Sovunderlägg i terrängen
Jag kände mig nästan tvungen att skriva ett litet inlägg a.n.g. liggunderlägg.
Under sommar och höst halvåren använder jag ett liggunderlag som är under 10 millimeter. vinter och vår använder jag ett liggunderlag som är tjockare än ca. 16 millimeter.(Varför detta tänker nog säkert någon). Min förklaring är följande: Om vi tittar på den första delen av sommaren så är marken ännu kall, solen har inte värmt upp marken tillräkligt ännu, detta gäller även under våren. Mina erfarenheter a.n.g liggunderlag är små, men en erfarenhet jag har är att dessa upplåsbara saker är inte tillräckliga ännu. Det bästa liggunderlaget är ett vanligt liggunderlag typ kronans. Ett upplåsbart liggunderlag glider alldeles för mycket i snön. specielt om man han fått snö mellan liggunderlaget och tältgolvet, även när man ligger i en sluttning så vill det upplåsbara liggunderlaget glida . Jag har "campat" i tält vid ca:25 minusgrader vid Rautasälven. Mina erfarenheter är att ett tradionellt liggunderlag är det bästa, man slipper glida som en disktrasa på is. Sovsäken:s friktion mot det upplåsbara liggunderlaget är ganska högt. Det tradionella liggunderlaget glider sällan omkring i tältet. Vet man att det kommer att bli en kall natt så sätter man granris under tältgolvet där man sover. Om nu man har tillgång till granris... Så mina erfarenheter är att man har ett sommar liggunderlägg och ett lite tjockare liggunderlägg under kallare perioder. Vid extrema perioder använder man bägge två tillsammans, enkelt eller hur... och mycket billigare är dessa upplåsbara. komihåg att det skall vara slutna celler i liggunderlaget. Är det inte slutna celler så kan man bli blöt genom liggunderlaget..;-)