Slutvandrat?

Det sydtyrolska förlaget Athesia har sina vandringsguider skurna på ett litet originellt sätt. Det finns vandringsguider indelade efter hur långa vandringarna är i tid räknat. Det finns också vandringsguider indelade efter nivåskillnad. Slutligen finns också en "Spaziergänge und Promenaden". Det skall nog gå att hålla på i alperna ett bra tag till även med tilltagande ålder och skröplighet.

Jag tittade på athesiabuch.it och hittade inte så många vandringsguider. En handlade om Kufstein-Verona, 32 dagar, där man säkert kan välja ut en deltur av lämplig längd. En annan handlade om ett antal vandringar
av varierande längd i Sydtyrolen, t ex Pfunderer Höhenweg - jag har funderat på en tur i det området. Men det var också allt jag hittade.

Nu använder jag på sin höjd vandringsböcker för att få uppslag till och information om enskilda etapper, ty jag lägger ju upp mina turer själv, med hjälp av kartor.
Jag har t ex gått alla sträckor av le Tour du Mont Blanc, men alltid i kombination med annat.

Guiderna är ju också väldigt anlagda på övernattning i stugor, medan jag i görligaste mån använder tält. Där får man gissa och fråga sig fram till möjligheterna. Det är alltså omöjligt att detaljplanera en vandring, eller ens dess längd i förväg.

Deras hemsida är inte enkel. Athesiabuch.it - Athesia/Tappeiner Verlag- Berge/Freizeit. Då hittar du all deras utgivning av bergsböcker.

Deras hemsida är inte enkel. Athesiabuch.it - Athesia/Tappeiner Verlag- Berge/Freizeit. Då hittar du all deras utgivning av bergsböcker.

Jo, dit har jag hittat, men nästan ingenting handlar ju om vandring. Jag hittar Kufstein-Verona och München-Gardasjön, båda månadslånga (och säkerligen med många transportsträckor). Den jag nämnde förut om flerdagarsturer i Sydtyrolen hittar jag inte just nu. Nästan alla böcker handlar istället om dagsutflykter, något jag tröttnade på 1989, bl a eftersom man oftast måste åka buss i ena riktningen (man går ju inte gärna över ett pass och sen tillbaka samma väg).
Och rubriken på tråden var ju "Slutvandrat?". Att vandra är att resa till fots, inte göra utflykter.

Sådana där dagsguder har jag förstås många, många av över Schweiz (Wallis, Ticino, Graubünden) och jag använder dem till att kolla vilka svårigheter som kan finnas på vissa sträckor - med vissa knä- och ryggproblem
är det lämpligt att undvika blockterräng.

Nu siktar jag på att underhålla min rygg, med McKenzieövningar (det var ju inte spinal stenos utan diskbråck) och lite styrkeövningar för speciellt ländryggen. När det börjar suga i vandringstarmen tar jag fram mina kartor och börjar titta på lämpliga turer av ungefär samma anspråk som årets (18 dagar i Sydalperna, 9 dagar i Österrike-Schweiz). Jag tror faktiskt jag har kartor som täcker hela italienska Alperna och franska Sydalperna; vad jag kan behöva komplettera är Österrike, speciellt Nordtirol, om det nu går att tälta där. Schweiz kan jag säkert få in på både väst- och centralalpina turer, om jag undviker hotell (eller stugor) och matinköp där. Franken är hysteriskt dyr idag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Slutvandrat? Trekking 43
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg