Snittfart - hur stor betydelse har cykeln ?

Hårt tryck ... till en viss gräns

att på jämna underlag lönar det sig med hårt tryck....
dock inte i skogen men där är det inte jämt.

Och ... att hårt tryck på jämna underlag hjälper ... men inte hur hårt som helst. Det kommer en punkt där det är hårt nog. Hårdare blir inte bättre, bara hårdare.

Testen utfördes desutom i låg hastighet så vindmotståndet på däcksbredden ingick inte (hur stor det kan bli vet jag inte men diskuterar man vindmotstånd på ekrar så borde däcksbredd vara en större parameter)

Hmmm ... det handlar om en doktorsavhandling, en lyckad avhandling. Dvs, den vetenskapliga kommittén hade inte invändningar mot resultatet.

Tack för det!

Schwalbe har en tabell med rekomenderat däckstryck efter bredd med tillägget att öka/minska med 1% per kilo man ligger över/under 75kg i vikt, dock ska man ju hålla sig inom vad däcket klara. Jag har kört efter det och tycker det känns rätt bra i verkligheten också.

http://www.schwalbe.com/gbl/en/tech...D_Sprache=2&ID_Seite=136&tn_mainPoint=Technik

Tack för det! Jag har inte sett tabellen förrut men jag tycker också det känns vettigt. Jag har tittat på de storlekar som jag känner till och jag har använt ungefär samma mått. Bra att ha en tabell att gå efter istället för "trial and error" ("error" är så trist i just detta sammanhang :) )

mer fart i verkligheten

Hmmm ... det handlar om en doktorsavhandling, en lyckad avhandling. Dvs, den vetenskapliga kommittén hade inte invändningar mot resultatet.

Har inga problem med vad avhandlingen gäller eller vad de kommer fram till. Såg bara att farten maximerades till 9,5 k/h för att ta bort faktor "vindmotstånd"

Så det vi vet nu är att lågt däckstryck kan ge lägre rullmotstånd än högt tryck. Det är intressant. De vi behöver veta nu är hur vindmotståndet från ett däck påverkar det hela. För jag snittar 30 km/h till jobbet vilket är klart mera än 9,5.

Skulle jag ha gjort en avhandling så skulle jag också tagit bort så många parametrar som möjligt för att kunna bevisa en (1) sak, och det är precis vad de gjorde. Tyvärr är verkligheten lite mera komplicerad

/Janne

Rent generellt tror jag att man brukar prata om att luftmotståndet ökar i kvadrat mot hastigheten.
Dvs om du har luftmotstånd 1 vid 10km/h så har du luftmotstånd 4 vid 20km/h och 16 vid 40km/h.
Det är iaf så jag minns det från fysiklektionerna och det låter rimligt med hur man upplever det. Rullmotståndet bör dock vara konstant dvs är det 1 vid 10km/h är det 2 vid 20km/h samt 4 vid 40km/h.

Därför spelar luftmotstånd ingen större roll vid låg hastighet men är A och O när man kör snabbt.

Reserverar mig för att någon annan viktigpetter redan nämnt det ovansagda då jag inte ids läsa hela tråden.

/Gustav

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg