Slopa SJ!!!

Har ni läst detta???

Dyr cykel på tåg
SJ chockhöjer priset för att ta med cykel på tågen. Priset höjs från 500 till 1000 tur och retur oavsett hur lång ressträckan är, detta på grund av att resgodshanteringen privatiserats. Dessutom kommer all pollettering av bagage också att upphöra.

[Källa: TT]

Det står under nyheterna och jag undrar om det får vara så??? Kan vi inte göra något åt det??? Majlbomba sj eller???
Det borde finnas någon som kan berätta lite och kanske försöka få SJ att förstå oss cyklister, vi vill inte resa med ett bolag som tar skyhöga priser. Snart kan man åka buss billigare och kanske bättre vad vet jag.

BOJKOTTA SJ

Hej X-DREAM !
Jag håller med dig till hundra procent.
Man undrar hur dom tänker på SJ, med tanke på att cykling tillhör det miljövänliga alternativet.
SJ har alltid haft en konstig prispolitik, om jag inte minns fel så är de dyrare än flyget nu igen.
Det finns bara en sak att göra nu, cykla hela vägen ???

Lite lojligt

Jag bor i blekinge och sedan sommras har vi ett tåg som kör direkt till köpenhamn men som vanligt kan man inte ta cykel med sig.Tåget från Malmö har speciella platser för cyklar, så i sommar när jag känner för att cykla lite i dänmark måste jag cykla till malmö och sedan tar tåget över brön.Jag föstår inte.

Jag blir så trött...

Tacka vet jag när det kostade 75 kronor enkel resa. Det är mindre än tio år sedan.

Helt klart är att SJ inte vill ha med cyklister att göra. Det stående kravet att få slänga in cyklarna själv i ett godsutrymme på samma tåg man åker med har ju blivit allt mer avlägset i och med X2-tågen.

Jag kan bara inte förstå varför SJ inte har någon slags plan för hur de på bästa sätt kan hjälpa cyklister att frakta sina cyklar. Det borde ju ligga i tiden!

Ta med cykeln i väska, gratis.

Anledningen till prishöjningen är att man inte längre kan polletera bagage utan får skicka cyklar som vilket gods som helst. Skälet är enligt Sj att så få använder tjänsten.

Vad man dock kan göra är att köpa en cykelväska att ta cykeln i, ofta räcker det att ta av framhjulet för att få ner cykeln i en dylik väska.

Cykelväska finns på Biltema för en dryg hundring. Även Cykel-city, och säkert de flesta större cykelaffärer, har cykelväskor som emellertid är dyrare men antagligen av bättre kvalitet.

Jag har själv tagit med min cykel på såväl tåg som buss i sådan väska utan några som helst problem.

Cykla hela vägen!!

Hej!

Jag cyklar ofta och länge - sist cyklade jag Gällivare-Mälardalen för att söka jobb, läs mer i min bok på den här cykelsidan/startsidan!

Jag kan det mesta om cykelresor/planering frakt av cykel på tåg i olika länder mm

michael_eastborg@hotmail.com

Micke

Använder också väska!

Jag brukar också använda en väska när jag tar cykeln på tåget. Det är en stor, hög smal bag av nylon som hela cykeln får plats i. Hittills har jag bara transporterat min MTB på detta sätt, och där räcker det med att man tar av framhjulet och framskärmen samt sänker eller tar av sadeln så går den ner med god marginal. På längre resor skruvar jag av pedalerna också, eftersom det gör det lättare att bära väskan.

Jag har gjort resor både med tåg och buss, och hittills har ingen klagat. De värsta nackdelarna med en cykel på tåget är väl annars att det sticker ut vassa och oljiga saker som folk kan riva sig och smutsa ner sig på. Detta problem försvinner ju om man packar in cykeln i en väska. Med tanke på att många har med sig stora barnvagnar eller jätteryggsäckar på tåget tycker jag inte att det är så farligt att ha med sig en cykelväska. För det mesta finns det plats för den i bagageutrymmena.

MVH

Peter Ask

Svar: Ja

Ja, lika bra att cykla hela vägen.
Det tar ju kanske lite mer tid men är betydligt roligare och så slipper man ju sponsra SJ som tar hutlösa priser. Tur att jag inte långfärdar i Sverige längre.

SJ

Håller med. Hanteringen är dessutom tveksam om det är som det var när jag senast polletterade cykel. Då fick jag ut den med kraftiga skrapmärken i lacken. Mejlbombning kanske lindrar ilskan för stunden, men förändrar nog inte mycket tror jag. Snubbeltråd utanför huvudkontoret är nog effektivare i så fall. Eller inte...

Cykelväska

hmm... SJ ja!
På den gamla goda tiden när jag var student i Stockholm och ville ta med mig MTB:n till de sköna skogarna i Wermland sydde jag mig helt enkelt en cykelväska av en gammal sovsäck! Fungerade helt utmärkt... Vid vissa tillfällen, då jag saknade den eminenta väskan gick jag helt enkelt till bagageinlämningen och frågade dem snällt om jag inte kunde få några svarta plastsäckar av dem.. för att packa in min MTB i. Faktum är att cykeln måste vara täckt så att det inte "syns" att det är en hojj... man får ju ha med sig hur "stora" bagage som helst i övrigt...

Annars kan jag rekommendera en riktigt cykelväska typ den som finns på http://run.to/itoma (sajten ör nere just nu men på G...).

Nya bud...

Tydligen har cykelfrämjandet protesterat vilt och nu fått till ett möte med Expressgods (eller vad de nu heter som har hand om transporten) och fått till att inga paket behövs längre, expressgods står för verktyg (för att skruva styre och trampor) och cykeln skickas med lastbil(!!!) på en dag för 375:-. Antagligen inte öppet söndagar, kanske lördag och inte alla destinationer. Detta är ett provisorium och reglerna ska ses över ytterligare.

Det är ju fullständigt åt helvete att skicka det med lastbil och fortfarande för dyrt så upp till kamp kamrater.

Vad sjutton hände med tillgänglighet och bekvämlighet egentligen? Det är väl Näringsdepartementet som har hand om de däringa transporterna så det är väl de jag ska fråga egentligen.

Jag läste det hela på:
http://www.cykelframjandet.a.se/senastenytt.htm

/H

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg