Snart slut på årtiondet - vilka var de största svenska alpina prestationerna?

Båda, men självsäkrad soloklättring är ju i allmänhet alldeles för tidskrävande i fjällen (om inte bara i korta delar).

Frisolo utan inövning med rep är den finaste stilen i vår sport, och för mig är det nästan helt obegripligt hur någon kan anse något annat. Har ni överhuvudtaget någon erfarnhet av soloklättring?

Nja, min erfarenhet begränsar sig till att jag kommit upp till standplats på lätt led utan att ha lagt nåt på vägen dit. Det var itne meningen, men föregicks väl av ett antal "äh, va fan". Erfarenheten gav dåligt samvete eftersom replängden var relativt traverserande och alltså var det inte snällt mot andremannen.

Jag tror inte att man kan resonera som så, att man måste ha erfarenhet av soloklättring för att ha en åsikt om det. Man kan ju göra ett övervägande och komma fram till att solo inte känns rätt (expempelvis p g a man har barn) och då provar man inte ens. Det är ju bara konsekvent. Om någon annan gör en annan bedömning är det hans sak. Jag äressutom avn åsikten att den som gör en annan beömning också bör tycka att det i första hand gäller hans egen klättring.
Det finns f ö många exempel på beslut man måsta ta utan att ha erfarenhet av alternativen man beslutar om.
Föreslår att vi fortsätter denna diskussion i Seons gamla tråd om omdömeslös klättring - eller startar en ny om klättringen ädlaste stil. Rent principiellt håller jag med om att onsight och utan rep är den "finaste" stilen.

Frisolo utan inövning med rep är den finaste stilen i vår sport, och för mig är det nästan helt obegripligt hur någon kan anse något annat. Har ni överhuvudtaget någon erfarnhet av soloklättring?

Observation:
Som vanligt när det kommer till internet-forum så skenar tråden raskt iväg åt alla möjliga håll!

- - -

Det här med soloklättring, speciellt då frisolovarianten, tycks alltid leda till många åsikter och diskussioner från klättrare.

Det framgår oftast, i mitt tycke, att de flesta svenska klättrare tycker det är förkastligt och provocerande att frisoloklättra, medan en liten, liten, minoritet kan kanske tycka det är okej - inte ofta har jag hört åsikter som den achtminus postade ovan!

Jag minns fortfarande när jag var helt ny här på Utsidan och startade upp tråden "The Dark Art", eftersom jag som aktiv frisoloklättrare var rätt frustrerad på svensk klättermentalitet i allmänhet.

Satt just och skummade igenom det jag själv och andra skrivit i den tråden. Fortfarande så aktuellt trots åren som gått.

Minns ännu meningsutbytena mellan mej och Duracellkaninen, samtal som gick djupare och djupare, även vid sidan av den officiella tråden, via vår privata mail.

Ja, frisolo berör.

Berör de som helt ensamma och utan återvändo försöker lista ut en cruxsekvens 800meter upp på en fjällvägg och det berör dem som aldrig skulle göra något liknande...

peace

Ett försök till sammanfattning

Efter en hel del inlägg och en urspårning om solo och frisolo klättring så sticker jag ut hakan och försöker göra en första sammanfattning och en prioritering (ja alpin klättring är ingen sport med väldefinierade regler, så listan blir subjektiv)

Jag ser fram emot motargument och andra förslag

1. Erik Massih & Co för nydanade bigwall klättring på Grönland, hög svårighetsgrad tex Nalumasortoq (2,045m), Life is Beautiful, first free ascent.

2. Krister Jonsson, Eiger solo och Stetind, snygg stil, Eiger NW solo är det kanske lite många andra som gjort

3. Janne Corax och Nadine Saulnier, en förstabestigning av ett fjäll är imponerande, dock så kanske cruxet var att ta sig dit, inte upp

En fribestigning av El Cap är alltid imponerande (iallafall för mig), men det finns ju ganska många som gjort det innan. Sedan kan jag inte bedöma hur skidåkarna, Tomas Olsson, Olof Sundström etc platsar, de har ju visserligen gjort nydanade saker på höga berget men där prestationen är exakt motsatt mot övriga som vis diskuterar här, deras fokus och prestationen var på nedvägen, inte uppvägen

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Snart ar det den 21 December. Vad ar din plan? Alpin / Bigwall 7
Polarnatt Nordtoppen tar snart över Alpin / Bigwall 24
zzeezz Snart på väg Alpin / Bigwall 3
thureb 82 toppar på 19 dagar Alpin / Bigwall 17
Akklokk Ensam upp på Bierikbakte? Alpin / Bigwall 0
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg