Snittfart - hur stor betydelse har cykeln ?

Känslan

Jag har inte några siffror att tillföra men jag upplever att jag kör mer "aggressivt" med bockstyre än med min hybrid. En racer/cx är rappare och det är helt enkelt roligare att accelerera lite hårdare och dra på lite mer med. Någon km/h gör nog det automatiskt.

Jag skulle inte våga transportera datorn på pakethållaren.

/Tommy
 
Luftmotståndet gör sig påmint vid 30 km/h

Vi märker detta när vi cyklar i klunga med klubben. Du klarar dig hyggligt upp till 30 km/h sedan gör luftmotståndet att du måste kämpa mycket mer för att upprätthålla farten. På en racercykel har du åtskilliga procent lägre luftmotstånd, framförallt om du sitter rätt, och detta gör att du rullar förbi en hybrid eller mountainbike. Sedan har det naturligtvis också betydelse med bra tryck i däcken. Kör själv på 10-12 kg på min racer.
 
Luftmotståndet gör sig påmint vid 30 km/h
Nja, det börjar kännas vid ~30km/h, men påverkan på hastigheten gör luftmotståndet redan under 20km/h
Kör själv på 10-12 kg på min racer.
Då hör du till en av alla de som lurar sig själv

Många tycker att onödigt hårt pumpade däck känns snabbare, troligen pga de högre frekvenserna på vibrationerna som liknar vibrationerna när man kör fort, men det är alltför ofta tvärtom.

Helt säkert är att 10-12 kg är alldeles för högt tryck för vanliga vägar.

Michelin har en däckstrycks rekommendation baserat på däcksbredd och cyklistvikt
pressurechart121405B.jpg

http://www.michelinbicycletire.com/michelinbicycle/index.cfm?event=airpressure.view
 
Det är skillnad på däck

Nja, det börjar kännas vid ~30km/h, men påverkan på hastigheten gör luftmotståndet redan under 20km/h

Då hör du till en av alla de som lurar sig själv

Många tycker att onödigt hårt pumpade däck känns snabbare, troligen pga de högre frekvenserna på vibrationerna som liknar vibrationerna när man kör fort, men det är alltför ofta tvärtom.

Helt säkert är att 10-12 kg är alldeles för högt tryck för vanliga vägar.

Michelin har en däckstrycks rekommendation baserat på däcksbredd och cyklistvikt
pressurechart121405B.jpg

http://www.michelinbicycletire.com/michelinbicycle/index.cfm?event=airpressure.view
Jag ser du cyklar på hybrid och mountainbike och det är väl något liknande man menar på Michelin. Jag förstår detta med däck är nytt för dig och kan ibland se lite konstigt ut när det gäller tryck. På en racer använder du mycket mindre kontaktyta mot asfalten men skall, samtidigt, ha samma tryck eller bärkraft från vägbanan. Detta gör att du måste ha ett betydligt högre tryck när du cyklar med 23 mm däck än 27 eller 32 mm. Den tabell michelin visar här är inte den som gäller, exempelvis, deras Pro3 S däck vilka man läser 12 bars på.
Häng med ut på någon riktig racer någon gång så förstår du vad jag menar med riktigt tryck.
 
Posta inte innan du har vaknat!

Jag ser du cyklar på hybrid och mountainbike och det är väl något liknande man menar på Michelin.
Var någonstans ser du att jag cyklar på hybrid och mountainbike?
Och hur kopplar du denna syn till Michelins däckstrycksrekommendationer?

Den tabell michelin visar här är inte den som gäller, exempelvis, deras Pro3 S däck vilka man läser 12 bars på.

Varför gäller, enl dig, inte Michelins däckstrycksrekommendationer för Michelins däck?

Att däcken inte går sönder även vid ett såpass extremt tryck som 12 Bar betyder inte att det är det trycket som skall användas.
Men uppenbart är att det får okunniga att köpa däcken pga detta, Michelins reklammakare har lyckats
Men 12 Bar skall därför inte användas, inte i Michelins däck enligt Michelins däckstrycksrekommendationer och inte i några andra racerdäck på vanliga vägar heller.

Dessutom rekommenderar Michelin själva att man inte använder över 8 Bar i Pro3 Race-däcken
Kolla själv
http://www.michelinbicycletire.com/michelinbicycle/index.cfm?event=pro3race.view

Har du läst min 3e mening i mitt tidigare inlägg?

Det som står där verkar stämma mer och mer på dig
Många tycker att onödigt hårt pumpade däck känns snabbare, troligen pga de högre frekvenserna på vibrationerna som liknar vibrationerna när man kör fort, men det är alltför ofta tvärtom.

Vill du förklara varför det skulle vara bra med ett såpass högt tryck som 10-12 Bar i 23mm däck på vanliga vägar?

Detta trots tillverkarnas egna däckstrycksrekommendationer och att de rullmotståndstester som har gjorts på vanliga vägar visar att mycket lägre tryck är det optimala.
 
Vill du förklara varför det skulle vara bra med ett såpass högt tryck som 10-12 Bar i

Håkan, följ med ut på en runda med 8 respektive 10-12 kg tryck så skall du se en skillnad. Framförallt om du väger som en styrkelyftare. Det vill säga 90 till 100 kg. Tro mig, det är en betydlig skillnad.
 
Jag har kört tempolopp på cykel när jag var lite yngre! Då mest 30km! Vet att jag hade så smala däck som 18-19mm å körde då med ett maxtryck på 11kg!
Men upplevde att jag måste ha mkt jämn fin asfalt för att det skulle löna sig!
Körde oftast när underlaget var lite sämre å tyckte att det gick snabbare med 22mm däck å ett tryck på max 8,5kg!
Så jag tror underlaget har stor betydelse!

/Janne
 
Tro mig, det är en betydlig skillnad.
Du tillhör alltså de som har låtit dig luras av hur onödigt högt däckstryck känns.
Tack för att du bekräftade mitt påstående i 3e meningen i mitt 1a inlägg.

PS.
Eftersom det även verkar som du inte är särskilt erfaren vill jag tipsa dig om att uppgradera både dina hjul och däck.
Även om Columbus Navigare är en enkel cykel 'förtjänar' den bättre hjul än de simpla ProLite-hjulen.
Hjulen kan du dessutom använda på nästa cykel när du byter ut din nuvarande till något roligare och bättre.

Som Stuvarn skriver så var det vanligt tidigare med väldigt smala däck på aerohjul, aerohjul som då oxå var smala.


Dagens ledande hjultillverkare, ffa då Hed och Zipp, har insett att ett sätt att sänka rullmotståndet är att inte köra med onödigt högt däckstryck.
Därför dimensionerar de sina hjul för något bredare däck, de nyaste Zipp 303-fälgarna är optimerade för upp 27mm däck.
303_crosssection.jpg


Hed kallar sin variant för C2, läs mer här http://www.hedcycling.com, de finns både som aero-hjul och mer normala.
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2008/reviews/hed_ardennes08
Om det stämmer att du väger 100kg bör du också välja deras Stallion-variant med några fler ekrar som ger ett både starkare och styvare hjul.
Du bör oxå välja bredare däck än 23mm, det finns ett flertal bra 25mm däck, men du bör försöka få tag på bra 28mm däck.
Det finns tyvärr inte så många, men för 2010 kommer nya Schwalbe Ultremo R.1 i 28mm, trycket kan vara upp till 8 Bar enl Schwalbe
http://www.schwalbe.de/gbl/en/produ...ruppe=46&ID_Produkt=245&ID_Artikel=388&info=1
De borde fungera bra mycket bättre för en 100kg cyklist än 23mm däck och dessutom funka bra med den moderna C2-profilen.
 
Du tillhör alltså de som har låtit dig luras av hur onödigt högt däckstryck känns.
Tack för att du bekräftade mitt påstående i 3e meningen i mitt 1a inlägg.

PS.
Eftersom det även verkar som du inte är särskilt erfaren vill jag tipsa dig om att uppgradera både dina hjul och däck.
Käre namne, nytt år och fortfarande lika ödmjuk?
 
Håkan C, hemskt ledsen

men jag har gjort 1000 mil nu förra året, har även cyklat med några av de stora under flera år. Ta och välj någon annan att visa dina okunnigheter på. Jag avbryter denna dumma diskussion. Jag återvänder inte till detta forum.
Ha det bra. Vi har bättre forum på andra ställen.
 
vilket visar

att på jämna underlag lönar det sig med hårt tryck....
dock inte i skogen men där är det inte jämt.

Sen kanske det är bättre att välja ett däck med mindre rullmotstånd än att höja trycket på det befintliga. En baksida med höga tryck är ju punkteringar.

Testen utfördes desutom i låg hastighet så vindmotståndet på däcksbredden ingick inte (hur stor det kan bli vet jag inte men diskuterar man vindmotstånd på ekrar så borde däcksbredd vara en större parameter)

/Janne
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg