Slopa SJ!!!

A...

... Undrar hur den cyklen kommer att bli behandlat??

Först ska den hämtas upp av ett transportbolag kanske Danzas ASG. Sedan ska cykeln transporteras till närmaste terminal för byte av lastbil under natten. Sedan ska den lossas ut till nästa terminal som ligger närmast, dit du ska. Slutligen kommer den att lastas av hos SJ eller kanske hemma hos dig. Ett jävla färande och 90% risk för att den kan behandlas illa av någon trött lagerarbetare ( jag är en sådan själv fast på ett företag inte terminal. ).

Är det såhär FF hade tänkt så tycker jag att de borde tänka om, och fixa så att cykeln kommer med tåget i speciella embalage för cyklar för en femtilapp.
???
Dan
 
Cykelsäck är svaret!

Hej! Till alla ni som tröttnat på SJ:s behanling av oss cyklister: Skaffa en cykel säck och ta med cykeln i kuppen istället. Slutade att poletera efter att min MTB "försvann" på vägen mellan Halmstad och Stockholm. Ingen förklaring till "försvinnandet gavs och ersättningen täckte ca hälften av vad en ny kostade! Vid tidigare poleteringar har cyklarna alltid varit repade eller trasiga vid avhämtning. Vid ett tillfälle släppte en SJ-anställd min cykel så att stora klingan slogs sönder mitt framför ögonen på mig...! Jag har därför inga sympatier kvar. Långfärdsbuss är det aldrig nåt problem med och priserna är ofta lägre än hos "hela sveriges järnväg". Det är dock i mitt tycke det trevligaste och miljö-vänligaste alternativet, så jag härdar ut! Om konduktören undrar över storleken brukar jag dra en visa. Har aldrig haft några egentliga svårigheter, kuppeérna är för det mesta halv-fulla(undra varför?!), och det är viktigt att visa SJ att vi inte ger oss.
Med cykeln i en säck reste jag vid ett tillfälle t&r till Barcelona. Bytte tåg flera gånger, medans min vän tog flyget. Ingen klagade över våra stora "väskor", ingen utom SJ!
 
Biltemas cykelväska...

Jag kikade i biltemas katalog efter den omnämnda transportväskan. De hade en väska i nylon men jag tyckter inte det är alldeles uppenbart om den är till för alla typer av cyklar eller om den är till för den hoppfällbara cykeln brevid. I texten om väskan står det bara "transportväska för cykeln" så det känns lite som om det syftar tillbaka på den hopfällbara cykeln. Formen på väskan ser också sådan ut....

Någon som vet? Det finns tyvär inget biltema här uppe så att jag kan kolla.

/Andreas
 
Apropå Biltemaväskan

Väskan fungerar utmärkt för de cyklar jag transporterat i den, 17 tums mtb och 58 cm racer. Dock får man montera av hjul och ibland också styret.

Jag vill emellertid påpeka att Biltemas sortiment är lite knepigt och att det verkar som att storleken på väskan kan variera beronde på var och när man köper den. Samt får man vad man betalar för.

Om du tvivlar så rekomenderar jag dig att köpa en dylik väska från Cykel-city eller någon annan cykelhandlare. Om än lite dyrare så i alla fall bättre.

MVH
mathias
 
SJ Suger!!!

Jag har majlat kondtjänst om jag får kalla det så på SJ, angående detta med cykel på tåg.
Men det värkar som om SJ skiter totalt i sina kunder för jag har inte fått svar, har väntat i 3 veckor nu.

SJ fungerar för mig som ett nödtransport ifall att jag skulle bli akut sjuk eller att cykeln går sönder på ett vis att det inte går att laga direkt. Då kan det vara bra med möjlighet att ta Tåget hem och ha cykeln med samtidigt utan en scråma.

PS jag tror att det var DBS danskarna som började med detta...DS
dan
 
Cykelväska?

OK, det låter ju bra om man har en MTB, men om man som jag gillar gamla, stora o tunga mormorscyklar, vad gör man då? Det är antingen cykla hela vägen (vilket tar väldigt lång tid) eller ha en cykel på varje ort (om man vill kunna cykla både där man bor och på besök i föräldrahemmet) som gäller. SJ suger! Finns det inget bussbolag som fraktar cyklar?
/Marie
 
Vet ej men ...

Hej Yellowsub! Ja då "e´god råd dyra"! Min erfarenhet av långfärdsbussar(för det hoppas jag vi pratar om) är att de accepterar det mesta som är välförpackat utan för mycket knot. Har man dock en "järngrind"(inget fel på det!) så ligger man på minus redan från början och därför så drabbar detta dig mer.
Vad SJ enligt min mening inte förstår är att deras samlade antal resenärer till en ökande del tillhör en eller annan grupp av personer som har speciella behov(handikapade,cyklister,billösa,ungdomar,pensionärer etc)och/eller begränsad buddget. Alla andra som kan tar ju redan flyget eller bilen! Att det gått så långt att resenärer heldre sitter och skumpar i trista, obekväma och förorenande bussar längre sträckor är talande. Ofta färdas man paralellt med järn vägen långa sträckor.
Alla dessa förändringar beror på att SJ försöker locka de som är beredda att betala dyrt och resa(läs flyg/bil resenärer), och utan instruktioner från regeringen får då små grupperna (även om de samlat utgör en majoritet) betala med försämrad service.
SJ har tills nyligen verkat i en marknad där de inte behövt att anpassa sig till ökande konkurens. I många andra europeiska länder har järnvägen, pga väg nät och de kortare avstånden, konkurerat i många år och lär sig denna läxa.
Tror dock att det bli sämre fram över. Det måste till en ändring av hela transport politiken med bla höjd miljöbeskattning av flygbränsle och disel mm. Detta har Svenska Naturskyds Föreningen pekat på men regeringen lysnar ej och beträffande asvar för SJ´s beslut har de alibi; Sj är bolagiserat!
 
som vanligt

som alltid när privatisering genomförs slutar det med att det blir dyrare för kunden. och sj som är ett statligt bolag, säljer ut resegodshanteringen, det trodde jag inte! upp till kamp!!! krossa kapitalet!!!
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg