Båda, men självsäkrad soloklättring är ju i allmänhet alldeles för tidskrävande i fjällen (om inte bara i korta delar).
Frisolo utan inövning med rep är den finaste stilen i vår sport, och för mig är det nästan helt obegripligt hur någon kan anse något annat. Har ni överhuvudtaget någon erfarnhet av soloklättring?
Nja, min erfarenhet begränsar sig till att jag kommit upp till standplats på lätt led utan att ha lagt nåt på vägen dit. Det var itne meningen, men föregicks väl av ett antal "äh, va fan". Erfarenheten gav dåligt samvete eftersom replängden var relativt traverserande och alltså var det inte snällt mot andremannen.
Jag tror inte att man kan resonera som så, att man måste ha erfarenhet av soloklättring för att ha en åsikt om det. Man kan ju göra ett övervägande och komma fram till att solo inte känns rätt (expempelvis p g a man har barn) och då provar man inte ens. Det är ju bara konsekvent. Om någon annan gör en annan bedömning är det hans sak. Jag äressutom avn åsikten att den som gör en annan beömning också bör tycka att det i första hand gäller hans egen klättring.
Det finns f ö många exempel på beslut man måsta ta utan att ha erfarenhet av alternativen man beslutar om.
Föreslår att vi fortsätter denna diskussion i Seons gamla tråd om omdömeslös klättring - eller startar en ny om klättringen ädlaste stil. Rent principiellt håller jag med om att onsight och utan rep är den "finaste" stilen.