Tack för inspirationen till bl a detta (Alebacken, Tiveden 2/9 2023)Mina fjällvandringar blir allt kortare och allt "lättare". Jag orkar inte helt enkelt inte som förr. Jag utnyttjar därför mina hemmamarker allt mer. Som någon skrev tidigare så kan ju inte hemmaskogen mäta sig med fjällvyerna. För att det ändå ska kännas motiverande har jag på senare år gått "all in" och försökt lära mig allt om mina hemmamarker både vad gäller natur och historia. Att sprida den kunskapen jag förvärvat till andra känns mycket meningsfullt. Än så länge har jag koncentrerat mig på Bergslagsleden med omnejd.
Ett pågående projekt är Nittälven i norra länsdelen (Örebro). Jag vill veta allt om djur och växter, yrkesverksamhet och torpställen. Jag har t ex släktforskat och följt de familjer som bott i de olika torpen längs älven. Detta uppskattas av hembygdsföreningar m fl.
Ett annat förslag är att gå med i någon verksamhet som kämpar för gammelskogens bevarande. Här i Örebrotrakten finns ett antal sådana grupper. Där kan man verkligen tala om meningsfullt friluftsliv.
Kort sagt: Ägna ditt friluftsliv åt något som känns viktigt.
/Håkan F
Slutvandrat även på låglandet?
- Trådstartare camoscio
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige)
- Börjat av Västerås AT
- Svar: 5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland?
- Börjat av MoaH
- Svar: 7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)?
- Börjat av Gunnar81
- Svar: 5
-
-
-
-
-