• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Snabbare än ljuset?

Jag är inte fysiker men nåt antagande lägger jag gärna in i debatten. Denna nyhet är enorm. Ni vet säkert att Einstein fastslog att tiden går långsammare ju snabbare något rör sig (en astronaut åldras t ex långsammare jmfrt med någon på jorden då hastigheten han/hon utsatts sig för varit väldigt hög). Tiden går alltså långsammare ju fortare det går, och rör man sig med ljusets hastighet står tiden still. Rör man sig snabbare än ljuset rör man sig således bakåt i tiden. I teorin skulle alltså denna upptäckt leda till tidsresor. Men självklart inte i praktiken.

Det är det första jag kommer att tänka på, men upptäckten sträcker sig nog ljusår längre än så.

Magnus
 
Det betyder att det är svårt att bestämma åldern på en neutrino?
Om nu elementarpartiklar och deras beståndsdelar(!) har någon ålder.
 
Just nu rör det sig nog snarare om data som pekar i en viss riktning. Extraordinary claims require extraordinary evidence myntade Carl Sagan en gång och det gäller i högsta grad detta. Det vore väldigt intressant om det låg till på det sättet, men jag förhåller mig lite avvaktande tills någon annan lyckats replikera datan från LHC. Supernovor avger både neutrinos och synligt ljus och med den stora skillnad som indikeras i de här försöken så skulle neutrinos från en avlägsen supernova nå oss i storleksordningen år innan det synliga ljuset vilket inte observerats.
Det som händer i LHC är fantastiskt fascinerande. Inte bara detta utan även möjligheten att finna belägg för t ex Higgspartikel, supersymmetri och mörk materia.

Någon nämnde ovan att det var skönt att humanisterna återigen "har fel". Jag förstår inte riktigt påståendet, men om man syftar på vetenskap som process så är det ju något som hela tiden är föränderligt och man strävar ju egentligen hela tiden efter att utsätta sina data/hypoteser/teorier för prövning.

Vi har fortfarande oerhört mycket kvar att lära oss, inte minst inom fysik och kosmologi, som bara under de senaste tio-femton åren närmat sig varandra väldigt pga att man funnit belägg för existens av mörk materia (som förutsågs redan på 30-talet av Fritz Zwicky), samt nya resultat som tyder på ett accelererande universum drivet av mörk energi, som i sig nog är den enskilt mest mystiska och fascinerande frågeställningen just nu. Med LHC har vi nu en ärlig möjlighet att finna Higgs, men än mer intressant om man finner data som stödjer supersymmetri (och/eller hittar en kandidat för mörk materia, t ex den supersymmetriska teoretiska neutralinon). Mest intressant dock om man inte finner nånting.
 
Just nu rör det sig nog snarare om data som pekar i en viss riktning
klipp...

ja, det är ju snarare så dom själva formulerar sig i pressreliesen...
"appears to indicate that the neutrinos travel at a velocity 20 parts per million above the speed of light"
"independent measurements are needed before the effect can either be refuted or firmly established. This is why the OPERA collaboration has decided to open the result to broader scrutiny."

http://public.web.cern.ch/press/pressreleases/Releases2011/PR19.11E.html

http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1109/1109.4897.pdf
 
Men den här tråden handlar ju inte om att det är några här som tror det ena, och några som är kloka nog att stilla sig - åtminstone tills det finns nån slags någorlunda konsensus om saken.

Den här tråden handlar ju om att på något sätt omsätta det oerhörda i upptäckten FÖRUTSATT att det stämmer. Förhastade slutsatser är ibland mycket stimulerande, och det bör nog finnas tid och plats både för detta, och eftertanke i olika sammanhang.

Så släpp nu sargen och kom med lite spekulationer!

(De MÅSTE ju inte vara stolliga och tramsiga - men de ska INTE vara konservativa och försiktiga.)
 
Detta måste väl vara första gången en tråd INTE spårar ut, trots enträgna försök :)

Hmm, jag måste göra något fel. trots att jag har ett stort antal neutrinos(*) på selen har jag aldrig känt mig speciellt snabb.


(*)neutrino-carabiner
 
Hmmm,

E=m x c ^2

Energin är konstant. Om m1 är min nuvarande massa, c1 ljushastigheten, c2 neutrinons hastighet:

m2=m1 x (c1/c2) ^2

och då c2 > c1 --------------->

Yeepee!!! Jag har gått ner i vikt! Det måste firas med en chokladboll! Heja vetenskapen! Mer sånt här!

Peter P.
 
Intressant diskussion

om vad detta leder till vetenskapligt i dagens morgonprogram på Vetenskapsradion.

Några teoretiska fysiker har redan börjat med tankar om vad det innebär om det vore sant medan planer på att upprepa försöken sätts till verket.

Tror detta blir en följetång.

Thure
 
OT: blända av

Om man kör fortare än ljuset så kan man ju inte ha helljuset på för då bländar man ju sig själv i backspegeln :)

/Patrik
 
Förr trodde man att tidspilen hade en riktning. Nu vet vi att det finns två tidspilar. Det öppnar fantastiska möjligheter. Piller som förbättrar minnet är så 90-tal. En uppenbar medicinsk tillämpning av de sensationella forskningsrönen är piller som gör att vi kan minnas framåt i tiden. Oj vad roligt jag hade nästa vecka!