Snöskor?

svar till britt

Jag köpte mina i vintras, så jag har inte hunnit använda dem så mycket än. Jag hade dem med när jag var två veckor i aktse i mars. Jag gick flera gånger upp och ner för sommarledens branta backe (kvällspromenad/utsikt/sms), samt några promenader in i djupsnön mellan träden (test/foto/upptäcktsfärd). För detta fungerade de utmärkt.
Jag gick också upp på Skierfe. Broddarna greppade inte när det var som brantast och halast (julas snöskor är bäst i lössnö!) utan då fick jag häva mig upp mha stavarna....
På denna tur gick också skorna sönder. Där "plattan" fäster runt ramen är en vek punkt, och det var helt enkelt en skruv som lossnade. Jag hade anat att skorna inte skulle hålla så länge så jag hade med remmar och kunde enkelt surra fast snöskon runt kängan. Då hälen inte glappar längre spätter snö upp i rumpan, men i övrigt gick det bra att gå så. När jag kom ner igen kunde jag hitta skruv o mutter och laga.
Så har du dessa snöskor är det bra att ha med skruv, mutter, bricka + verktyg, och en rem (jag hade remmen till triangia-köket = utmärkt).
En annan punkt som verkar vek är själva spännena. Men mina höll. Tycker ändå skorna höll ganska bra. Jag använde dem rätt så hårt, med belastning både i sliriga uppförslut och stora kliv i djupa snödrivor. Samt springa ner genom lössnö i backarna :eek:)

Tack för svar hittills, ska kolla de nämnda.

Lundhags får in snöskor igen. Vad tror ni om de här?:

Raskesven

Det är exakt den modellen jag har så det är fortfarande samma. Jag har också size L. (Eller var det XL? Men det kanske inte finns.) Hade medium första gången, de var ok för snowboard-bruk men väl små för längre djupsnöpromenader. Och då hade de plastbindning som sprack i kyla. Numera fixat. Du blir säkert nöjd med dem. Andra märken och modeller verkar numera oftast vara i komposit eller plastvarianter. Och har oftast mindre yte = gjorda för korta sträckor med lätt last på hård snö.

En till bild på mina i bruk:

Bild246.jpg

Edit: Ska man nämna en svaghet så är det nog hälrems-spänningen. Över foten är det ju pumpspännen, för hälen är det en enkel nylonrem med spänna av samma slag som används på ryggsäckar. En pumpvariant även där vore idealiskt. Nu kan de slacka lite efter en stund så man får efterdra lite. Men det är en väldigt liten irritationskälla, lösningen fungerar ok. För skogsvandring finns inget skäl att dra åt hårt ändå, det är bekvämare att ha det lite lagom. Först när man går mycket på skrå och brant uppför som en riktigt stabil bindning är viktig, samt uppfällbar hälklack då också kanske. För skog och flackt fjäll är stor bäryta viktigare, enligt min erfarenhet i alla fall.

Senast ändrad:
De där från Lundhags ser ju fina ut. Hur funkar det med storlekarna? Skulle behöva ett par som passar både trekkingkängorna och snowboardbootsen. Är det möjligt?

Jag har ett par Atlas snöskor som jag ännu inte fått chansen att testa. Finns det någon som har erfarenhet av dessa? De jag har påminner väldigt mkt om Lundhags variant som visas på bild tidigare i denna tråd.

Det jag undrar är naturligtvis hållbarheten, om de är kända för att vara bra eller om de går sönder på samma sätt som beskrivits om Lundhags?

Skulle behöva ett par som passar både trekkingkängorna och snowboardbootsen. Är det möjligt?

Jodå, Lundhags funkar för det, åtminstone de snowboardskor jag hade.

Men t.ex. nån av de 3 varianterna här kanske kan funka bra också http://www.addnature.com/dept.asp?dept_id=11214 lite billigare,, hällyftare är bra när man ska gå långt uppför. Bara för att väga upp min egna lundhags-lovsång, som sagt , finns många bra märket skulle jag tro.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg