En EdgePro-kopia. Visst sådana funkar så länge man inte vill gå ned i riktigt små vinklar.Jag klickade hem ett stycke "New Professional Kitchen Knife Sharpener System Sharpening Frame Version II" ifrån Ebay under gårdagen som mitt första riktiga system för att slipa knivar (förutom IKEA's knivmördar-grunka). Har sett ett antal videos på youtube där man använt sig utav detta system, med folk som visat på riktigt bra resultat är som är riktigt nöjda .
Här är ett Svenskt klipp där version 1 är i bruk; http://www.youtube.com/watch?v=WN_LWO1rB4A
Ska bli kul att se om jag lyckas uppnå några fina resultat på såväl köksknivar som frilufsknivar.
Några kommentarer till videon. Killen tejpar basplattan med maskeringstejp för att undvika repor på bladet. Faktum är att det trots allt kan uppstå repor eftersom små fragment fastnar på ytan av maskeringstejpen. Det är avsevärt bättre att tejpa själva bladet och lämna endast en liten del intill eggen exponerad.
Nästa iakttagelse rör själva sliptekniken. Gör inte som killen i videon när han efter varje svep låter stenen glida av eggen över själva spetsen. Detta resulterar ohjälpligt i avrundade spetsar‼ Inget man vill ha. Tejpa spetsen i stället och ta den separat på frihand.
~Paul~