slocknar era halogenlampor?

moss.
har köpt en ny halogenlampa av märket cateye. problemet är bara att batteriet laddas ur väldigt fort. när lampan har varit avstängd en timme eller så funkar den utmärkt igen.

kan detta bero på vinterkylan eller nåt sånt? la ner lite extra pengar på en bra lampa, så jag är lite besviken på alla som lovordar halogen...
/j
 
Hej,
Jag är ingen cyklist så jag är kanske inte den som skall uttala mig om cykellampor.

Jag är dock orienterare och har 10 och 20W i pannlampan
Jag har haft dessa i 15 år i lampan och jag är jättenöjd. De lyser förträffligt bra i skogen och har hållt så pass länge.

Eftersom jag inte vet något om Din lampa så är det lite svårt att uttala sig om problemet.

Jag satt bara och tänkte på om cykellampor möjligen är svagare än orienterarnas 10 och 20W.
Stämmer detta?
Tycker man då att det ljus man får på dessa svagare lampor är för dåligt, så måste man ju både ha en effektstarkare lampa och ett större batteri till.

Man kan ju inte (ännu så länge vad jag vet) få ned effekten som med lysrör eller något sådant.

Annars får Du väl reklamera batteriet eller lamnpan om det är något fel på det.

Vänliga hälsningar
Anders Malmqvist
 
Jag har en Cateye halogenlampa med 2 C-batterier som klarar att lysa i ca 2,5 timmar, en annan med något starkare halogenlampa som lyser i ca 1,5 timme, så det är nog inte orimligt att det kan bli som i ditt fall. Är det dessutom kallt ute så fungerar batterierna sämre. Batterier brukar ge en sämre effekt redan vid 10-15 plusgrader. Om du menar att lampan lyser igen när du haft den inomhus någon timme så har säkert kylan haft betydelse. Själv använder jag laddningsbara batterier och brukar ha med en extra uppsättning så man kan byta vid behov. Kostar en del, men är värt pengarna i längden.
 
Litet tips

Hallo
Jag har en pannlampa med ackumulatorpack med ett gäng D-batterier som jag snickrat ihop själv. Packet har jag innanför tröjan om det är kallt och på bältet om det är varmt. Tyvärr är det förbjudet med pannlampor i trafiken men jag använder det mest i skogen. Tröttnade på att byta batterier i halogenlamporna vareviga dag. Bygg ett eget fett ackumulatorpack istället!!!
Magnus
 
Pannlampa

Med förbjudet med pannlampa i trafiken antar jag du menar att den inte är ok som enda lampa? I kombination med en annan godkänd belysning är det inga problem med en pannlampa.

Vanliga alkaline batterier tappar spänning fort när man laddar ur dom. En halogenlampa tappar nästan allt ljus om spänningen sjunker. En dropp i spänning på 30% ger ett dropp i ljusflöde med 70%. Dessutom är det ganska högt strömuttag ur batterierna. Det är därför batterierna "tröttnar" och vilar upp sig när man har haft den släckt en stund.
Den som är intresserad av att trixa med hemkokta belysningar rekommenderas denna hemsida:
http://www.cs.indiana.edu/hyplan/willie/lvr.html

Bengt
 
Re: Pannlampa

bsandborgh; sa:
Med förbjudet med pannlampa i trafiken antar jag du menar att den inte är ok som enda lampa? I kombination med en annan godkänd belysning är det inga problem med en pannlampa.

Bengt

Pannlampa är förbjudet i fabriken. Punkt slut.
En cyklist med pannlampa bländar andra trafikanter och anses därför vara en trafikfara.
Dessutom skall framlampan vara fast monterad och enbart lysa framåt.

Detta enligt trafikförordningen.

/Mattias
 
Re: Pannlampa

bsandborgh; sa:
Mycket intressant länk! Är det någon som har praktisk erfarenhet av denna lilla elektroniska manick?

Jag som inte använder min pannlampa så jätteofta tycker att det är ett bekymmer med uppladdningsbara batterier. Jag har dålig koll på om de är laddade eller inte. Dessutom är de vädigt dyra i inköp.
Orsaken till att jag trots allt har NiCd batteri är att de levererar den höga ström som krävs för att halogenlampan ska lysa bra.

Men med denna elektronikenhet borde det vara möjligt att köra på torrbatterier och få samma goda sken och längre batteridrift!

I mitt fall funderar jag på att driva min (Silva) 6V, 20W lampa med ett 6x1,5V=9V batteripack.

/Peter
 
Re: Njao...

Sakomannen; sa:
bsandborgh; sa:
En dropp i spänning på 30% ger ett dropp i ljusflöde med 70%.

Nog blir det väl ändå cirkus 50%..? 0,7 x 2 = 0,49...

-- Mats

Om man menar effekten ("watt") så stämmer det. Men det var ju ljusflöde det snackades om? Med tillräkligt låg spänning kan ju lampan vara helt mörk, men det går ändå åt en del effekt.

Bra att få veta vad som gäller i trafiken. Får altså sluta med pannlampa....

Batteriklämmor för att bygga egna batteripack finns på clasohlson.
 
starkare halogenlampor?

tack för alla svar.

vet nån om det finns starkare lampor till cyklar är cateyes halogener, (som helst också räcker ett tag utan att man behöver byta batterier.)?

funderar på en dynamo, men tror att den kommer i vägen för min lowrider... kan man fixa det på något sätt? cyklar ofta med cykelväskor både fram och bak. så dynamo bak funkar nog inte heller.
/j
 
Pannlampor (igen)

Ok det var nytt för mig och många andra. Kan du ge en länk eller paragraf i Vägtrafikförordningen så att vi kan se det svart på vitt?
En pannlampa på 10 eller till och med 20W har nog mycket liten förmåga att blända en bilist som har betydligt högre effekt i sina helljus. Just möjligheten att kunna sätta ett ljusspjut i ögonen på bilister som inte bländar av har jag utnyttjat ofta.

Willie Hunts LVR har jag själv köpt. Jag använde en sådan när jag byggde en belysning för långlopp (landsväg). En lykta med 5,2V 4,5W halogenlampa och fyra litiumbatterier i R20 (D) storlek och LVR i en Cateye batteripack i flaskstället lyste med konstant flöde under sammanlagt 18 timmar. Batterierna väger 100 g styck, går inte att ladda upp och kostar ca 150:-/st.
Dynamo: Generatorernas Rolls Royce heter SON, Schmidt Orginal Nabendynamo. Se http://www.nabendynamo.de/
Alltså en dynamo inbyggd i framnavet. DM 289 för navet + fälg och ekrar och byggkostnad om man inte klarar det själv. Populär bland långåkare. Framför allt i länder där man behöver en "för att se" belysning. Vi i Sverige behöver ju oftast "för att synas" belysning. I alla fall de årstider när de flesta cyklar.

Bengt
 
Re: Pannlampor (igen)

bsandborgh; sa:
Ok det var nytt för mig och många andra. Kan du ge en länk eller paragraf i Vägtrafikförordningen så att vi kan se det svart på vitt?
En pannlampa på 10 eller till och med 20W har nog mycket liten förmåga att blända en bilist som har betydligt högre effekt i sina helljus. Just möjligheten att kunna sätta ett ljusspjut i ögonen på bilister som inte bländar av har jag utnyttjat ofta.

http://www.faktainfo.se/ip/SvLagar/s19981276.htm

3 kap. 67 §-77 § Men jag tänker inte försöka tolka vad som eg. menas .
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg