Söker tips på tur

Jag var lite sugen på att åka sista veckan i april och då går Vålådalen bort.

Är det några andra än turister som åker med de här bussarna eller varför passar de så dåligt med tågen?

Sylarna-området verkar ha 820 km markerade leder så det räcker ju ett tag. :)

Var kan man starta om man ska komma fram i Nikkaluokta, helst till 12.30-bussen? Förra året skidade jag från Vistas till Nikka men det krävde övernattning i Nikka för att ta bussen dagen därpå. Att övernatta i Nikka var riktigt tråkigt!

Får bli ett lite kreativt förslag baserat på dina önskemål:
Sulitjelma-Pieskehaure-Vaimok-Tarrekaise-Kvikkjokk

Jag har inte kollat förbindelserna men det borde gå att åka tåg+buss i Norge (boka genom NSB som är billigare än SJ) till Sulitjelma, och returen från Kvikkjokk skall ju inte vara några problem. Jag vill även tydligt nämna att jag inte har egen erfarenhet av den föreslagna sträckan vintertid.
Tittar man på stugornas öppettider kan det bli problem i slutet av April. Pieskehaure och Vaimok har öppet till 3/5 men stugorna i Tarradalen (Tarrekaise, Njunjes) stänger redan 19/4.

Självklart finns det även många bra möjligheter även i Norska fjällen om du inte vill åka så långt norrut;)

Senast ändrad:
I Tarfalat eller Kebnekaise fjällstation kan du starta vid normal snötillgång i Ladjovagge.

Thure

Jag tänkte på var på Malmbanan? I somras startade jag i Katterat, det var fint men jag lyckas inte uttyda att det skulle vara markerat där på vintern.

Tarfala-Nikka gick jag också i somras, men då fick jag starta redan klockan fem för att hinna tidiga bussen, antar att man kan åka lite fortare på skidor.

Får bli ett lite kreativt förslag baserat på dina önskemål:
Sulitjelma-Pieskehaure-Vaimok-Tarrekaise-Kvikkjokk

Jag har inte kollat förbindelserna men det borde gå att åka tåg+buss i Norge (boka genom NSB som är billigare än SJ) till Sulitjelma, och returen från Kvikkjokk skall ju inte vara några problem. Jag vill även tydligt nämna att jag inte har egen erfarenhet av den förslagna sträckan vintertid.
Tittar man på stugornas öppettider kan det bli problem i slutet av April. Pieskehaure och Vaimok har öppet till 3/5 men stugorna i Tarradalen (Tarrekaise, Njunjes) stänger redan 19/4.

Självklart finns det även många bra möjligheter även i Norska fjällen om du inte vill åka så långt norrut;)

Kvikkjokk har bara bussar på vardagar. :-( Jag får fundera över om jag ska starta på en vardag istället.

Jag kan absolut tänka mig att åka långt norrut om det är enkelt. Sulitjelma ska jag ta och kolla upp.

Fler förslag

Mina tips
Kebnekaise till Vakkotavare eller
Ritsem-Sitasjaure-Hukejaure-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta
Abisko-Unna Allakas +stanna en extra dag och gå en dagstur till Sjangeli-Alesjaure-Abiskojaure-Abisko
Alla med bra reseförbindelser.
Om du vill läsa om dessa turer finns de på min sida här på utsidan.
Sista veckan i April kan det vara väldigt blött att åka över sjöar och kanske bär inte ens snön.
Lycka till med planeringen!
Övre bilden är den 13 april 2013 då gick det att åka på Abiskojåkken men 6 dagar senare på tillbaka vägen var man tvungen att följa leden på sidan om.

Bilagor

• CIMG4014.jpg
    CIMG4014.jpg
    27.4 KB · Visningar: 244
  • CIMG4127.jpg
    CIMG4127.jpg
    65.6 KB · Visningar: 257
Senast ändrad:
Mina tips
Kebnekaise till Vakkotavare eller
Ritsem-Sitasjaure-Hukejaure-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta
Abisko-Unna Allakas +stanna en extra dag och gå en dagstur till Sjangeli-Alesjaure-Abiskojaure-Abisko
Alla med bra reseförbindelser.
Om du vill läsa om dessa turer finns de på min sida här på utsidan.
Sista veckan i April kan det vara väldigt blött att åka över sjöar och kanske bär inte ens snön.
Lycka till med planeringen!
Övre bilden är den 13 april 2013 då gick det att åka på Abiskojåkken men 6 dagar senare på tillbaka vägen var man tvungen att följa leden på sidan om.

Fina berättelser som du hade på din sida, det inspirerar.

Nummer 1 och 3 har jag i stort sett åkt. Nummer 2 var jag sugen på förra året men valde bort den eftersom jag hade läst om mycket skotertrafik. Jag förstår på din berättelse att det inte var något problem för er.

Hur långt är det väg mot Sitasjaure? Bussen till Ritsem verkar komma fram 17.50 och i mitten av april går solen ner 20.30, kanske dumt att chansa på att gå första dagen?

ingen väg till Sitas på vintern

På vintern skottas vägen fram till vägbommen, alltså ca 1 km. Vi åkte på 4 timmar Ritsem- Sitasjaure och då tog vi bara en kafferast på ca 20 min. Vi åkte ju i Mars, kanske var det därför som skotertrafiken var obefintlig. Det var i alla fall en toppen tur.
Jag skulle inte åka samma dag när bussen anländer så sent. Hoppas svaret var till någon hjälp.

På vintern skottas vägen fram till vägbommen, alltså ca 1 km. Vi åkte på 4 timmar Ritsem- Sitasjaure och då tog vi bara en kafferast på ca 20 min. Vi åkte ju i Mars, kanske var det därför som skotertrafiken var obefintlig. Det var i alla fall en toppen tur.
Jag skulle inte åka samma dag när bussen anländer så sent. Hoppas svaret var till någon hjälp.

Ja, lite sugen är jag på den här vägen. Men Ritsem första natten låter ju jättetråkigt.

Ett annat förslag.
Du kan starta i Nikkaluokta ta skotertransport till Lisas stuga och åka sista 10 km till Vistas. Nallo-Sälka-Singi-Kebnekaise- Nikkaluokta.
Eller stiga av tåget på norska sidan i Katterat-Hunddalen-Unna Allakas-Abiskojaure-Kårsavagge-Abisko

Ett annat förslag.
Du kan starta i Nikkaluokta ta skotertransport till Lisas stuga och åka sista 10 km till Vistas. Nallo-Sälka-Singi-Kebnekaise- Nikkaluokta.
Eller stiga av tåget på norska sidan i Katterat-Hunddalen-Unna Allakas-Abiskojaure-Kårsavagge-Abisko

Finns det vintermarkering mellan Abiskojaure och Kårsavagge? Det ser brant ut på kartan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Roussa Söker turpjäxa för bred fot Turskidåkning 3
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
MLJ001 Söker turförslag, Kebnekaise Turskidåkning 0
i4lean Söker turföslag i jämtland tillgängligt från tåget Turskidåkning 8
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg