Söker bra outdoor kniv - tips?

Eftersom Patric inte längre postar känner jag mig tvungen att i denna troligen evinnerliga tråd, påpeka att jag aldrig hittills önskat en annan kniv när jag varit i skogen med min morakniv. Med morakniv menar jag allt i den stilen oavsett om det inhandlats på bygghandel, Konsum, Biltema eller macken.
(Jag brukar undvika de rostfria.)

Jag säger inte att det är världen bästa kniv oavsett användningsområde, men jag säger att den är tillräcklig i alla situationer jag hamnat i. Det händer att jag skär både korvpinnar samt att jag dräper en och annan fisk eller hare.

Nitsson; sa:
Kan du rekommendera något grundat på detta?
OK, skulle jag vara tvungen att välja en enda kniv i den prisklassen så skulle det nog bli en sådan här:

Bark River Bravo-1-USMC Knife, Black and Green Linen Micarta

BarkRiverBravo-1-USMCKnife--Blackan.jpg

Specs:
Sammanlagd längd: 230 mm
Bladlängd: 108 mm
Bladtjocklek: 5,5 mm
Bladstål: A-2, 59 HRC
Vikt: 210 g

~Paul~

Jävla Paul :)

Varenda gång han visar på nån kniv så börjar det ju klia i VISA kortet.

Så snygg..
Och vilket stål sedan..

Jag får tänka att -Ja ja denm kostar nog 2.500 :)

/Patrik

dePaul; sa:
1. OK. Det här glömde du att nämna i ditt första inlägg ;). Det förändrar saken en hel del.

2. I den här kategorin och prisklassen finns det tusentals knivar. Allt från de svenska mororna: Mora 2000, Mora Clipper, Mora 760, Hultafors Hantverkarkniv i AUS-8.

I nästa prisklass finner du EKA Nordic H8, många Bark River och Becker, Benchmade, Spyderco Moran, Spyderco Perrin, en del Kershawmodeller, Buck, Camillus osv osv.

Nästa blir Strider, Fehrmann, Busse och den här typen av lite dyrare knivar och allra sist customknivar.

Som jag förstår det så vill du lägga dig på den andra prisnivån. Kika gärna på de märken som jag har nämnt, plus den nämnda Hattorin (fin kniv förresten) om du är intresserad av lite utseende också ;).

~Paul~
Ja sorry, glömde att nämna allt :) Bra tips, jag ska kolla på dessa i detalj.

chinerunner; sa:
Denna typ av blad kallas flåegg.
Jag föredrar att ha en egg som växer mot spetsänden samt som är bukig, böjd. Detta är praktiskt vid täljning.
Kniven har ett räfflat gummihandtag sominte blir halt av fiskslem eller blod. Slintskyddet har ett par räfflor på knivens ryggsida som ger stadigt grepp när man skall ta i lite mer. Jag har använt dennakniv i skog, fjäll och fiskemarker i ca 8 år nu. Som jag sade nyss, helt nöjd :)
Bra kniv alltså, speciellt om man tänker på priset.

Mezzner; sa:

Helt rätt att vanliga moraknivar är riktigt bra, har själv en sån i fisklådan och den har används i många år. Jag måste dock erkänna att jag har lite vanity på den punkten och tycker helt enkelt inte att moraknivar är snygga. Väljer att ge ut lite mer så att jag får både design och kvalitet. Min nuvarande kniv har jag avvänt i 7 år, så att ge ut runt 1500 kr med det intervallet är ok. Annars så har du helt rätt.

dePaul; sa:
OK, skulle jag vara tvungen att välja en enda kniv i den prisklassen så skulle det nog bli en sådan här:

Bark River Bravo-1-USMC Knife, Black and Green Linen Micarta
...
Grymmt snygg, och tveklöst bra. Är dock osäker på formen; känns att biten som sticker ut för att förhindra att handen halkar ner på bladet (vad är den officiella termen?) är för liten. Blir det halt så tror jag det kan bli en olycka.

En annan sak. I vilken situation vill man ha en vass spets på bladet? Tex så har Hattori HA6-2 har en vass spets medan Hattori Dreamhunter II har en avrundning, och det känns av något anledning att Dreamhunter designen skulle hålla längre / vara bättre.

Hattori HA6-2: http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=16234&sub=3768&page=1
Hattori Dreamhunter II: http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=17412&sub=3768&page=1

Finns det vidare nån fördel i att ha hantaget i trä? Mahogany som tex Hattori Dreamhunter är gjord av lär ju bli rätt halt eller? Slutligen undrar jag om höjden spelar någon roll - just Bark River verkar vara väldigt stor den vägen.
[Ändrat av Nitsson 2007-06-20 kl 15:07]

Väldigt fin!

Jag har bara läst lite på diverse forum om den där kniven, väldigt snygg som sagt.
Det finns väl dessutom flera olika skaftmaterial att tillgå?

Är det internetbeställning som gäller förresten?

Hur skulle du jämför den med t.ex en Fällkniven F1, en kniv som jag känner till rätt väl.

Uffe

Nitsson; sa:
Helt rätt att vanliga moraknivar är riktigt bra, har själv en sån i fisklådan och den har används i många år. Jag måste dock erkänna att jag har lite vanity på den punkten och tycker helt enkelt inte att moraknivar är snygga. Väljer att ge ut lite mer så att jag får både design och kvalitet. Min nuvarande kniv har jag avvänt i 7 år, så att ge ut runt 1500 kr med det intervallet är ok. Annars så har du helt rätt.

Bara du är ärlig med dig själv så.
Det finns absolut inget rationellt skäl att köpa nåt annat än en mora som allround/brukskniv. Men jag erkänner gärna att Pauls bilder får det att klia även i mitt kreditkort.

Men som sagt: då handlar det som du säger om "vanity" inte rationella skäl.

Nitsson; sa:
1. känns att biten som sticker ut för att förhindra att handen halkar ner på bladet (vad är den officiella termen?) är för liten. Blir det halt så tror jag det kan bli en olycka.

2. I vilken situation vill man ha en vass spets på bladet? Tex så har Hattori HA6-2 har en vass spets medan Hattori Dreamhunter II har en avrundning, och det känns av något anledning att Dreamhunter designen skulle hålla längre / vara bättre.

3. Finns det vidare nån fördel i att ha hantaget i trä?

4. Slutligen undrar jag om höjden spelar någon roll -
Det var mycket på en gång.

1. Ingen fara, fingerskyddet är tillräckligt markerat. Faktum är att de hade räckt med halva det djupet. Men om du är rädd för att skära dig så kan du alltid aptera en fånglina och säkra den meddelst tumgreppet:

Fnglinegrepp.jpg

2. Två olika sätt att lösa ett problem, hur får man en spets så stark men ändå versatil som möjligt? Ja, spear point-spetsen är starkare. Trailing point-spetsen är däremot delikatare och därför mer användbar i samband med precisionsarbeten (till en viss grad). Det hela har också att göra med linjer och vinklar i kniven. Dvs, hur man anpassar spetsens och främre delens utformning till eggens linje.

3. Ja. Fördelen med trä är att det är ett "varmt" material. Bra på vintern ;). En annan är den estetiska aspekten. Trä är snyggt! Ett tredje argument är att det är ganska lättarbetat och därmed kan man hålla en lägre prisnivå (såvida det inte handlar om exotiska träslag).

4. På Bark Riverkniven spelar just höjden en avgörande roll. Om du går tillbaka och läser beskrivningen så ser du att bladet är 5,5 mm tjockt över ryggen. För att kunna få ner eggvinkeln så måste kniven helt enkelt ha en viss höjd, annars hade inte proportionerna stämt.

~Paul~

Re: Väldigt fin!

Schneeberger; sa:
1. Det finns väl dessutom flera olika skaftmaterial att tillgå?

2. Är det internetbeställning som gäller förresten?

3. Hur skulle du jämför den med t.ex en Fällkniven F1, en kniv som jag känner till rätt väl.

Uffe
1. Ja, många.

2. Ja, tyvärr.

3. Två ganska olika knivar. Den ena i rostfritt stål den andra i kolstål. Redan det faktumet är avgörande vilken kniv man väljer.

Som jag skrev tidigare. Kolstål är ett tuffare stål, det går banka in i en stubbe och vrida och trots det håller eggen. Skulle du göra detta med en kniv av samma dimensioner men tillverkad i rfr-stål så är risken avsevärt större att bladet antingen går av eller chippar.

Rfr-stål är däremot nötningståligare i mjuka till medelhårda material (ibland upp till 5-10 ggr!), samt rostar inte (inga fula fläckar).

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Påveen Söker "silicon tub,flaska" Utrustning allmänt 2
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
eyck FMV söker textilingenjör... Utrustning allmänt 3
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
stoppenbach Söker tips på friluftsbutiker i Oslo? Utrustning allmänt 3
amsa01 Söker Bokförslag om allmän naturfakta Utrustning allmänt 5
personnvik Söker friluftslivskamrater i södra Dalarna Utrustning allmänt 0
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
adventure_transport Söker överskottsbutiker Utrustning allmänt 3
Tovetjaern Söker bok anno 1934 Utrustning allmänt 5
Marie P söker tips om ryggsäck med mera Utrustning allmänt 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Nalgene Outdoor Utrustning allmänt 2
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
sverigeturist outdoor tights Utrustning allmänt 3
Bollvik Outdoor Research Utrustning allmänt 5
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg