Slut på gas eller annat fel?

Men sökte du inte ett exempel på en flaska som exploderat av övertryck?
Nej. Jag sökte ett exempel på en behållare som ställt till med problem/exploderat vid överfyllning av likvärdig gas från en annan flaska. Ställer man en gasflaska på uppvärmning så exploderar den givetvis! (Exempel på gasbehållare som exploderar vid uppvärmning finns ett flertal eftersom det förekommer upphettning av gas vid många bränder. )
 
Nej. Jag sökte ett exempel på en behållare som ställt till med problem/exploderat vid överfyllning av likvärdig gas från en annan flaska. Ställer man en gasflaska på uppvärmning så exploderar den givetvis! (Exempel på gasbehållare som exploderar vid uppvärmning finns ett flertal eftersom det förekommer upphettning av gas vid många bränder. )

Nä det är inte så klart. Det som spelar roll är hur mycket man värmer den, inte hur man värmer den. En ordentligt överfylld flaska kanske bara behöver öka några grader innan den smäller. Det kan man åstadkomma genom att värma med händerna.
Det är varken ovanligt eller fel att värma en kall gasflaska litet grand.

Däremot kan man nog inte räkna med att den konkava bottnen räddar situationen i alla scenarion.

Fylla med ren propan är farligare enligt vad jag hört i tidigare diskussioner på forumet, eftersom propan ökar mer i volym vid uppvärmning och kan spräcka flaskan hydrauliskt. Detta borde rimligtvis kunna hända om man fyller alldeles för mycket med butan också, men då måste man vara avsevärt slarvigare.

Fyller man slattar är det troligtvis knappt någon propan kvar (om man inte fyller från flaskor som enbart använts inverterade i minusgrader). Men exakt gasblandning är såklart okänd.

Även om jag personligen inte orkar hålla på med slatt-transplantation så ser jag ingen större fara att göra det, men det förutsätter att man inte fyller för mycket. Några stora larm om hemma-tankare som mist liv eller lem har jag aldrig uppmärksammat =)
 
Nä det är inte så klart. Det som spelar roll är hur mycket man värmer den, inte hur man värmer den. En ordentligt överfylld flaska kanske bara behöver öka några grader innan den smäller. Det kan man åstadkomma genom att värma med händerna.
Det är varken ovanligt eller fel att värma en kall gasflaska litet grand.

Däremot kan man nog inte räkna med att den konkava bottnen räddar situationen i alla scenarion.

Fylla med ren propan är farligare enligt vad jag hört i tidigare diskussioner på forumet, eftersom propan ökar mer i volym vid uppvärmning och kan spräcka flaskan hydrauliskt. Detta borde rimligtvis kunna hända om man fyller alldeles för mycket med butan också, men då måste man vara avsevärt slarvigare.

Fyller man slattar är det troligtvis knappt någon propan kvar (om man inte fyller från flaskor som enbart använts inverterade i minusgrader). Men exakt gasblandning är såklart okänd.

Även om jag personligen inte orkar hålla på med slatt-transplantation så ser jag ingen större fara att göra det, men det förutsätter att man inte fyller för mycket. Några stora larm om hemma-tankare som mist liv eller lem har jag aldrig uppmärksammat =)
Mitt inlägg blev kanske lite väl kategoriskt. Visst kan man värma en flaska om det är kallt men i det beskrivna fallet så var dom dels på 7000 meters höjd vilket innebär att mottrycket på behållarens utsida halverats och dessutom uppfattade jag att dom inte visste vilken gas som fanns i behållaren. Då vill jag nog ändå påstå att deras omdöme inte var godtagbart. Kanske påverkade syrebristen deras tankeförmåga.
 
De som läst fysik på gymnaiset kan påminnas om allmänna gaslagen pV=nRT.
Sen blir det partialtryck från olika gaser då man blandar, vilket komplicerar beräkningarna.

Jag tycker mitt liv är för dyrt och gas förhållandevis billigt för att jag själv skulle hålla på att tappa slattar mellan tuber. Fyllning överlåter jag till fabriker och proffs som vet vad de gör. Slattar bränner jag slut på när det spelar liten roll om jag får bära med mig två eller flera tuber, t ex på en kortare dagtur. SKa jag var ute längre unnar jag mig en ny tub.

Var och en gör sina val men glad om inte mina skattepengar ska gå till att sjukhusvårda hemmagasfyllare som vet vad de håller på med, till 99%.

Vissa saker lämpar sig inte för självstudier och nätforumutbildning.

/Patrik
 
Först - gaslagen pV=nRT gäller inte här då vi pratar om kondenserad gas till vätska precis som vatten och vattenånga. Hade vi pratar om syrgas, metan och väte, ja då är pV=nRT tillämplig.

Campingasolen i flaskorna är flytande precis som bensin i säkerhetsflaska till en MF-brännare och med dom vanligaste blandningarna med 70% blandning av n-butan och Isobutan (2/3-del n-butan, 1/3-del Isobutan vanligast) och 30% Propan räknat som vikt så är trycket i flaskan mellan 3 och 4 Bar vid rumstemperatur.

I fallet med primusflaskan som small och primus-köket så satte de flaskan ovanpå den kokande grytan i ångan där tillsammans med bränngaserna (som kan vara mellan 200-400 grader C efter grytsidorna) som hettade upp flaskan norr om 100 grader C (ånga är för övrigt väldigt bra värmeöverförare då mycket värme överförs fort när det kondenseras på flaskans yta) bara för att slangen var så lång att det gick att utföra...

Klantskallar och idioter som inte förstår bättre och dessutom anklagar primus för att situationen uppstod efteråt och inte ens då inser att de har gjort något som i princip kunnat lagföras som allmänfarlig verksamhet pga. här ren dummhet...

Campingasolflaska är designad att mycket säkert klara 50 grader C med sin fyllning - varje flaska provas vid 55 grader C vid tillverkning som slutkontroll och kameror kollar om formen på flaska ändras och dessa som har format om sig sorteras bort.

Rent designässig enligt EN417 (kraven är hårdare än för flaskor köpta i USA) för flaskan skall den hålla för lite över 20 Bar men skall öppna sig vid 23-24 Bar vilket ofta sker att botten viker ut sig och flänsen efter kanten också öppnas med detta, likaså att det kan göra samma sak i flänsen på toppen med 7/16-ventilen - det är dock ingen långsam process utan det sker med rejäl smäll även om delarna som flyger iväg inte har så mycket energi att det ger några större splitterskador (att riva upp en fals tar mycket energi och bromsar rörelser för tex. botten/locket).

Gasblandningen för caminggasolen man köper i affären har trycket runt 20 Bar vid runt 90 grader C (det tål inte att kokas i vatten i en gryta men väldigt nära) så det finns en del marginaler inbyggda för temperaturer även en bit över 50 grader, men det är ingen garanti längre att de håller, för det är inte provat och 1 flaska per 10000 kan brisera tidigare än kravet ovan. - också anledningen varför du inte kan köpa flaskor i ren propan för användning i många minusgrader utan det är då tyngre flaskor då dessa flaskor skall hålla för tryck upp till 27-30 Bar.

---

Att fylla över slattar med nästan bara n-butan som det brukar vara när det bara är slatten kvar ser jag inte som ett problem då trycket är bara enstaka Bar då det mesta av propanet har gasat ut ur blandningen i den tidigare användningen.

n-butan vid 0 grader C är som bensin vid ca 35 grader C - dvs. på gränsen att koka i båda fallen.

Ni som ändå ger er på att fylla upp en flaska med slattar från andra flaskor - Det viktiga är att aldrig fylla mottagarflaskan mer än den vikten den hade när den var ny, gärna något mindre - man värmer heller inte några flaskor utan mottagarflaskan kyls i kylskåp innan för att få ned gastrycket - går det trögt ändå så får man ventilera ut lite gas ur mottagarflaskan ifall det kommit in luft som när flaskan fylls allt mer fullt, håller luften i utrymmet emot allt hårdare och flödet avstannar då luften inte kondenseras ned i vätskan. Försök aldrig tvinga över gasen med med uppvärmning av givar-flaskan - vill det inte rinna över så finns det en orsak till det!.

Många av er har säker fyllt cigarettändare och ljus/braständare från flaska med tändargas - tändargasen är i stort sett identisk med blandningen i en campingasolflaska förutom att det inte är luktsatt med luktämnen.

Slutligen allt ovanstående är bara en teoretisk resonemang - om ni utför detta för att ni tycker er ha koll och kan bedöma risker och rimlighet, så är på egen risk, ni som känner er osäkra - låt bli helt.
 
Senast ändrad:
Tack Torbjörn.
Du är - som vanligt - mycket väl insatt i det du kommenterar!
Kunskaper är nog den enda resurs som man kan dela på utan att dess värde sjunker.:unsure:
 
De som läst fysik på gymnaiset kan påminnas om allmänna gaslagen pV=nRT.
Sen blir det partialtryck från olika gaser då man blandar, vilket komplicerar beräkningarna.

Jag tycker mitt liv är för dyrt och gas förhållandevis billigt för att jag själv skulle hålla på att tappa slattar mellan tuber. Fyllning överlåter jag till fabriker och proffs som vet vad de gör. Slattar bränner jag slut på när det spelar liten roll om jag får bära med mig två eller flera tuber, t ex på en kortare dagtur. SKa jag var ute längre unnar jag mig en ny tub.

Var och en gör sina val men glad om inte mina skattepengar ska gå till att sjukhusvårda hemmagasfyllare som vet vad de håller på med, till 99%.

Vissa saker lämpar sig inte för självstudier och nätforumutbildning.

/Patrik

Tack Tobjörn xxargs för att du rättar mig. Det är ju vätska i "gas-tuberna", som förgasas först då de kommer ut genom munstycket. .
Oavsett så står jag fast vid mina åsikter om att låta bli att "hemmafixa" med saker där konskvenserna kan bli så pass allvarliga.
Och även vätskor utvidgas i de flesta fall vid uppvärmning.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57

Liknande trådar