• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Snabbare än ljuset?

Jag läste nyss en nyhet om att forskare lyckats få partiklar att färdas snabbare än ljuset.

I artikeln framgår att detta är oerhört allvarligt, det skulle omkullkasta Einsteins relativitetsteori och man vågar inte ens tänka på följderna av detta.
Som vetenskapsmän vill man inte heller spekulera i följderna.

Tack och lov så finns det då internetforum, där en stor del av verksamheten består av spekulationer, inte sällan oansvariga och dåligt underbyggda!

Så, vad kan då detta med att neutriner faktiskt färdats snabbare än ljuset (vi bestämmer oss för att det är så, för att vinna lite tid och vara beredda på alla konsekvenser) i själva verket innebära???

Kommer gravitationen att påverkas?
Kommer graderingen av klätterleder att påverkas?
Kommer detta att få följder för världsrekordet på 100 m?

Vilka aktier bör jag skynda mig att köpa, innan konsekvenserna blir kända för de stora massorna?



http://www.svd.se/nyheter/utrikes/partikel-rorde-sig-snabbare-an-ljus_6493426.svd
 
Senast redigerad av en moderator:
Tala om det för transportstyrelsen så sätter dom upp hastighetskameror i CERN och problemet är löst.
eller, hmmm, får vara snabba kameror :)
 
Vad har hänt?

I artikeln framgår att detta är oerhört allvarligt, det skulle omkullkasta Einsteins relativitetsteori och man vågar inte ens tänka på följderna av detta.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/partikel-rorde-sig-snabbare-an-ljus_6493426.svd

Förlåt om jag inte förstår allvarligheten. Tråkigt för Einstein, men naturen är fortfarande som den är. Inget har egenligen hänt. Men vår kunskap om vad naturen är har kanske ökat. Kartan måste ritas om = bra!

/Örjan
 
Förlåt om jag inte förstår allvarligheten. Tråkigt för Einstein, men naturen är fortfarande som den är. Inget har egenligen hänt. Men vår kunskap om vad naturen är har kanske ökat. Kartan måste ritas om = bra!

/Örjan
Örjan,
Jag tror vi tänker lite lika där. Det var nog det som fick mig att starta den här tråden.
Sen undrar jag i och för sig på allvar också vilka följder det kan få om man ritar om kartan, så att det blir rätt - kommer man att göra framsteg tack vare detta, som innebär nån form av tekniksprång? Jag tror dock att det i första hand kommer att leda till allvarliga följder just i forskarvärlden, anslag och rangordning kan rimligen komma att påverkas.
 
Oavsett om det här resultatet kan verifieras av andra grupper eller inte så innebär det inte att Einstein hade "fel" (som i att den allmänna och speciella relativitetsteorin inte längre kan användas). De är väl bevisade, och fungerar bra inom de områden där de fungerar.

Ungefär som det faktum att Newtonsk fysik inte fungerar på kvantnivå inte innebär att man inte kan använda den för att beräkna exempelvis planetbanor...

Vore coolt om det ar sant dock. Fullt möjligt att man kanske skulle kunna hitta användbara applikationer för FTL neutrinos (informationsöverföring tex :)).
 
Nu förstår jag vidden av detta - man skulle kunna öka kapaciteten i bredbandet och streama TV ännu bättre! :) Hur många dokusåpor kan familjen då se samtidigt?

Hur relativitetsteorin påverkas begriper jag inte nåt vidare, men det kanske är i tidigaste laget att dra slutsatser om detta ändå?
Så desto bättre att vi kunde få en sån redan i denna tråd!!

Det jag verkligen önskar är förstås idéer om hur en begränsning av relativitetsteorin kan leda till nya möjligheter, kanske inte i vardagen, men ändå i andra situationer än rena forskningsexperiment.
 
Senast ändrad:
Det enda man kan vara HELT säker på är att forskarna idag har fel. Frågan är bara hur lång tid det tar innan någon ny forskare - med liiite mindre fel - upptäcker det.
:)

HåkanF
 
Tror det var Terry Pratchet som redan för länge sen observerade att mörkret är snabbare än ljuset. Jämt och ständigt då ljuset kommer fram så är mörkret redan där.

Det hela är säkert jättealvarligt för en del forskare, ochj kan säkert i förlängningen innebära något för oss med. Tex så bör det jiu innebär något för de som letar efter the Grand Unified Theory. Och med en sådan, vem vet vad siom kan bli möjligt som idag bara kan göras i dator för Hollywood.