Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Snittfart - hur stor betydelse har cykeln ?
- Trådstartare Rookien
- Start datum
Jag brukade köra en 18km teststräcka med vändpunkt med racern. När jag bytte vevarmarna från 170 till 175, så förbättrades tiden med cirka 30 sek. ..och jag passerade 40km/t i snitt på den stäckan. Så cyckeln spelar nog väldigt stor roll..även om sittställningen/luftmotsåndet är det absolut viktigaste.
Jag brukade köra en 18km teststräcka med vändpunkt med racern. När jag bytte vevarmarna från 170 till 175, så förbättrades tiden med cirka 30 sek. ..och jag passerade 40km/t i snitt på den stäckan. Så cyckeln spelar nog väldigt stor roll..även om sittställningen/luftmotsåndet är det absolut viktigaste.
Jo det gäller nog att cykeln passar dig perfekt om du ska prestera maximalt
Själv kör jag med 175 vevar på både racern å mtb men på min tempohoj hade jag 177,5 vevar!
/Janne
läs gärna Foresters Efficient Cykling........
Jag är inte nybörjarpendlare och cyklar året om men förundras också över hur starka många är, både kvinnor och män och på alla slags cyklar. Jag måste flåsa på och bli svettig för att hänga med. Det handlar säkert om fallenhet och förstås att jag behöver cykelträna mer. Jag blir inte det minsta stark av att cykla utan att bli svettig.Som nybörjarpendlare förundras jag över hur snabbt en del tar sig fram på cykel.
Jag är inte nybörjarpendlare och cyklar året om men förundras också över hur starka många är, både kvinnor och män och på alla slags cyklar. Jag måste flåsa på och bli svettig för att hänga med. Det handlar säkert om fallenhet och förstås att jag behöver cykelträna mer. Jag blir inte det minsta stark av att cykla utan att bli svettig.
Fast det handlar nog mera om teknik än styrka för att ta sig fram i en "anständig" fart...att få till ett bra rundtramp o åka på rätt växel. Många kör på för tunga växlar och liksom kränger sig fram längs vägarna.
raka, runda hjul med rena lager och en färsk kedja brukar få upp cykelglädjen rejält......rost och skit värmer men inte ett cyklisthjärta.
Börja med att skaffa en cykeldator med kandensmätare, ifall du inte har en sådan. En racercyklist bör ligga på 85-90 trampvarv/ minut.
/Niklas
Har du några tips ?
Hur funkar det med kadensmätare ?
Sist jag hade en cykeldator var det bara en magnet på en eker och en liten sensor som kände av hur snabbt hjulet snurrade (och med lite "programmering" av hjulomkrets osv) vilket gav en distans- och fartangivelse. Det var nog den enklaste av enkla cykeldatorerna och det var länge sedan jag hade den.
En kadensmätare brukar ha två mätare och följaktligen dito magneter, eller sätt en enkel rpm mätare till på cykeln, ram vevarm.
På mina tre cyklar
Om jag använder min långfärdshoj, 16 kg fullt utrustade med rejäla och därmed tunga hjul (24 000 km utan problem) och säger att snittfarten är 1,0 så är den vid samma form på mig som cyklist 1,08 på min lättourer lättare hjul, lättare cykel ca 12 kg och sportigare körställning (läs mer aerodynamisk), sätter jag mig på min veteranracer så blir den 1,16. Cykeln lättare 10 kg hjulen lättare, framförallt däcken 300 g tubdäck.
Om jag använder min långfärdshoj, 16 kg fullt utrustade med rejäla och därmed tunga hjul (24 000 km utan problem) och säger att snittfarten är 1,0 så är den vid samma form på mig som cyklist 1,08 på min lättourer lättare hjul, lättare cykel ca 12 kg och sportigare körställning (läs mer aerodynamisk), sätter jag mig på min veteranracer så blir den 1,16. Cykeln lättare 10 kg hjulen lättare, framförallt däcken 300 g tubdäck.
avslutad210712
Gäst
Cykeln betyder 100% för farten vilket förklarar varför det tar så lång tid för mig att cykla från A till B.
Jävla skitcykel
Jävla skitcykel
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg