Det sydtyrolska förlaget Athesia har sina vandringsguider skurna på ett litet originellt sätt. Det finns vandringsguider indelade efter hur långa vandringarna är i tid räknat. Det finns också vandringsguider indelade efter nivåskillnad. Slutligen finns också en "Spaziergänge und Promenaden". Det skall nog gå att hålla på i alperna ett bra tag till även med tilltagande ålder och skröplighet.
Jag tittade på athesiabuch.it och hittade inte så många vandringsguider. En handlade om Kufstein-Verona, 32 dagar, där man säkert kan välja ut en deltur av lämplig längd. En annan handlade om ett antal vandringar
av varierande längd i Sydtyrolen, t ex Pfunderer Höhenweg - jag har funderat på en tur i det området. Men det var också allt jag hittade.
Nu använder jag på sin höjd vandringsböcker för att få uppslag till och information om enskilda etapper, ty jag lägger ju upp mina turer själv, med hjälp av kartor.
Jag har t ex gått alla sträckor av le Tour du Mont Blanc, men alltid i kombination med annat.
Guiderna är ju också väldigt anlagda på övernattning i stugor, medan jag i görligaste mån använder tält. Där får man gissa och fråga sig fram till möjligheterna. Det är alltså omöjligt att detaljplanera en vandring, eller ens dess längd i förväg.