Snickartricks

Har börjat fuska med att snickra egna grönlandspaddlar, vad är era egna surt förvärvade erfarenheter av paddelmakande?
Tips, tricks, tidsbesparingar, misslyckade genvägar, favoritverktyg, utformning, material och så vidare.

Jag har lärt mig att gran slår sig om man har lite otur, har en halvfärdig ostbåge stående. Vad jag ska göra åt det har jag inte lärt mig än...
 
Ja, nu föll jag ju till föga och köpte en färdigsnickrad, efter att ha misslyckats med första egna försöket. Men Tom Yost har en bra guide, med tips som är bra även för den som inte är utrustad med bandsåg. ;)

Och så har förstås Björn Thomasson varit generös nog att lägga ut en hel del bra material för nedladdning här.

Lycka till med snickrandet, hoppas ditt tålamod inte är lika dåligt som mitt :)

/Micke
 
såga i sär den och ändvänd ena halva och limma ihop den. Bäst göresdetta två ggr så att du får fyra helvända lager. Limma ihop och du har fått en limträ paddel som inte kommer att slå sig då lagren böjer sig åt olika håll, men detta kommer att ta ut varandra och du kommer fortfarande ha en rak paddel.

Själv skall jag investera i ett nytt tangentbord till datorn.
 
Smaskiga Detaljer

Vad hände kajakmicke? Vad gick snett? Något vi med "för mycket" fritid och för mycket tålamod kan lära oss av?
Folk som kan snickra glömmer ofta hur många sätt en nolla kan misslyckas med att t.ex. såga i en planka...

De mest avancerade verktygen jag har tillgång till är typ skruvstäd, planhyvel och vinkelslip. Detta gör det lite svårare att dela plankor i fina halvor för hoplimning m.m.
Jag tog den enkla utvägen och övergav granen för att pröva med röd ceder istället. Luktar gott också...
Jag har även lärt mig att 80åriga Agda blir skitförbannad om det kommer hyvelspån i hyreshuset rabatt. =)
 
Här är lite trix och ideer. Gå systematiskt framåt och rita ut ordentligt mellan varven.

1: Gå till brädgården och hitta "Plankan" med stort P, dvs rota friskt i högen tills du hittar en snorrak med jämna fina ådror och endast små obetydliga kvistar. Ta den och släpp inte taget.

2: Om plankan är tjockare än 5 mm över skaftets bredd i längsled får du hyvla ner. Sätt ut mitten på paddeln och gränser blad/skaft. Rita även längdsmitt på kortsidorna. Kapa några millimeter längre ut än bladet.

3: Dags för ryggåsens lutning. Rita ut den på kanterna. Är du en skicklig hyvlare kan du fixa det med hyvel direkt. En variant för att avverka lite fotrare är att ställa in sågdjupet på en cirkelsåg och dra djupare skåror åt bladets ändar. Ta bort trät emellan med ett stämjärn och hyvla slätt ner till strecket. Du skall nu ha en planka med full bredd men avsmalnad på båda sidor mot ändarna.

4: Rita ut längdsmitt på bredsidorna. Rita ut paddelns konturer och såga ut med sticksåg. Se till att alla kanter är 90 grader. Bladets bredaste skall gå att greppa runt!

5: Rita återigen ut längsmitt på kortsidorna. Rita parallella linjer där bladets kanter skall vara. Hyvla ner trät mellan ryggåsen och bladets kanter. Spånhyvel är bra till det.

6: Hyvla ner skaftet fyrkantigt till rätt dimension. Rita ut till åttakantigt och hyvla till det. Runda av.

7: Gör ett snyggt avslut på bladen. Jag använde en yogurtbytta för en passande radie. Putsa paddeln med sandpapper. Vät ytträt-torka-putsa. Gör om tills det inte reser sig mera (eller obetydligt. Olja eller lacka. Ändträt kan täckas med vit epoxy för att klara smällar bättre. Ser ut som ben. I så fall före olja/lack. Vit pigment kan blandas i epoxy.

Lycka till.
 
såga i sär den och ändvänd ena halva och limma ihop den. Bäst göresdetta två ggr så att du får fyra helvända lager. Limma ihop och du har fått en limträ paddel som inte kommer att slå sig då lagren böjer sig åt olika håll, men detta kommer att ta ut varandra och du kommer fortfarande ha en rak paddel.

Jag tror också på skiktlimning. Inte bara för att paddeln inte slår eller vrider sig utan för styrkan. Även en liten kvist sätter ner styrkan i paddeln så den kan brista i en eskimåsväng eller stöttning. Med limning så lägger du de bästa partierna mot de sämsta av de bitar du valt så styrkan blir mycket högre än massivt trä. Kanske inte riktigt renlärigt eftersom eskimåerna inte hade sågar, hyvlar och epoxy som vi har nu men välj själv mellan en "renlärig" paddel och en som du kan göra tunnare och lättare och ändå lita på.

Sen kan du välja olika träslag och få en mycket personlig och snygg paddel.
 
Tror rådet att leta efter en bra bit på brädgårn är bra. Det finns en anledning till att visa bitar är raka och andra krokiga även om det förstås kan ändra sig en aning vid annan fukthalt.

Kvistfritt, rätvuxet och om möjligt kvartsat borde vara ett bra recept på ämnet till en paddel som inte ska lamineras.

Har du en nästan färdig paddel kan du ju prova att klyva upp den i bandsåg och limma ihop igen (rakt,) med faner mellan bitarna (dela i tre bitar). (Såga parallellt med den axel kring vilket det har böjt sig.)
Egentligen är väl det inte nån direkt säker väg till framgång, så braskaminen kanske är en bättre framtid för den krokiga paddeln.
 
Kvistfritt, rätvuxet och om möjligt kvartsat borde vara ett bra recept på ämnet till en paddel som inte ska lamineras.
Thomas förespråkar fyrkantsågat taget närmast barken. Det borde ge en vridstark paddel, men som du säger är kvartsat formstabilast.

Hur pass formstabila blir paddlar byggda enligt Thomassons metod?
 
Ja, lite allmänt skulle jag undvika ytved, men det finns undantag från det mesta. Rätvuxet är inte heller alltid starkast. Men...
Kvartsat virke är ju svårare att hitta, men å andra sidan så brukar man kunna hitta hyfsade bitar med lite tur även på K-rauta eller liknande. Jag har uppfattat det lite som om tjusningen med att snickra GP är bl a att man inte måste ha så speciellt ämne?

F ö är kanske inte kraven jättehöga på virket till en GP? Bl a är ju flytförmågan och därmed volym och densitet av rätt stor betydelse, vilket talar för ett lättare och kanske "sämre" virke. Vad som är bra och dåligt är förstås inte alltid samma sak.
 
Vad hände kajakmicke? Vad gick snett? Något vi med "för mycket" fritid och för mycket tålamod kan lära oss av?
Folk som kan snickra glömmer ofta hur många sätt en nolla kan misslyckas med att t.ex. såga i en planka...

Kan bara hålla med! Och jo, det var just det jag misslyckades med... Det är högst genant att erkänna vad som gick snett, men jag gör det ändå: jag skulle grovforma paddelmaterialet med en cirkelsåg, och utgick från att den gav vinkelräta snitt. Det gjorde den nog förvisso, men ytorna på plankan var inte vinkelräta. Vilket resulterade i att det som var tänkt som bladets baksida på ena halvan gick omlott med det som var tänkt som bladets framsida på andra halvan. Sorry om det blev svårbegripligt, men det är nog lika bra det :p

Trots allt är det uppmuntrande att höra att det finns fler som bor i hyresrätt och försöker sig på snickeriarbete :-D Lycka till!

/Micke
 
inte så kinkigt?

Hej

Jag har gjort paddlar både genom att klyva, vända, limma och genom att slöjda fram ur en tvåtumfyra. Kanske har bara haft tur, men ingen av dem har hittils slagit sig. Det blir ändå bättre på det förra sättet, tycker jag. Det är lättare att hitta bra virke och man slipper tälja eller hyvla bort så mycket spill. Jag har hursomhelst aldrig varit direkt noga med att söka virke. Bara sökt undvika de stora, genomgående kvistarna.

När jag har limmat har jag oftast bara använt vanligt snickarlim, inte ens för vinterbruk eller för användning i fuktiga miljöer och hittils har det hållit. i varje fall under sommar och till nu. Vi får väl se i vinter. Finishen är linolja.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg