Snickartricks

Ja, det där med virke verkar vara klurigt. De två första paddlarna tog jag bara två stycken granbitar med massor av kvist ur högen på närmsta byggmarknad. Har inte slagit sig eller gått av.
Nu valde jag ut en kvistfri lättvuxen kvartssågad planka med rak ådring. Den perfekta biten efter en timmes letande. Två dagar senare, en svår ostbåge. Suck.
Nuvarande projekt är i rödceder med eggar och ändar av ek, får se hur det blir.
Nästa paddel blir nog en oprövad Thomasson-idé, att lägga en kevlarförstärkt lina runt bladet och spackla in med epoxi.
Det låter ju smart i allafall.

Nu är min första paddel färdig. Brädgården hade bara skitvirke med massa kvist men jag lyckades hitta 2x2 som var tämligen kvistfri så det blev till att limma. Linoljan slipade jag in med scotchbritesvamp och det funkade kanonbra och den blev len som sammet.
Nu återstår att se om den håller måttet också, eller om jag kokar kaffe på resterna av den när den nu ska hänga med en vecka i skärgården.

Kan komplettera ovanstående funderingar med att jag hittills inte haft problem med paddlar som slagit sig. Döremot har jag eller andra brutit några stycken - som en följd av alltför nitiskt jakt på låg vikt i kombination med illa placerade kvistar eller olämplig ådringsriktning.
Använder också fuktsäkert snickarlim och har inte på 10 år haft en enda fog som släppt. Ytbehandling är linolja med lite trätjärna i.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg