AstraZenecas klättervägg i Södertälje
Marcus och övriga intresserade!
Några kommentarer.
Väggen är omsorgsfullt vald i storlek, form, ytstruktur, färg, kostnad... Vi som drivit frågan i högre instanser (och kämpat för detta under två och ett halvt år...) har fått ta hänsyn till mycket mer än klättrarnas intressen för att vi överhuvudtaget skulle ha skuggan av en chans att få en vägg. Dock var ett av de starkaste klättertekniska kraven att så stor del som möjligt av väggen skulle bestå av strukturplattor (och hur fixar du "vita leden" utan att använda strukturen, Marcus...).
Som tidigare sagts var det ett krav att den skulle göra bra PR för företaget. Vi har heller inte kunnat snickra ihop en halvdan plywood vägg av säkerhetsskäl, den måste uppfylla internationella normer. Det måste vara ett bygge som någon kan supporta med underhåll och reservdelar i framtiden. Byggtiden, då lokalen var avstängd för övriga aktiviteter, skulle också hållas kort. Vidare kunde vi inte i detta skede ha byggt en så mycket större vägg av utrymmesskäl (men vi driver gärna på om utbyggnad framöver!). Viktigast av allt är att väggen blev väldigt bra, och att den verkligen används.
Det var med en viss kluvenhet jag beslutade mig för att kommentera det här ämnet i detta forum, men jag vet att många är ganska nyfikna på klätteraktiviteterna på det där läkemedelsföretaget i Södertälje... För er oinvigda, icke AZ-anställda kan jag berätta att vi har en klättersektion på företaget, med runt 130 medlemmar. Vi har alltså numera också en nybyggd inomhusvägg, för vilken vi utfärdat ett 70-tal behörigheter under de första två månaderna väggen funnits. För våra anställda ordnar vi prova-på klättringar, klätterresor och har bildvisningar. Vi klättrar allmänt mycket häromkring.
Nog om detta. Några tips på klättring runtikring Tälje förutom ställen andra redan nämnt har jag också:
Ytterjärna, ett mindre berg ligger nära vägen ett par hundra m N om infarten till Kulturhuset och antroposofernas område. Ett par korta, fina linjer varav en bultad, klurig och gymnastisk väggtur. Värt ett besök!
Uringe, sportklätterklippa. V 225 mot Nynäshamn, förbi Vårsta, tag av vänster i Rosenhill. Kör nästan 3 km, passera avtaget mot Tungelsta, en knapp km längre fram ligger berget på vä sida. Info om klippan finns på nätet nånstans.
Isklättring, på östra sidan kanalen i Södertälje bildas hyfsade mindre isformationer. Kanalslänten kan också rekommenderas i fruset tillstånd, man får låtsas att den är vertikal...
Hälsningar
Jocke.