kommunicera förseningar (eller helt enkelt missbedömt hur mycket tid det tar).
edit: Såg intervjun. Verkar som att folk trodde de skulle komma hem tidigare än vad de trodde plus att det tog lite längre än väntat.
 
Senast ändrad:
Jag tror man skall fundera över att den personen man meddelar har lite erfarenhet av friluftliv och inte tror att en Sarek vandring alltid är enkel att planera och kanske även själv kan se att nu är vädret tuffare och dom kanske ligger och trycker utan att drabbas av panik.... när jag gjorde en lite längre paddling själv hade jag med mig en satellitsändare Spot och man kunde följa mitt spår plus den person jag hade kontakt med hade lite koll på väder och vind....
Kan nämna att SPOT inte funkar tillfredställande i norra Sverige då det systemet använder geostationära satteliter som står för lågt över horizonten så långt norrut och lätt kan skymmas av berg. Jag talade med en en kvinna som vandrade Kungsleden i Saltoluokta för ett antal år sedan. Hon hade lovat sina anhöriga att meddela sig varje kväll via sin SPOT att allt var OK. Hon gjorde det men tydligen kom ex inte meddelandet hon skickade från Aktse fram och hennes familj kontaktade omedelbart polisen som började ringa runt och eftersöka henne med stugvärdarna. Ett helt onödigt sök om man satt sig in i de tekniska förutsättningarna och inte förlitade sig bara på tekniken.
 
Jag tror man skall fundera över att den personen man meddelar har lite erfarenhet av friluftliv och inte tror att en Sarek vandring alltid är enkel att planera och kanske även själv kan se att nu är vädret tuffare och dom kanske ligger och trycker utan att drabbas av panik.... när jag gjorde en lite längre paddling själv hade jag med mig en satellitsändare Spot och man kunde följa mitt spår plus den person jag hade kontakt med hade lite koll på väder och vind....
Det är bra att skicka ett meddelande då även positionen anges, kommer med ”per automatik”. Jag håller med om att om mottagaren behöver förstå vad som kan orsaka att man inte förhåller sig till plan A, utan att det blev plan B.
 
Jag tror att allt detta resonemang kommer fram till att (för närvarande) är det bara Iridium
och Starlink som varaktigt och stabilt erbjuder kontaktlänkningsmöjligheter överallt på
norra skandinaviska halvön - eftersom satelliterna går i nära polära banor, inte bara geo-
stationärt nere över ekvatorn. Kostnadseffektivast är sannolikt Garmins InReach-system
med ett Recreation-abonnemang - som bara hålls aktivt den/de månader innehavaren/
bäraren verkligen är på resande fot. Ingen risk att man blir rapporterad som saknad då.

Med lilla Messenger eller Mini2 kan två-vägs SMS sändas från vilken smartfån som helst.
När- och var-som helst... Och alla sända meddelanden innehåller aktuell WGS84-koordinat,
normalt med en osäkerhet på/inom 10 meter - vilket duger för ALLA normala undsättnings-
uppdrag.

En kul bifunktion med de nutida Garmin InReach-apparaterna är att (om man slår på
loggningen) de loggar din position/framdrift var tionde minut - något som är helt gratis
och ingår i abonnemanget. [2-minutersloggningen kostar extra.]

Jag/Vi har provat loggningen både med fotpromenad, skidturande i vinterfjäll, kajak-
paddlande i sommarskärgård - och under bilfärd. Riktigt bra upplösning faktiskt, man
kunde se på punkttätheten om förflyttningen var (på skidor med stighudar) uppför
eller (utan stighudarna!) nedför på andra sidan berget!
Med bil så blev punkttätheten ibland så gles att punkterna inte riktigt följde kartans
väg (= jag körde så fort att 10-minutersloggningen nog borde varit en 2-minuters-
loggning för att bli helt korrekt) men det var kul att efter den ~320-mila bilresan runt
de norra ⅔ av Sverige kunna se exakt hur jag åkt. Hm, även när jag körde fel...
Där det var motorväg var punkterna glesa och där det var mer potthål än väg [RV99
uppe i norra Tornedalen] låg punkterna mycket tätare...

Jag tänker ha min Messenger igång hela resan kommande månader - när jag bil- och
tåg-luffar mig runt Nordamerika. Blir kul att se hur det ser ut, och här hemma kommer
de att kunna följa framdriften i realtid. Om jag lyckas tänker jag prova att logga även
flygresorna dit och hem - då blir punkterna sannolikt väldigt glesa...

Nu med Messengern så saknar jag inte den 67i som brorsonen fick. Det var han som
loggade både fjällturande och kajakpaddlande.

Att ge sig ut i mobildött område utan en tvåvägs satellitkommunikationsenhet anser
jag vara bara dumt. (OBS, Numera! Jag har ändrat mig!) De har blivit så billiga att
alternativets samhällsomkostnader inte är försvarbara! IMHO och YMMV
/Odd
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32

Liknande trådar