Har försökt samla på mig information från alla håll under en ganska lång tid för att göra ett hyggligt inköp utefter mina behov. Dessvärre har det inte lett mig närmare till att hitta just den kajaken jag vill ha, så förhoppningsvis finns det här någon kunnig som kan dela med sig av sina kunskaper och åsikter!
Jag:
Vart den ska paddlas:
Lägger mer vikt på dessa egenskaper:
Hoppas på att komma undan med under 12-15000 inkl utrustning
För att eliminera lite utav de svar jag sett i liknande trådar så vill jag bara påpeka att jag inte har bra möjlighet till att testa/provsitta kajaker i närliggande butiker. Jag har heller inga planer på att medverka i en organiserad tur, då jag på grund av mitt yrke och familjeförhållanden måste undvika covid till det yttersta.
Med allt detta i beaktande så kanske jag är en utav de som de här massproducerade kajakerna i plast kan vara väldigt lämplig för. Det låter som att dessa betraktas med viss avsky på detta forum, men just nu så är köpknappen mest attraktiv på en Seahawk Expedition LV/HV. Vet inte om det är tillåtet att länka här så undviker det. Största nackdelarna jag ser är att den verkar vara lite väl smal och är osäker huruvida lastutrymmena är lämpliga för övernattningsutrustning samt om de är helt vattentäta om kajaken välter.
Ursäkta det långa inlägget, har jag missat någon viktig info så svarar jag så snabbt som möjligt. Tack så mycket på förhand!
Jag:
- 190cm
- 110kg
- God vana av vatten (mycket wakeboard, kanot, speedboat) men ingen erfarenhet av kajak mer än att ha paddlat runt nån kvart här och där när tillfälle getts.
Vart den ska paddlas:
- Nissa (å i södra sverige)
- Lugna sjöar
- *Bonus om den är lämplig för havskust då jag bor längs västkusten - ej ett krav
Lägger mer vikt på dessa egenskaper:
- Stabilitet - vill undvika att hamna i vatten i största möjliga mån
- Komfort - Kommer paddla 2-3 dagar per tur, 6-10h om dagen. Dåligt benutrymme har man fått nog av via billiga flygbolag
- Lastutrymme - Övernattningsutrustning kommer medtas på flera utav turerna
- Användningsvärde över andrahandsvärde - Kommer användas väldigt flitigt under en säsong och därefter användas till att muta någon vän att följa med på turer efter man införskaffat sig en ny kajak (hoppas att kunna ta med mig hunden när han växt till sig tills nästa säsong och behöver då en annan)
Hoppas på att komma undan med under 12-15000 inkl utrustning
För att eliminera lite utav de svar jag sett i liknande trådar så vill jag bara påpeka att jag inte har bra möjlighet till att testa/provsitta kajaker i närliggande butiker. Jag har heller inga planer på att medverka i en organiserad tur, då jag på grund av mitt yrke och familjeförhållanden måste undvika covid till det yttersta.
Med allt detta i beaktande så kanske jag är en utav de som de här massproducerade kajakerna i plast kan vara väldigt lämplig för. Det låter som att dessa betraktas med viss avsky på detta forum, men just nu så är köpknappen mest attraktiv på en Seahawk Expedition LV/HV. Vet inte om det är tillåtet att länka här så undviker det. Största nackdelarna jag ser är att den verkar vara lite väl smal och är osäker huruvida lastutrymmena är lämpliga för övernattningsutrustning samt om de är helt vattentäta om kajaken välter.
Ursäkta det långa inlägget, har jag missat någon viktig info så svarar jag så snabbt som möjligt. Tack så mycket på förhand!