• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Resa miljövänligt till vilket pris som helst

Priset är tyvärr korrekt, och gäller för sovvagn upp och liggvagn ner:(
.

Sovvagn är väldigt dyrt. Brukar plåga mig igenom sittvagn 2:a klass. Tror aldrig det slutat på mer än 700 one way stockholm-abisko. Nextjet har dock varit billigare flera gånger så tåget är mest en miljögrej samt att man slipper köpa sprit/gas på slutdestinationen.
 
Sovvagn är väldigt dyrt. Brukar plåga mig igenom sittvagn 2:a klass. Tror aldrig det slutat på mer än 700 one way stockholm-abisko. Nextjet har dock varit billigare flera gånger så tåget är mest en miljögrej samt att man slipper köpa sprit/gas på slutdestinationen.

Nja, i vårt fall och det datum vi valde att åka blev det bara ca 100kr per person dyrare med sovvagn än liggvagn, och då valde vi den större bekvämligheten. Hade jag valt sittvagn 2:a klass för en 24 timmars resa hade jag tvingats vandra ensam;)
 
Det är av samma anledning många väljer att inte köpa el utan kör med dieselelverk istället. Inget nytt under solen. Ingen bryr sig ändå så jag kör bil överallt. Har man dessutom en gammal bil som man köpt cash är den ett väldigt billigt transportmedel. Betalar gör nästa generation men det har jag ingen så jag kan grisa hur mycket jag vill. :D
 

avslutad210712

Gäst
Det är av samma anledning många väljer att inte köpa el utan kör med dieselelverk istället. Inget nytt under solen. Ingen bryr sig ändå så jag kör bil överallt. Har man dessutom en gammal bil som man köpt cash är den ett väldigt billigt transportmedel. Betalar gör nästa generation men det har jag ingen så jag kan grisa hur mycket jag vill. :D

Man kan alltid diskutera hur man definiera "livstidsmiljöbov".

Skall man vara helt strikt kan man säga att ingen människa någonsin skulle få göra en onödig resa så länge den resan släpper ut något. I slutänden innebär det att ingen någonsin skulle få resa någonstans för även när du promenerar och cyklar så "pruttar" du vilket uppenbarligen är det absolut värsta man kan göra åtminstone enligt veganerna.

Nästa steg är att man kan få byta till sig eller köpa "prutträtt" dvs om jag bara betalar nog mycket så kan jag få flyga till min semester i södra Europa vilket såklart innebär att den som har mycket pengar aldrig behöver fundera på om han/hon/hen/hun är en miljöbov eller ej för man betalar ju minsann för sig och om det då är bra för kommande generationer eller ej vete tusan.

Och på det viset kan man alltid fortsätta att diskutera hur man skall få ett "rättvist livstidssystem" när det gäller miljön men helt rättvist kan det dock aldrig bli.

Så jag kommer att fortsätta att köra min bil även för resor som inte är till eller från jobbet. Eftersom jag inte åker med flyg på semester så anser jag mig ändå kunna göra det med gott samvete. Om samhället anser att det är helt åt helskotta så är det bara att höra av sig så skall samhället få mitt kontonummer så kan de sätta in 2000:- för sommarens fjällresor så skall jag gladeligen åka kollektivt.