Slut på gas eller annat fel?

Nuförtiden finns ju flera lösningar för att stabilt,
stadigt och kontrollerat ha behållaren upp-och-ner-vänd - i princip från den första gasol-
droppen till den sista - och den sista är ju då verkligen den sista...

Ja det är detta som krävs! Och förstås då att det inte råkar bli 22 grader kallt.

Andra må tycka annorlunda, men varför ta risken? Använd gas på sommaren och sprit, ved, fotogen eller bensin annars. Det är väl bara gaskanister-försäljare som tycker att gaskanistrar är en lyckad lösning på vintern.

Teknikerna hade inte i uppgift att göra det bästa vinterköket.
De hade i uppgift att göra ett gaskanisterkök som tålde kyla så bra som möjligt.
Är det detta man framhåller i marknadsföringen?
Ny teknik medför inte automatiskt att det är bäst, eller ens bra, i våra förhållanden. Det finns lösningar som funkat i 80 år, eller mer..

Jag behövde en gång starta en motorcykel i -39 grader. Trangia med sprit funkade. Jag tror inte en
Jetboil Joule eller motsvarande hade fixat det.

/John

Jetboil angav för Joule att det gav acceptabel output till 10 F (-12C).
Hur som helst verkar detta höra till historien. Jetboil verkar inte sälja Joule längre.
Därmed tillverkas ej längre något kanistergaskök som är designat för kontinuerlig upside down.

/John

Efter kontakt med gasföretag så ger de total avrådan från egna expriment med adaptrar utan att anv reduceringsventiler som tar ner flasktrycket till det tryck som lågtrycksbrännare är konstruerade för,detta är ju ingen nyhet för mig men då så mycket info finns på olika web forum och på olika video kanaler om detta så kan ju informeras om att många har avlidit av dessa expriment.
En reduceringsventil med membram av gummi som i princip alla har rekomenderas att användas i max 10 år.
Även att samla ihop gas från halvtomma behållare avråds då det ska var ca 18% utrymme kvar för expansion i behållaren vid ev temperatur höjning då gasen expanderar eller spränger en överfylld tub och splitter uppstår med personskada eller att behållare flyger iväg om ett lite hål uppstår.(en acetylentub kan flyga runt 500m och på nåra håll rakt igenom armerad betong vägg, här blir det runt 10 tal meter och ytlika köttsår vid splitter som ändå behöver sys)
Kan du ange något exempel på när en campinggasbehållare sprängts pga överfyllning av gas från en annan campinggasbehållare? Jag har inte hittat något exempel i vart fall.

Dom 18% expansionsutrymme som krävs kan man åstadkomma genom att väga behållaren efter fyllning.

Jag påstår inte att det är ofarligt att flytta över "slattarna" men vet du vad du håller på med så kommer inga armerade betongväggar (eller människor) att komma till skada. Riskerna med bilkörning är troligtvis lika stora!

Kan du ange något exempel på när en campinggasbehållare sprängts pga överfyllning av gas från en annan campinggasbehållare? Jag har inte hittat något exempel i vart fall.

Det kan hända ! Det behöver vara ett litet tomrum i behållaren. Om man fyller så det blir för hög vätskenivå i tuben, kan den faktiskt spricka när man kopplat bort den från fyllstationen.
Fenomenet är mera känt bland paintballers som håller på med kolsyra. Kolsyreflaskorna är skyddade mot övertryck med sprängbleck som brister vid övertryck. Ett brown pants moment. :cool:
Jag har vid ett par tillfällen fått friblåsa kolsyra när jag fått i för mycket. Men ej skjutit några sprängbleck.
Om man hinner friblåsa lite innan tuben antar omgivningstemp klarar den sig. Den är ju kall när man fyller.
Våg är absolut nödvändigt vid fyllning. Det är den som indikerar överfyllning.
Campinggastuberna har inte sprängbleck så de deformeras eller spricker vid övertryck.

/John

Det kan hända ! Det behöver vara ett litet tomrum i behållaren. Om man fyller så det blir för hög vätskenivå i tuben, kan den faktiskt spricka när man kopplat bort den från fyllstationen.
Fenomenet är mera känt bland paintballers som håller på med kolsyra. Kolsyreflaskorna är skyddade mot övertryck med sprängbleck som brister vid övertryck. Ett brown pants moment. :cool:
Jag har vid ett par tillfällen fått friblåsa kolsyra när jag fått i för mycket. Men ej skjutit några sprängbleck.
Om man hinner friblåsa lite innan tuben antar omgivningstemp klarar den sig. Den är ju kall när man fyller.
Våg är absolut nödvändigt vid fyllning. Det är den som indikerar överfyllning.
Campinggastuberna har inte sprängbleck så de deformeras eller spricker vid övertryck.

/John
Det som i första hand kommer att hända - och troligen det enda- är att den konkava bottnen ("sprängblecket") vänder och blir konvex i stället. Då skapas tillräckligt med utrymme för den eventuella överfyllning som gjorts.

Fortfarande är min fråga om någon vet något exempel på när det gått snett med campinggasbehållare.

Det som i första hand kommer att hända - och troligen det enda- är att den konkava bottnen ("sprängblecket") vänder och blir konvex i stället. Då skapas tillräckligt med utrymme för den eventuella överfyllning som gjorts.

Fortfarande är min fråga om någon vet något exempel på när det gått snett med campinggasbehållare.
Inlägg #45.

Gissningar och uttalande utan utbildning och arbetserfarenhet i gasol branschen bör ej förekomma på detta forum som vänder sig till personer utan kunskap om risker för brand och personskador.

Gissningar och uttalande utan utbildning och arbetserfarenhet i gasol branschen bör ej förekomma på detta forum som vänder sig till personer utan kunskap om risker för brand och personskador.

Då skulle inte mycket bli sagt!

Det enda exempel som hittills påvisats rör sig om en gasbehållare som värmts på ett kök på 7 000 meters höjd vilket visar att det är ytterst ovanligt och idiotiskt. (Det bör alltså ha skett på Himalya.)

Mina uttalanden baserar sig på egna tester men jag vill ändå inte uttala mig tvärsäkert eftersom dom inte upprepats tillräckligt många gånger. Det innebär inte att det är gissningar.

Brist på kunskap gör att man ofta ropar på förbud.

Du får väl vända dig till moderatorn om du har åsikter om vem som får skriva vad!

Helt rätt Kjell!

Gissningar och uttalande utan utbildning och arbetserfarenhet i gasolbranschen bör ej förekomma
på detta forum som vänder sig till personer utan kunskap om risker för brand och personskador.
Utan de normala skribenterna i ämnet så skulle trådar om kök, brännare och bränslen bli väldigt ensidigt
innehållande främst frågor och undringar. Och vad vet du om våra bakgrunder, yrken och utbildningar?
Antagligen lika lite som du låter oss veta om ditt verkliga namn. Vi andra brukar presentera oss med
namn tillsammans med signaturnicket. Känns seriösare så. Men forumreglerna tillåter anonyma nick
så detta lär vi få leva med...

Några uttalanden från tillverkare och importörer kommer inte att ske - av juridiska skäl. Det enda som
möjligen skulle skrivas är avrådanden av olika allvarlig art, då har de juridiskt sett inte accepterat /
rekommenderat något annat än det som redan är CE-märkt...
/Odd

PS
Som sagt, du får vända dig till moderatorn om du har åsikter om vem som får skriva vad här...

De som är yrkesverksamma innom gasol sysslar mest med fasta installationer inomhus. Det finns nog få som har omfattande expertis på backpackingasol. Därav svaret när man frågar om adaptrar. Det är självklart att någon som jobbar med fasta gasolinstallationer går hårt på tillverkarnas rekommendationer och brranchstandard. Man avråder från adaptrar fast de är precis likadana som de som Primus tillhandahåller. Eller till och med primus egna adaptrar.

Vad som vore önskvärt vore information från konstruktörer/tillverkare inom backpacking-gasol. Inte nödvändigtvis gasolinstallatörer. Men som tidigare nämnts - det är viktigare att produkten är CE-märkt än huruvida den är säker att använda. CE-märkningen är bra, men den säger inget om säkerheten av icke CE-märkta produkter.

Det är faktiskt så, att olyckor händer fast man använder uteslutande CE-märkt utrustning installerad av yrkeskunniga installatörer.
I slutändan är det ändå användaren och omständigheterna som avgör.

Det kan ju hända att användning sker utanför EU där CEmärkning är ovanligt. Vore det inte bra om konsumenten hade ett hum om vad som är acceptabelt ur säkerhetssynpunkt och vad som är ytterst riskabelt. Hur får man den erfarenheten?

/John

Observera också att CE- märkning är nåt tillverkaren själv sätter på produkten.
Tillverkaren säger då själv att de anser sig uppfylla de aktuella kraven.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan T sprit på ica Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg