Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt?

Lång diskussion det här.

Mal; sa:
Jag tycker det känns som luften inne i madrassen fryser och ger en negativ effekt istället för att isolera.
m

Just det! Det känns kallt. Men det är inte
luften du känner utan ytan på liggunderlaget.
Därför ska man ha det vanliga
liggunderlaget överst. Varje gång man byter
ställning måste ytan på liggunderlaget värmas
upp. På ett skumplast-underlag går det snabbt,
på thermarest tar det ett tag. Ytan på thermarest
är ju gjord av polyurethanbelagt tyg, vilket
tar ett tag att värma upp. När detta väl är gjort känns
thermarest varmare än ett vanligt.

Tänk dig att sova på:
En tjock frigolitbit med en tunn stålplåt ovanpå (thermarest)
En träskiva (vanligt undelag)
Träskivan känns varmare i början! Men så fort plåten blivit varm blir frigolit/stålkombinationen skönare.

Om någon tvivlar på att thermarest isolerar
bättre, läs Peter Asks inlägg ovan!
Jag har liknande erfarenheter.

trams

Mal; sa:
Hej!

Jag tycker personligen ej om Therm-a-rest under vinterturer. Brukar vara det enda som jag verkligen avråder ifrån att använda. Tycker de isolerar bra mycket sämre än vanliga skummgummiliggunderlag eller ridgerest. Jag tycker det känns som luften inne i madrassen fryser och ger en negativ effekt istället för att isolera. På en tur i Norge gjorde vi jämförelser och kom fram till att Therm-a-rest kändes mycket kallare.
Harebra

m

Du borde nog läsa Peter Asks inlägg.Själv kör jag vintertid enbart med ett uppblåsbart eftersom jag hoppas att det ska gå sönder.Ur isoleringssynpunkt är det fullt tillräckligt med enbart ett uppblåsbart. En morgon i Kebnekaise var det -24 grader och det var hur varmt som helst (kör med Ajungilak Tyin winter)

MVH Mats

inte trams

Att kalla Malins åsikter trams tycker jag är helt fel!!!!

Jag är precis av samma åsikt och vet många vana vildmarksmänniskor som delar den med oss.

Men jag håller med Malin. Gillar man therm-a-resten och man inte fryser med det på vintertältning.....använd det då!

Hejdå/nils

Hi

Intressant diskussion det haer. Jag jobbar foer naervarande i Canada som guide och vi avraader faktiskt vaara kunder fraan att anvaenda therm-a-restet foer att vi tycker det isolerar daaligt i extremkyla. Jag blev naestan lite foervaanad naer jag kom hit foer haer aer det ingen diskussion, utan snarare sjaelvklart att man inte anvaender therm-a-restet under wintercamping.

Så att kalla Malin inlaegg trams aer vael lite fel. Maanga delar den aasikten. T ex Lars Monsen en norsk vildmarksguro som har spenderat stoerre delen av sitt liv taeltandes i vildmarken och som har gaatt till fots oever Alaska. Jag minns att i naagon av hans boecker saa avraader han straengt ifraan att anvaenda just Therm-a-rest under wintercamping....och han borde vael veta ;)

Men, men........vi har ju alla olika smak.

Have a good one......

regards from Canada

Får man fråga var i Canada du jobbar som guide????? Tycks vara lajbans skoj!!!!!!! :)

Njut lite av naturen foer mig med.

Ha de

m

Björn har...

...satt huvet på spiken, värmekapaciteten på yttermaterialet på Thema-Rest är betydligt högre än ett vanligt liggunderlag. Detta märks när man vänder på sig i sovsäcken, eller precis sätter sig på ett kallt Therma-Rest, det tar energi från kroppen för att värma upp ytan. Däremot har Peter helt rätt i att Therma-Restet har en betydligt bättre isolerande förmåga. Detta är helt enkelt kopplat till tjockleken på den stillastående luftspalt man lyckas skapa i materialet (och minimera annat som leder energi mer eller mindre). Men användningen av Therma-Rest är inte bara en isoleringsfråga, jag tycker det handlar om sovkomfort också. Själv använder jag en kombination, framförallt vid händelse av punka (det har hänt oss, som tur var sommartid).

kombination bäst av säkerhetsskäl

brandmansmicke; sa:
...[klipp]
Själv använder jag en kombination, framförallt vid händelse av punka (det har hänt oss, som tur var sommartid).

Jepp, en kombination är nog det bästa valet av säkerhetsskäl.

Men jag har iallafall vintertältat 2 ggr med enbart Thermarest (en gång basecamp vid Keb fjällstation, dvs hyfsat nära räddningen, samt en gång vid Viterskalsstugan, en mil från Hemavan, oxå ganska nära räddníngen :)

Men skulle jag ge mig in i Sarek vintertid, skulle jag nog ha ett vanligt oxå.

Jag har kapat Haglöfs vanliga liggunderlag lite så det är cirka 120 cm och det räcker ju :)

MVH Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
somule Bygga snöbivack Bo och sova 19
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg