med så modesta krav å sporadiskt användande skulle jag ta de billigaste som går att hitta, varianten med glasfiber-ram och skinnremmar duger säkert bra, kanske går att hitta för en femhundring eller nåt sånt. jag hade såna och gav dem till en vän som skulle ha dem vid motorstopp/fastkörning med snöskotern.
men om man höjer kraven några steg och upptäcker att det faktiskt är riktigt trevligt att "vintervandra" i skogar och fjäll med bra snöskor och teleskopstavar, en annan känsla och rörlighet i bökig terräng än skidor, aldrig bakhalt . .
Då kanske man får slanta upp 2 tusen eller därikring. Man sjunker djupare än man kanske tror i lös snö, om man är fullvuxen och dessutom har ryggsäck, ska man välja så stor bäryta som möjligt. (För traversförflyttningar i senvårsnö med snöbräda på ryggen räcker mindre snöskor bra). Jag använder Lundhags största modell. Som har vettiga stålklor och numera en köld-tålig bindning (tidigare i plast som sprack, numera nylonväv).
Klart att ett par Tegsnässkidor oftast är ett snabbare transportmedel, men de är bökiga för bussresa, tåg, å går förstås inte att spänna fast på en ryggsäck. ..
Man rör sig på ett annat sätt med snöskor, tar höjd mer rakt på än med omvägar som med skidor.
Som sagt, ska man göra mer än att gå runt kåtan för att spänna linor, är bra stavar med rejäla trugor ett givet komplement. Det är som att "koppla in fyrhjulsdriften" , ger mycket bättre driv, balans och säkerhet i bökig terräng, särskilt med packning.
Tja , det här var ju ganska OT, men jag blev i alla fall sugen på vintervandring, mellandagarna är inte långt borta nu!