Re: Pannlampor (igen)
Ok, här börjar vi:
Man får inte blända andra trafikanter (oavsett om det är mötande trafik, vid korsning, omkörning och liknande)
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas
Lampan skall vara ha lykta som lyser framåt:
73 § Ett fordon som inte skall vara utrustat med lyktor eller strålkastare skall vid färd på väg under mörker, i skymning eller gryning och i övrigt när väderleken eller andra omständigheter gör det nödvändigt ha en lykta som visar vitt eller gult ljus framåt och en som visar rött ljus bakåt. Lyktorna skall fästas eller bäras på den sida av fordonet som är vänd mot vägens mitt. Om det är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får ljuset visas framåt och bakåt från samma lykta.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte sådana vägtrafikanter som avses i 1 kap. 4 § första och andra styckena
Har man pannlampa kan man lysa lite som mann vill, både bakåt och framåt och åt sidorna. Detta är inte tillåtet enligt:
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).
Dessutom är 14 kapitlet 6§ intressant läsning (om penningböter) samt 14 kapitlet 14§.
15 kapitlet är bra läsning för den som vill överklaga.
Sedan är det så att alla lagar egentligen bara är papperslagar tills dess att någon dömts efter dom, sk prejudicerande fall. Prejudicerande fall finns (enligt mina juristkamrater) och böter har dömts flera gånger.
Irågasätter du detta så föreslår jag att du tar kontakt med vägverkets jurister samt lämplig polismyndighet.
Ville bara tillägga att om du ligger i stadstrafik (till exempel) och har pannlampan igång, så lovar jag dig att du bländar nästan alla i din närhet. 10W i ögonen på en medtrafikant som sitter i sin bil ca 50-100 cm ifrån dig kommer garanterat att störa eller i värsta fall blända.
Alla möten med trafikanter sker ju inte rakt framifrån. Omkörningar, korsningar och så vidare är ju exempel på tillfällen då vi cyklister möter trafik på nära håll.
/Mattias
bsandborgh; sa:Ok det var nytt för mig och många andra. Kan du ge en länk eller paragraf i Vägtrafikförordningen så att vi kan se det svart på vitt?
En pannlampa på 10 eller till och med 20W har nog mycket liten förmåga att blända en bilist som har betydligt högre effekt i sina helljus. Just möjligheten att kunna sätta ett ljusspjut i ögonen på bilister som inte bländar av har jag utnyttjat ofta.
Bengt
Ok, här börjar vi:
Man får inte blända andra trafikanter (oavsett om det är mötande trafik, vid korsning, omkörning och liknande)
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas
Lampan skall vara ha lykta som lyser framåt:
73 § Ett fordon som inte skall vara utrustat med lyktor eller strålkastare skall vid färd på väg under mörker, i skymning eller gryning och i övrigt när väderleken eller andra omständigheter gör det nödvändigt ha en lykta som visar vitt eller gult ljus framåt och en som visar rött ljus bakåt. Lyktorna skall fästas eller bäras på den sida av fordonet som är vänd mot vägens mitt. Om det är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får ljuset visas framåt och bakåt från samma lykta.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte sådana vägtrafikanter som avses i 1 kap. 4 § första och andra styckena
Har man pannlampa kan man lysa lite som mann vill, både bakåt och framåt och åt sidorna. Detta är inte tillåtet enligt:
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).
Dessutom är 14 kapitlet 6§ intressant läsning (om penningböter) samt 14 kapitlet 14§.
15 kapitlet är bra läsning för den som vill överklaga.
Sedan är det så att alla lagar egentligen bara är papperslagar tills dess att någon dömts efter dom, sk prejudicerande fall. Prejudicerande fall finns (enligt mina juristkamrater) och böter har dömts flera gånger.
Irågasätter du detta så föreslår jag att du tar kontakt med vägverkets jurister samt lämplig polismyndighet.
Ville bara tillägga att om du ligger i stadstrafik (till exempel) och har pannlampan igång, så lovar jag dig att du bländar nästan alla i din närhet. 10W i ögonen på en medtrafikant som sitter i sin bil ca 50-100 cm ifrån dig kommer garanterat att störa eller i värsta fall blända.
Alla möten med trafikanter sker ju inte rakt framifrån. Omkörningar, korsningar och så vidare är ju exempel på tillfällen då vi cyklister möter trafik på nära håll.
/Mattias