slocknar era halogenlampor?

Re: Pannlampor (igen)

bsandborgh; sa:
Ok det var nytt för mig och många andra. Kan du ge en länk eller paragraf i Vägtrafikförordningen så att vi kan se det svart på vitt?
En pannlampa på 10 eller till och med 20W har nog mycket liten förmåga att blända en bilist som har betydligt högre effekt i sina helljus. Just möjligheten att kunna sätta ett ljusspjut i ögonen på bilister som inte bländar av har jag utnyttjat ofta.

Bengt

Ok, här börjar vi:
Man får inte blända andra trafikanter (oavsett om det är mötande trafik, vid korsning, omkörning och liknande)
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas

Lampan skall vara ha lykta som lyser framåt:
73 § Ett fordon som inte skall vara utrustat med lyktor eller strålkastare skall vid färd på väg under mörker, i skymning eller gryning och i övrigt när väderleken eller andra omständigheter gör det nödvändigt ha en lykta som visar vitt eller gult ljus framåt och en som visar rött ljus bakåt. Lyktorna skall fästas eller bäras på den sida av fordonet som är vänd mot vägens mitt. Om det är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får ljuset visas framåt och bakåt från samma lykta.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte sådana vägtrafikanter som avses i 1 kap. 4 § första och andra styckena

Har man pannlampa kan man lysa lite som mann vill, både bakåt och framåt och åt sidorna. Detta är inte tillåtet enligt:
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).


Dessutom är 14 kapitlet 6§ intressant läsning (om penningböter) samt 14 kapitlet 14§.

15 kapitlet är bra läsning för den som vill överklaga.

Sedan är det så att alla lagar egentligen bara är papperslagar tills dess att någon dömts efter dom, sk prejudicerande fall. Prejudicerande fall finns (enligt mina juristkamrater) och böter har dömts flera gånger.

Irågasätter du detta så föreslår jag att du tar kontakt med vägverkets jurister samt lämplig polismyndighet.

Ville bara tillägga att om du ligger i stadstrafik (till exempel) och har pannlampan igång, så lovar jag dig att du bländar nästan alla i din närhet. 10W i ögonen på en medtrafikant som sitter i sin bil ca 50-100 cm ifrån dig kommer garanterat att störa eller i värsta fall blända.
Alla möten med trafikanter sker ju inte rakt framifrån. Omkörningar, korsningar och så vidare är ju exempel på tillfällen då vi cyklister möter trafik på nära håll.

/Mattias
 
Glömde en sak

Det finns även bestämmelser för hur ljus skall vara monterat (höjd och liknande) samt hur det får lysa (inte för mycket uppåt) så att det inte bländar medtrafikanter.

Hittar inte dessa just nu, men jag skall leta lite så skall vi se vad jag kan hitta.

/Mattias
 
Re: Re: Pannlampa

pete_d; sa:
bsandborgh; sa:
Mycket intressant länk! Är det någon som har praktisk erfarenhet av denna lilla elektroniska manick?

Instämmer i att detta verkar lovande. Finns det några lampor till salu på närmare håll där motsvarande funktion redan finns inbyggd?

Jag återkommer till den Sigma Baselinelampa som Clas Ohlson säljer som nämnts i tidigare lyktdiskussioner http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?catpath=433&nc=5440
Den har en del elektronik inbyggd och drivs med antingen NiCd eller metallhydrid ackar alternativt torrbatterier. Möjligen har den lampan den spänningsreglerande funktionen?

Den fungerar i varje fall bra med metallhydrid ackar. Laddas enkelt med en sladd direkt till lampan utan att man behöver ta ut ackarna.

Hälsningar Thure
 
RE: Pannlampa

Paragraf efter paragraf som beskriver hur fordonet ska vara utrustad. Inte ett ord om föraren. Men jag har ställt frågan till Vägverket. Återkommer.

Bengt
 
Cykellykta

Hej!

Detta påminner mig om en "Elis i Tasere"-historia (ni som är från, eller har varit i Arvika vet vem jag menar): Länsman stoppar Elis på cykeln en vinterkväll. "Elis ska ha kattöge på cökkeln", "Dä ä allt möe en sulle ha, en sulle ha vanter också."

(Som alla Elis-historier är denna naturligtvis sann.)

Nåväl, problemet är inte cyklister som bländar. Problemet är alla idioter som cyklar och går utan lyktor och reflexer.

Vuxna som kör bil släpper ut sina ungar i höstkvällen utan att förse dem med nödvändiga attiraljer. Har varit nära att krocka flera gånger på cykel med ouppplysta cyklar (inga ljushuven där inte) eller mörklagda fotgängare med eller utan hund. Polisen gör inte ett jävvla dugg (inte där jag bor IAF).

Höll också på att klippa en hund som var ute och vädrade sin gamla matte. Hon till vänster och hunden till höger på cykelbanan. Det var mörkt. Jag hade lyse (ordentligt ljus). Plötsligt upptäcker jag att tanten har handen i 45 graders vinkel, och inser att det finns något till höger... och tanten går och drömmer...


Mera upplysning åt cyklisterna!

Boris
 
Re: Cykellykta

borka; sa:
Hej!
...

Nåväl, problemet är inte cyklister som bländar. Problemet är alla idioter som cyklar och går utan lyktor och reflexer.

...
Boris

Håller fullständigt med dig Borka.

Passerar många (mest ungdomar) på väg till busshållplatsen på morogonen när jag kör till jobbet. De flesta är klädda i svarta eller mörka kläder, ingen har reflex. en del kommer cyklande (en kille har en liten ficklampa som han viftar med ibland för att man skall se honom, hur han själv ser vägen när det är kolsvart ute vet jag inte), en del går. Speciellt farligt är det ju när man får möte och bländar av. på en smal landsväg där 2 bilar precis för möte är det inte lätt att väja undan när man upptäcker cyklisten elle fotgängaren sådär en 25 meter framför bilen. Jag har också varit nära att köra på någon vid flera tillfällen. Att man inte har större självbevarelsedrift. Som tur är så åker jag till jobbet samma tid varje morgon så jag ver ungefär var någonstans utefter vägen som jag brukar passera den här cyklisten.


Själv har man ju både reflexer och bra lysen.

mvh Jan-Eric
 
"leka länsman"

Hej igen.

Kör om den galne cyklisten försiktigt, stanna längre fram och skänk honom ett lyktkit - det kostar dig ca 75 - 150 kronor och kan rädda dig från allsköns otrevligheter.

Enligt vad "alla säger" så är det ju bilföraren som får ta den juridiska smällen i händelse av krock med oskyddad trafikant (fotgängare/cyklist) oavsett hur vansinnigt/mörklagt/ouppmärksamt/regelbrytande denna framfört sig och sitt fordon. Motargumentet är att det är deras kropp och själ som de ändå får släpa på resten av livet.

Alltså: eftersom du inte gärna vill skada honom så skänker du honom en "försäkring" mot detta - och skyddar naturligtvis dig själv på kuppen. Om han har någorlunda vett i skallen kommer han att bli oerhört generad. Din gåva kan ju naturligtvis vara förbunden med villkoret att den används - och att han byter batterier själv när det är dags. "Sälj konceptet" till honom med de fördelar _han_ vinner.

Åså behandlar vi ju själva alla cyklister såsom vi själva vill bli behandlade...

/Boris
 
Lyse istället för böter

Bra förslag att skänka bort belysning!

Jag har tidigare funderat på hur smart det är att polisen bötfäller den som cyklar utan belysning och/eller reflexer. Istället för böter borde man tvingas att köpa reflexer och lysen. Dessa kan polisen med enkelhet ha ett lager av i bilen och montera på platsen.
Dessutom om polisen gjorde på detta vis skulle de naturligtvis få fram en bra och privärd modell.

/Peter
 
Jag läste för en tid sen i en annan tråd att någon (bsandborgh?) frågat Vägverket om pannlampa på huvvet när man cyklar. Sök så hittar du det nog. Hursomhelst, den korta versionen.

Cykeln måste vara utrustad med rätt belysning, din pannlampa ingår inte i cykelns belysning. Alltså behövs ett cykelmonterat lyse framåt.

Man får inte blända med-(mot-?)trafikanter.

Så frågan är om en pannlampa bländar. Den bländar definitivt om man riktar den rakt mot t ex en bilförare, men det går ju faktiskt oftast att rikta den kraftigt neråt vid färd på landsväg. Risken för att blända nån då borde vara mindre än risken för att bli bländad av en mötande bil.

Sen kan man ju dessutom montera pannlampan på cykeln (det finns snabbfäste)

/Håkan
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg